فروش بیش از ۲ میلیون بشکه نفت در بودجه ۱۴۰۰ عملیاتی نیست/ درآمدهای نفتی باید در بخش‌های زیربنایی  سرمایه‌گذاری شود

کارشناس مسائل انرژی گفت: در شرایط فعلی کشور مشخص نیست که تحریم‌ها از ابتدای سال برداشته شود بنابراین پیش‌بینی بودجه سال آینده ۲ میلیون ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز واقع بینانه نیست چرا که حتی توقف یک روز صادرات نفت در بودجه پیش‌بینی شده را نمی توان جبران کرد.

حمیدرضا شکوهی کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، درباره وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی اظهار کرد: بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور بر مبنای فروش روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز با قیمت هر بشکه ۴۰ دلار بسته شده است. بر اساس آخرین آمار اعلام شده توسط گلوبال پلاتس، میزان تولید نفت ایران در ماه نوامبر امسال، روزانه کمی بیش از ۲ میلیون بشکه بوده است.

وی تأکید کرد: ایران پیش از برجام روزانه ۴ میلیون بشکه نفت در روز تولید می کرد و در مقطعی نیز به بالای ۴ میلیون بشکه در روز هم رسیده بود. در حال حاضر به دلیل کاهش صادرات تولید نفت افت پیدا کرده است. می توان گفت در حقیقت تولید فعلی تنها نیاز داخلی را تامین می‌کند.

شکوهی تصریح کرد: صادرات نفت ایران در ماه نوامبر کمتر از سیصد هزار بشکه در روز بوده است. پس برای تحقق ارقام بودجه، نیاز است سال آینده شاهد افزایش تولید به میزان حداقل ۲ میلیون بشکه در روز باشیم.

وی افزود: در اینجا دو نکته قابل ذکر است که آیا تولید نفت کشور بیش از دو برابر خواهد شد یا نه؟ اگر به تجربه پس از برجام برگردیم زمانی که وزیر نفت گفت که اگر تحریم‌ها برداشته شود ما بلافاصله به بازار جهانی نفت قدرتمندانه برمی‌گردیم و این اتفاق مهم افتاد تا جاییکه تولید نفت کشور به مرز ۴ میلیون بشکه در روز رسید.

این کارشناس انرژی گفت: ظرفیت تولید کشور بیش از این میزان است. اما نکته مهم دیگر اینکه آیا تحریم تا پایان سال برداشته خواهد شد؟ تا سال جدید ۳ ماه بیشتر فرصت نداریم آیا تحریم ها لغو خواهد شد؟ بلی بایدن گفته بود که تحریم‌ها را برمی دارد و به برجام برمی گردد نگاه دولت در تدوین بودجه خوش‌بینانه داشته است حتی اگر بایدن به برجام برگردد بازهم مشخص نیست که بلافاصله تحریم‌ها برداشته شود.

شکوهی تصریح کرد:  با این شرایط فعلی کشور مشخص نیست که تحریم‌ها از ابتدای سال برداشته شود. پیش‌بینی بودجه سال آینده ۲ میلیون ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز است یعنی حتی یک ماه تاخیر در لغو تحریم، تاثیر منفی در بودجه خواهد گذاشت چراکه حتی یک روز توقف صادرات روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را که در بودجه پیش‌بینی شده، به راحتی نمی توان جبران کرد.

وی ادامه داد: بخشی از این فروش 2 میلیون و 300 دهزار بشکه نفت صرفا صادرات نیست بلکه فروش داخلی نیز هست. پس می‌توان گفت بودجه واقع بینانه بسته نشده است.

کارشناس انرژی افزود: متاسفانه ناهماهنگی بین مجلس شورای اسلامی و دولت روز به روز بیشتر می‌شود از بحث یارانه نقدی گرفته تا بودجه اختلاف زیادی است و این امر مهم نه تنها در حوزه اقتصادی بلکه در عرصه دیپلماسی سیاسی مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

شکوهی تأکید کرد: درست است که تاجایی که بتوانیم نفت را بفروشیم اما درآمد نفتی را نباید وارد هرینه جاری کشور کرد بلکه باید در بخش‌های دیگر سرمایه گذاری شود.

وی خاطرنشان کرد: تدوین کنندگان بودجه، علاوه بر خوش‌بینی نسبت به روی کار آمدن جو بایدن، روی پیش فروش داخلی نفت هم حساب کرده اند. اما تجریه یک سال اخیر نشان می دهد فروش نفت در داخل تجربه موفقی نبوده و بعید است بتوان روی فروش داخلی نفت در شرایط تحریم خیلی حساب کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =