درگیری هنر هفتم با کرونا

اوضاع و احوال سینمای جهان وخیم است و این موضوع از آمارهای جهانی فروش فیلم‌ها مشخص می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، سقوط فروش سینما در سال۲۰۲۰ برای خیلی‌ها غیر قابل تصور بود. چون آمارهای قبل از آن همه از رشد فروش سینما خبر می‌داد. به طور مثال سینمای ایران در شش ماه اول سال ۱۳۹۷ فروشی بیش از ۱۴۴ میلیارد تومان داشت که این آمار در سال ۱۳۹۸ به ۱۷۸ میلیارد و ۳۶۸ میلیون تومان رسید که همین رقم رشد ۱۴ درصدی فروش سینمای ایران را نشان می‌داد. اما اتفاقی تلخ بر صحنه سینمای ایران رخ نمایان کرد و تمام این آمارهای امیدوار کننده را به باد داد. شیوع ویروس کرونا تمام برنامه‌های سینمایی را بر هم زد. این اتفاق خود را در فروش فیلم‌های سینمایی سال ۱۳۹۹ به خوبی نشان داد. فیلم‌هایی که خود را آماده فروش در گیشه کرده بودند به یکباره خود را در یک دوراهی بزرگ دیدند. نمایش آنلاین یا صبر کردن تا اینکه ویروس کرونا از بین برود.

*نمایش آنلاین، راه سخت کارگردان‌ها

عده‌ای راه اول را انتخاب کردند. فیلم «خروج» ابراهیم حاتمی کیا اولین اثری بود که قدم در راه نمایش آنلاین گذاشت. به همین خاطر بود که کارگردان این فیلم در ویدیویی از مردم خواست که اثرش را به صورت قانونی خریداری و تماشا کنند. اما اتفاقات دیگری رخ داد که برخی از کارگردان‌ها ترجیح دادند تا راه دوم مواجه با ویروس کرونا را انتخاب کنند. آن هم صبر کردن برای پایان یافتن این اپیدمی جهانی بود. ولی برخی دیگر هم بودند چون ابرهیم حاتمی‌کیا وارد گود فروش آنلاین شدند ولی برخی اطلاعات حاکی از آن بودند که فیلم‌هایی چون «خوب بد جلف» به کاگردانی پیمان قاسم خانی با فروشی بیش از ۴ میلیارد تومان، «زیر نظر» با کارگردانی مجید صالحی با فروشی بیش از ۲ میلیارد تومان و «طلا» به کارگردانی پرویز شهبازی با فروشی بیش از ۲ میلیارد تومان فروش آنلاین داشتند و قدم در راه فیلم «خروج» گذاشتند که آن هم یک میلیارد ۵۶۷ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان فروخته بود.

*سینماهای آمریکا و چین هم حال خوشی ندارند

سینمای ایران بخش کوچکی از پازل عرصه هنر هفتم در جهان بود. زیرا سینماهای نقاط دیگر جهان نیز حال و روز خوبی نداشتند. برای این موضوع می‌توان به گیشه‌های آمریکا نگاه کرد. آمریکا که خود درگیر شیوع ویروس کرونا شده در عرصه سینما با اتفاقات مهمی روبرو شده است. به طوری که طبق آمارها بخش عمده سینماداران آمریکایی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ با زیان ۷۵ درصدی روبرو بوده‌اند. اما ماجرا از جایی جالب‌تر می‌شود که می‌فهمیم آثاری با فروش چند میلیونی در صدر گیشه آمریکا قرار گرفته‌اند. به طور مثال در خبرها آمده که انیمیشن غارنشین‌ها تنها با فروش ۴/۴ میلیون دلار توانست در هفته‌های اخیر صدر نشین گیشه آمریکا شود. اما اوضاع بحرانی سینمای آمریکا تنها به اینجا ختم نمی‌شود. طبق اعلام انجمن ملی سینماداران آمریکا (NATO) اگر همین روند فعلی بر سینمای آمریکا حاکم باشد ۶۹ درصد از سینماهای کوچک و متوسط این کشور ناگریز هستند اعلام ورشکستگی کنند، همچنین ۶۶درصد مشاغل مرتبط با سالن‌های سینما نیز از بین خواهند رفت که این آمار برای عرصه سینمای آمریکا تکان دهنده است.

*اوضاع وخیم هنر هفتم در آسیا

اما اوضاع در آسیا نیز تعریف چندانی ندارد. بازار سینمای هنگ‌کنگ در شش ماه نخست سال کاهشی ۷۲ درصدی را نسبت به سال قبل تجربه کرده است. این کاهش فروش همراه با کم شدن تعداد آثار اکران شده نیز همراه بوده است. از سینمای چین نیز نباید غافل شد. این بازار اگرچه توانست خیلی زود بر اپیدمی کرونا فائق آید اما همچنان درگیر عوارض ناشی از آن هست. به طوری که بازار سینمای چین سال گذشته ۹/۲ میلیارد دلار فروش داشت. اما امسال با وجود کرونا نتوانسته مثل سال‌های قبل فروش خوب خود را تجربه کند. همچنین سینمای کره جنوبی نیز با فروش ۱/۶ میلیارد دلار در سال قبل امسال با شیوع کرونا فروشی  بالغ بر ۵/۱۳۹میلیون دلار داشته که کاهشی ۳/۶۵ درصدی را نشان می‌دهد. به این آمار باید افت فروش سینمای ژاپن را نیز اضافه کرد. سینمای ژاپن در سال ۲۰۱۹ فروشی بالغ بر ۴/۲ میلیارد دلار داشت که بعد از شیوع کرونا و در سال ۲۰۲۰ این فروش به ۳/۱۹۰ رسیده است که کاهشی ۲/۴۶ دصدی را نشان می‌دهد. البته سینمای هند نیز از این بحران دور نمانده است. به طوری که با توجه به امار موجود، هند نیز زیانی ۱۳۰ میلیون دلاری را تجربه کرده است.

*تصمیم سختی که باید گرفته شود

نکته اینجاست که کرونا با اینکه به سبک زندگی انسان‌ها هجوم برده و آن را با تغییر و تحولاتی روبه‌رو کرده است اما بر تمامی عرصه‌های دیگر موثر بوده است. یکی از این عرصه‌ها صنعت سینما است که آمار آن از نظر گذرانده شد و دیدیم که چگونه این ویروس صنعت سینما را تحت تاثیر قرار داده است. کوتاه سخن آنکه فعالان عرصه سینما برای عبور از این مشکل باید چاره‌ای بیندیشند تا هم سود فیلم‌ها حفظ شود و هم گیشه‌ها رونق داشته باشند. از رونق افتادن گیشه‌ها خارج از اینکه عرصه سینما را با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌کند ضربات اقتصادی هم به افرادی می‌زند که در گرو این کار هستند و به نوعی زندگی آن‌ها با سینما گرده خورده است. شاید وقت آن رسیده تحولات جدی در سینمای جهان رخ دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1084024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =