خودروی دوستدار محیط زیست تولید می شود

ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی اعلام کرد قرار است خودروهای دوستدار محیط زیست به تولید برسند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از معاونت علمی و فناوری، تولید خودروی اکسیژن با راهبری ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با کمک یک شرکت خودروسازی، ۸۰ درصد داخلی‌سازی شد و به زودی به تولید انبوه می‌رسد.

نرم‌افزار و سیستم باتری آن کاملا بومی و توسط مهندسان ایرانی طراحی و تولید شده است. «خودروی تمام الکتریکی هوشمند اکسیژن» مراحل طراحی و نمونه‌سازی را طی کرده است و نسخه مفهومی آن به زودی رونمایی خواهد شد.

خودرو اکسیژن قابلیت پیمودن ۲۲۰  کیلومتر با هر نوبت شارژ را دارد و سرعت آن به ۸۵ کیلومتر در ساعت  می‌رسد که بر اساس سفارش، امکان افزایش پیمایش با هر بار شارژ تا ۳۰۰ کیلومتر و حداکثرسرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت وجود دارد. هر باطری عمری به اندازه ۳ هزار سیکل شارژ دارد یعنی باطری هر خودرو باید بعد از هشت سال تعویض شود.

عمر مفید الکتروموتور خودروی مذکور ۲۰ سال است به همین دلیل هزینه‌های جانبی مانند روغن، بنزین، فیلتر و تعمیر موتور برای مصرف‌کننده وجود ندارد و از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به‌صرفه است.

قیمت تمام شده محصول برای شرکت با در نظر گرفتن همه هزینه‌های قطعات و غیره برای هر دستگاه خودرو الکتریکی ۸ هزار و ۵۰۰ پانصد دلار تعیین شده است که در حال حاضر یکی از پایین‌ترین قیمت‌ها برای خودروهای برقی است که تجاری‌سازی خواهد شد. این خودرو نخستین نمونه ایرانی در بازار داخلی است که تجاری‌سازی خواهد شد.

به واسطه امتیازهای در نظر گرفته شده برای خودروهای الکتریکی از قبیل ورود آزاد به محدوده‌های طرح و ترافیک، معافیت از مالیات، نداشتن هزینه‌های جانبی از جمله روغن، بنزین، فیلتر و تعمیر موتور می‌توان مدعی شد این خودرو جای خود را در بازار باز خواهد کرد.

این شرکت با بیش از دو دهه فعالیت در عرصه بین‌المللی به عنوان شرکتی پیشرو در زمینه طراحی و تولید خودروهای با فناوری بالا فعالیت دارد و نخستین شرکت در کشور است که از وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه تولید خودروهای الکتریکی پروانه بهره‌برداری دریافت کرده است.

آلودگی‌ها و ترافیک‌های شهری یکی از معضلات بزرگ این روزها است و مدیران شهری را موظف به تعریف و تدوین راه‌کارهایی برای حل این معضل کرده است تا بتوانند از آلودگی بیشتر محیط‌زیست و مصرف زیاد سوخت‌های فسیلی بکاهند. در این راستا طرح تولید خودروهای الکتریکی در کشورها آغاز شده است.

در ایران تولید خودروی الکتریکی هوشمند اکسیژن با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با کمک زیست‌بوم فناوری و نوآوری و با اتکا به توان دانشی و تخصصی جوانانمان اجرایی شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =