همتی: بانکها با درگاه‌های قمار مبارزه کنند/کنترل ترازنامه از دی

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به فعالیت درگاه‌های اجاره‌ای مرتبط با سایت‌های قمار و شرط‌بندی گفت: بانک‌ها باید حداکثر تلاش خود را برای مبارزه با این درگاهها و نظارت بر تراکنش‌ها به کار بگیرند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از بانک مرکزی، عبدالناصر همتی در جلسه دوره‌ای با مدیران عامل شبکه بانکی کشور ضمن اشاره به روند کاهشی انتظارات تورمی و پدیدار شدن رشد اقتصادی به خاطر آمارهای رشد بخش‌های کشاورزی و صنعت کشور، ابراز امیدواری کرد تا شرایط به سمت بهبود پیش برود و سال آینده، به مراتب وضعیت بهتری نسبت به امروز داشته باشیم.

رئیس شورای پول و اعتبار ضمن تاکید بر ضرورت پایبندی بانکها به نرخ های سود مصوب شورای پول و اعتبار تصریح کرد: عملیات بازار باز در روان شدن فعالیتها در بازار بین بانکی، موثر بوده و در تعدیل نرخ سود بازار بین بانکی اثر داشته است.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن تأکید مجدد بر التزام بانکها به قواعد و قوانین مبارزه با پولشویی، گفت: بانکها باید تلاش کنند به این قوانین وقواعد پایبند باشند و نسبت به پیاده سازی این قواعد اهتمام لازم را داشته باشند.

همتی تأکید کرد: بانک‌ها باید تمهیدات لازم به منظور جلوگیری از سوءاستفاده از زیرساخت‌های بانکی برای اهداف پولشویی و معاملات مخرب در بازارها را با جدیت در به کارگیری قوانین مبارزه با پولشویی پیاده سازی کنند. همچنین ارتقای سطح مبارزه با پولشویی در سطح استان‌ها و همچنین افزایش اختیارات و ایجاد دسترسی‌های کافی به سامانه‌های مربوطه از سوی حوزه‌های مبارزه با پولشویی بانک‌ها ضروری است.

وی در ادامه افزود: برای نمونه فعالان معاملات و اتاق های فردایی ارز و طلا اذعان دارند که با اجرایی شدن قوانین و ایجاد محدودیت ها از سوی نظام بانکی، فعالیت های خلاف قانون آنها با مشکل مواجه شده است.

رئیس کل بانک مرکزی درباره سایت های مرتبط با قمارو شرط‌بندی عنوان کرد: در حال حاضر مباحثی درباره درگاه های اجاره ای مرتبط با سایت‌های قمار و شرطبندی مطرح می‌شود؛ لذا بانکها باید حداکثر تلاش خود را برای مبارزه با این درگاهها و نظارت بر این تراکنش‌ها انجام دهند.

وی با اشاره به گزارش های دریافتی از دستگاه های نظارتی و امنیتی مبنی بر اینکه سودجویان با پرداخت مقادیری اندک و اجاره کارت و حساب بانکی افراد، تراکنش‌های چند میلیاردی با مقاصد و اهداف قمار انجام می‌دهند، تاکید کرد: از این رو ضروری است که بانکها جدیت لازم را داشته باشند و مردم نیز به عواقب اجاره دادن حساب‌هایشان توجه کنند.

همتی با بیان اینکه کنترل مقداری ترازنامه بانکها یکی از عوامل مهم کنترل نقدینگی است و این امر با همراهی بانکها محقق می شود، گفت: بانکها باید رشد دارایی‌های خود را تحت کنترل داشته باشند، تا بتوان به هدف کنترل نقدینگی نائل شد.

وی افزود: کنترل ترازنامه بانکها مطابق مصوبه شورای پول و اعتبار از دی ماه سال جاری اجرایی و بر این اساس هرسه ماه یک بار توسط بانک مرکزی کنترل خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه کنترل نرخ ارز منجر به کنترل تورم از ناحیه فشار عرضه می‌شود اظهار کرد: امیدواریم با آرامش بیشتر دربازار ارز و استمرار روند فعلی شاهد تعدیل نرخ ارز باشیم.

همتی در پایان با بیان اینکه با اجرایی شدن قانون اصلاح قانون صدور چک بسیاری از مشکلات برطرف و چک های برگشتی کاهش می یابد تاکید کرد: بانکها باید نسبت به اجرایی شدن این قانون و پیاده سازی آن اهتمام کافی داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =