مسابقات بین‌المللی قرآن مبعث پیامبر اکرم(ص) برگزار می‌شود

قره شیخلو با اشاره به بهره‌مندی از تجربه تلفیق برگزاری مسابقات به صورت غیرحضوری و حضوری در ادوار بعد گفت: شاهد برپایی سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در اسفندماه سال جاری خواهیم بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف گفت: امسال تقریباً تمام فعالیت‌های کشور تحت‌الشعاع کرونا قرار گرفت. در سازمان اوقاف، تلاشمان بر عدم وقفه در روند برپایی چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن بود. بنابراین مطابق با شرایط هر شهرستان و استان، مراحل شهرستانی و استانی رقابت‌ها، با توجه به میزان شیوع کرونا در آن منطقه، به صورت حضوری و غیر حضوری اجرا و تصمیم‌گیری درباره شرایط اجرا برعهده خود استان گذاشته شد.

قره‌شیخلو با اشاره به اینکه در زمان تصمیم‌گیری برای اجرای مرحله کشوری مسابقات، با موج سوم کرونا و روند صعودی مبتلایان روبه‌رو شدیم و مسابقات را کاملاً غیر حضوری (رقابت‌های بانوان به صورت ویدئوکنفرانسی و آقایان، ضبط اجرا در استودیوهای صداوسیمای مراکز استان‌ها) برگزار کردیم، افزود: برپایی به این شکل، تجربه جدیدی بود که معتقدم از این تجربه حتی در سال‌های بعد از کرونا نیز می‌توان استفاده کرد به گونه‌ای که شاهد تلفیقی از مسابقات حضوری و غیر حضوری باشیم.

وی تصریح کرد: در این شیوه اجرا، صرفه‌جویی در هزینه‌ها در مسائلی چون اسکان، رفت و آمد، پذیرایی و … انجام شد که این هزینه‌ها می‌تواند در سایر بخش‌ها کمک‌کننده باشد، اما از معایب این شیوه اجرا، می‌توان به عدم حضور جمعیت در سالن اشاره کرد، موضوعی که برای متسابقان بعضاً موجب قوت بود.

این قاری بین‌المللی درباره برگزاری سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران که مقرر بود، فروردین‌ماه ۹۹ برگزار شود، افزود: مقرر شد تا این رویداد مهم جهانی نیز به همین شکل کشوری، در اسفندماه سال جاری و همزمان با ایام مبعث پیامبر اکرم (ص) برگزار شود. البته یک نکته مهم این است که منتخبان رشته‌های قرائت تحقیق، حفظ کل و ترتیل چهل و سومین دوره مسابقات کشوری، نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی ۱۴۰۰ خواهند بود.

رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف و امور خیریه درباره تدابیر اندیشیده شده برای تیم داوری مسابقات بین‌المللی گفت: تصمیم بر این است تا داوران در کشور خودشان امکان استماع تلاوت را داشته باشند، چنانکه در شبکه الکوثر نیز مسابقه قرآن در ماه مبارک رمضان به این شکل برگزار می‌شود.

قره‌شیخلو درباره پوشش رسانه‌ای مسابقات کشوری، گفت: ضمن تشکر از معاونت امور استان‌های صدا و سیما، به جهت همکاری در سطح استان‌ها و شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن به دلیل پخش مستقیم و اختصاص نزدیک به ۴۰ ساعت آنتن زنده، اما انتظار این است که در کنار این دو شبکه تخصصی، سایر شبکه‌ها سهم خود را به قرآن ادا می‌کردند. سایر شبکه‌ها می‌توانستند با استفاده از بسته‌های خبری یا مستندهای کوتاه به این رویداد بزرگ قرآنی بپردازند و از سویی چون اجراها از قبل ضبط شده بود و رقابت‌ها روزانه با تعدادی از استان‌ها پیگیری می‌شد، همین، سوژه خوبی برای پرداختن بود.

عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: معدل سنی شرکت‌کنندگان زیر ۳۰ سال بود که این نشان‌دهنده جذب جوانان به این عرصه است که می‌تواند برای سایر جوانان و نوجوانان کشور الگو باشند.

قره‌شیخلو با اشاره به اینکه پیش از هر اجرا، مشخصات قاریان، حافظان، مرتلان و دعاخوانان گفته می‌شد، اضافه کرد: این نشان داد که قرآنیان منحصر به رشته خاصی نیستند، بلکه در تمام رشته‌های تحصیلی و مشاغل مهم فعال هستند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در پاسخ به این سوال که چه میزان مسابقات می‌تواند زمینه تلاوت همراه با تدبر را فراهم کند، افزود: قطعاً مسابقه هدف نیست، بلکه وسیله تبلیغی و ترویجی برای جذب حداکثری مخاطب است. البته امسال یک کار ویژه داشتیم که بحث تسلط بر مفاهیم قرآن بود که به صحن مسابقات آمد به گونه‌ای که امسال از هر قاری و حافظ، سوالات مفاهیمی نیز پرسیده شد.

قره‌شیخلو به سطح بالای فنی مسابقات کشوری اشاره کرد و گفت: رقابت‌ها آنقدر نزدیک به هم است که امشب، به هنگام اعلام نتایج نهایی در مراسم اختتامیه خواهید دید، فاصله رتبه نخست با دوم و سوم ۱۰ درصد، ۱۵ درصد و ۲۰ درصد است. بنا بر این اگر از این برنامه‌های قرآنی، پشتیبانی صورت گیرد، سازمان اوقاف، ظرفیت خوبی برای گسترش فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نیازی به وجود فراکسیون اوقاف در کنار فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی است، افزود: اگر فراکسیون قرآن و عترت مجلس به وظیفه‌اش خوب عمل کند، نیاز به فراکسیون دیگری نداریم. البته نه تنها طرح‌های فرهنگی، بلکه سایر طرح‌های اقتصادی و اجتماعی و … نیز باید پیوست قرآنی داشته باشد.

قره‌شیخلو در پایان به برگزاری مسابقه هر شب پرسش پیامکی ویژه مخاطبان و دریافت بیش از ۲۰ هزار پیامک طی این شش شب افزود: این نشان می‌دهد اگر سفره قرآن پهن شود، مردم استقبال می‌کنند. از دوستان قرآنی تقاضای کمک و مساعدت داریم تا دست به دست هم دهیم و فضای تبلیغی، ترویجی و آموزشی را ارتقا دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =