تبیین رابطه «دانش و علوم در اسلام» در نشست بین المللی اسلام‌شناسی

رابطه دانش و علوم در اسلام در دومین نشست بین‌المللی اسلام‌شناسی که به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با مشارکت دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم برگزار می‌شود، تبیین و بررسی شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ به همت اداره‌کل همکاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با مشارکت دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه باقرالعلوم (ع) شهر مقدس قم، دومین نشست از سلسله نشست‌های بین‌المللی اسلام‌شناسی با موضوع «دانش و علوم در اسلام» برگزار شد.

در این نشست برخط که با حضور نیکخواه قمی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در یونان، خانم انگلیکی زیاکا، رییس دپارتمان مطالعات اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه ارسطو، یورگوس فراگوس، دانشجوی مقطع دکتری روابط بین‌الملل دانشگاه اژه، استراتوس کارکیچس، دانشجوی مقطع دکتری دانشکده الهیات دانشگاه ارسطو، یوآنیس میلونلیس، دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه الهیات دانشگاه ارسطو از کشور یونان، سید هادی ساجدی، مدیر دفتر همکاری‌های علمی و امور بین‌الملل دانشگاه باقرالعلوم (ع) و جمعی از اساتید و دانشجویان داخل کشور انجام شد، حجت‌الاسلام والمسلمین شجاع علی میرزا، مدیر مدرسه عالی مطالعات اسلام و غرب، به طرح مباحث خود پرداخت.

حجت‌الاسلام شجاع علی میرزا، ارکان دانش عالم را علم و ارتباط بین عالم و علم دانست و افزود: خداوند خود عالم مطلق است، خود معلوم است (آن‌چه انسان قصد شناخت نسبت به آن را دارد) و رابط بین این دو است. به عبارت دیگر، شرط این سه رکنِ در ظاهر جدا از هم، خداوند است. از آن‌جا که هر سه مورد به خداوند تعلق دارد، می‌توان به این نتیجه رسید که علم تنها یکی است.

وی در ادامه سخنانش، مطرح کرد: با بهره‌گیری از «عقل» که از سوی خداوند در اختیار انسان قرار گرفته است، می‌توان نسبت به موضوعات گوناگونی که دارای سطوح و کیفیت‌های متفاوتی هستند، علم پیدا کرد.

مدیر مدرسه عالی مطالعات اسلام و غرب تأکید کرد: همچنین، می‌توان نسبت به موضوعات جزئی و غیر مهم علم پیدا کرد؛ برای مثال اینکه شیئی از چه ترکیباتی ساخته شده و یا اینکه چه اندازه‌ای دارد. اما بالاترین سطح دانش مربوط به شناخت خود خداوند است؛ شناخت نسبت به اسامی، مخلوقات و … خداوند.

وی به نوع دیگری از دانش اشاره کرد که بشر خود به تنهایی توانایی کسب آن را ندارد و گفت: این نوع از دانش که اصطلاحاً به آن «نقل» گفته می‌شود، نه از درون بلکه از بیرون به انسان آموزش داده می‌شود؛ چراکه انسان نمی‌تواند تنها با بهره‌گیری از حس یا عقل نسبت به آن شناخت پیدا کند.

در پایان این نشست، پرسش‌هایی از سوی شرکت‌کنندگان مطرح شد و شجاع علی میرزا به آن‌ها پاسخ داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =