کلید وحدت کشورهای منطقه دست ایران است

راه مقابله با اسرائیل، تمرکز بر اشتراکات و پذیرفتن اختلافات در سطح منطقه بین کشورهای اسلامی است. محبوبیت توام با قدرت ایران منوط به افزایش روابط با کشورهای همسایه است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، ترور شهید محسن فخری‌زاده موجب بالا گرفتن تنش‌های سیاسی و گمانه‌زنی‌ها شده است. براساس واکنش بایدن بعد از ترور، ادامه مسیر توافق و تعامل ایران و آمریکا سخت‌تر و پیچیده‌تر خواهد شد. در شرایطی که موافقان توافق ایران و آمریکا به روی کار آمدن بایدن و آسان شدن این مسیر امید دارند، مخالفان توافقات معتقدند ادامه مسیر برجام موجب افشای اطلاعات و ضعف سیستم امنیتی خواهد شد. عادی سازی روابط منطقه با رژیم صهیونیستی بر نگرانی‌ها افزوده و با وجود قدرت ایران در منطقه به نوعی موجب انزوای کشور شده است.

براساس تحلیل سعید میرترابی عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، به علت پیچیدگی ادامه مسیر با آمریکا، ایران باید در گام نخست با طرح سیاست‌های جدید در منطقه مانع قدرت گرفتن رژیم صهیونیست شود. در این تحلیل همگام شدن تمامی سیاست‌های خارجی قدرت‌های منطقه دست‌نیافتنی شناخته شد و پرداختن به اشتراکات برای بهتر شدن روابط منطقه‌ای ائتلافی قدرتمند علیه اسرائیل ایجاد خواهد کرد. تمرکز بر اشتراکات با کشورهای عربی و مسلمان می‌تواند ضمن حفظ قدرت، محبوبیت کشور در منطقه را افزایش دهد و مانع ایران‌هراسی شود.

 میرترابی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به عدم قطعیت فرضیات فعلی درباره ترور، ‌گفت: رابطه مستقیمی بین برجام و ترورهای هسته‌ای نمی‌توان متصور شد مگر با گمانه‌زنی. با روی کار آمدن بایدن گمانه‌زنی‌ها برای ادامه مذاکرات و توافقات افزایش یافته است. ترور می‌تواند با اهدافی از جمله اقدام متقابل ایران، افزایش تنش‌ها و ایجاد مانعی مضاعف بر مسیر برجام و تعاملات صورت گرفته باشد.

وی با ذکر این نکته که احتمال نفوذ کشورهایی از جمله آمریکا و اسرائیل در سازمان‌های بین‌المللی وجود دارد، تاکید کرد: نفوذ در اطلاعات کشور می‌تواند به دنبال ارتباطات و همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی آسان شده باشد. اگرچه افشای اطلاعات و طراحی ترور ممکن است از عواقب حضور در سازمان‌های بین‌المللی و در اختیار قرار دادن اطلاعات ملی باشد؛ اما لزوما این راه، تنها راه شناسایی دانشمندان هسته‌ای و ردیابی آن‌ها نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، با تاکید بر تلاش بی‌وقفه اسرائیل برای دست‌یابی به اطلاعات تجسسی کشورهای هدف، ادامه داد : ارتباطات انسانی، تکنولوژی‌های پیشرفته جاسوسی و امکانات موساد در مسیر ردگیری نخبگان علمی و نظامی موضوعی است که نباید از آن غافل شد.

میرترابی درباره اهداف ترور شهید فخری‌زاده گفت: تاکید بر اینکه ترورهای اخیر از نتایج مستقیم برجام و سیاست‌های اخیر بوده ممکن است گام برداشتن در مسیر طراحان ترور باشد. غیر از حذف شخص تاثیرگذار شهید فخری‌زاده، افزایش تنش‌ها در سطح بین‌الملل و افزایش فشارها بر ایران و به دنبال آن برهم زدن روابط ایران با آژانس هسته‌ای می‌تواند از اهداف ترور باشد.

وی درباره سیاست‌های آمریکا بعد از روی‌ کار آمدن بایدن اظهار کرد: وی در دولت اوباما در سمت معاونت که در آمریکا بسیار تاثیرگذار است فعالیت می‌کرده و در همان زمان سیاست‌های خارجه امریکا در منطقه به اسرائیل و کشورهای عربی نزدیک شده بود. اوباما با هدف ایجاد تعادل در سیاست خارجه امریکا در منطقه و ارتباط متعادل با قدرت‌ها، خواهان نزدیکی و توافق با ایران بود که این کاهش تنش‌ها منجر به کاهش هزینه‌ها و کاهش اتکا به اسرائیل می‌شد. پیش‌بینی می‌شود دولت بایدن نیز به دنبال ایجاد تعادل مجدد در منطقه باشد و خواستار بازگشایی باب تعامل با ایران است.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با توجه به شرایط پیچیده‌ای که بین ایران و آمریکا به وجود آمده، کاهش‌ تنش‌های منطقه‌ای را گامی تاثیرگذار در سیاست منطقه دانست و ایجاد ائتلافی متحد در بین کشورهای اسلامی علیه اسرائیل را هدفی سودمند برای منطقه برشمرد.

میرترابی درباره عربستان که در موارد گوناگون با ایران در چالش بوده و اخیرا با اسرائیل روابط بیشتری ایجاد کرده، تاکید کرد: عربستان هم به عنوان یکی از قدرت‌های منطقه نگرانی‌هایی درباره سیاست‌های ایران دارد و با توجه به اینکه هر 2 کشور اسلامی و همسایه هستیم بهتر است با شناخت واقعیات و ریشه‌یابی تنش‌های موجود و مدیریت آن‌ها، به خصوص در مورد یمن، نگرانی و نا امنی و درگیری‌های منطقه را کاهش دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به روابط اسرائیل با کشورهای عربی و تقابل ایران علیه اسرائیل، تعامل با کشورهای عربی چگونه میسر خواهد شد، گفت: ایران و عربستان سیاست‌های خارجه متفاوتی دارند و نباید انتظار داشت با سیاست‌های خارجه متفاوت تمامی گام‌ها یکسان باشند. بهتر است با پذیرش عدم تفاهم‌ها با عربستان و کشورهای عربی در مسائل منطقه‌ای، با تکیه بر تفاهمات و اشتراکات در مسیر تقابل با اسرائیل پیش برویم؛ چرا که با همه آنچه در منطقه رخ داده عربستان معتقد است اسرائیل باید به مرزهای سال 67 برگردد .

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، موضوع هسته‌ای را بهانه آمریکا برای ایجاد تنش در علیه ایران عنوان کرد و افزود: براساس فتوای مقام معظم رهبری، سیاست ایران همواره مخالف تولید سلاح هسته‌ای بوده و ایران این مخالفت را در عمل به دنیا نشان داده است. لذا این موضوع بهانه‌ای برای تشدید درگیری‌ها و تنش‌های منطقه‌ای است. توافق با آمریکا میسر و ساده نیست، لذا با شروع از انسجام و اتحاد ممکن در منطقه با حفظ اصول و پابیندی به مقاومت قدس، می‌توان با ایجاد مسیرهای معکوس تنش‌ها را کاهش داد.

میرترابی در پایان با تاکید بر اینکه با دنبال کردن مسیرهای معکوس قادر خواهیم بود فشارهای آمریکا که از طریق لابی‌گری‌ بر کشور وارد شده را کم کنیم، ادامه داد: بعد از تعامل با منطقه می‌توانیم به سمت قدرت‌های فرامنطقه حرکت کنیم، مداخلات برهم‌زننده را حذف کنیم و اجازه تکرار آنچه در برجام رخ داد را ندهیم. با وجود قدرت ایران در منطقه با احتمال کاهش محبوبیت کشور ایران مواجه خواهیم شد و این کاهش محبوبیت می‌تواند به ترس، تنش و پرهیز بینجامد.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، با بازنگری در اقدامات و تعاملات منطقه می‌توان اصلاحات قابل توجهی را از طریق پیشبرد سیاست‌های هوشمندانه و تاکید بر وحدت کشورهای اسلامی در منطقه ایجاد و ائتلافی قدرتمند علیه اسرئیل طراحی کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =