۲۹ مجله علمی دانشگاه آزاد اسلامی ارزیابی شد

نهمین جلسه کمیته اعتبارسنجی نشریات علمی و به‌روزرسانی فهرست‌ مجلات و انتشارات جعلی و نامعتبر دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، نهمین جلسه کمیته اعتبارسنجی نشریات علمی و به‌روزرسانی فهرست‌ مجلات و انتشارات جعلی و نامعتبر دانشگاه آزاد اسلامی در راستای کیفی‌سازی انتشار مقالات دارای اعتبار و اهمیت آن در رتبه‌بندی دانشگاه آزاد اسلامی در سطوح ملی و بین‌المللی، با حضور اعضای کمیته و داوران متخصص موضوعی، توسط اداره کل امور کتابخانه‌ها، مجلات، انتشارات علمی و علم‌سنجی دانشگاه به صورت آنلاین و از طریق سامانه دانشگاه برگزار شد.

در این جلسه ۲۹ مجله که توسط کارگروه‌های ارزیابی‌کننده مورد بررسی قرار گرفته‌ بود، ارزیابی نهایی شد.

با توجه به پیچیدگی فرآیند شناسایی مجلات نامعتبر و جعلی و لزوم معرفی این دسته از مجلات، پیرو ارائه فهرست‌ «مجلات و انتشارات جعلی و نامعتبر» در مرداد ماه ۱۳۹۹، فهرست جدید مربوط به آذر ۱۳۹۹، توسط اداره ارزیابی و تشویق مقاله اداره کل امور کتابخانه‌ها، مجلات، انتشارات علمی و علم‌سنجی دانشگاه آزاد اسلامی به‌روزرسانی شد و با کد ۹۸/۷۰ در وب سایت به نشانی https://cri.iau.ac.ir بخش مرکز اسناد علمی، زیربخش فایل‌ها، فرم‌ها و جداول قابل بهره‌برداری است.

با توجه به اهمیت استفاده و بهره‌مندی از منابع به‌روز در فرآیند اعتبارسنجی مجلات و مقالات و با درنظر گرفتن صرفه و صلاح دانشگاه، مقرر شد فهرست مجلات دارای اعتبار که در سال ۱۳۹۷ تهیه و ارائه شده بود از فرآیند ارزیابی و اعتبارسنجی مجلات علمی دانشگاه حذف و مجلاتی که دارای شرایط مندرج در بخشنامه‌های مربوط به ارزیابی و پرداخت جایزه چاپ مقالات علمی (شماره ۱۰/۷۴۵۸۲ مورخ ۹۸/۱۱/۱۶) و دفاع از رساله‌ دکتری تخصصی دانشگاه (شماره ۱۰/۷۹۵۳۴ مورخ ۹۸/۱۲/۷) هستند، مورد قبول خواهند بود.

همچنین از آنجا که فهرست مجلات و انتشارات جعلی و نامعتبر و فایل Journal Metrics (شامل شاخص‌های علم‌سنجی) که هرساله به واحدها ارائه می‌شود، به عنوان مرجعی برای سنجش اعتبار مجلات در نظر گرفته شده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند، بنابراین اعطای تسهیلات به مقالات یا انجام اقداماتی مانند دفاع و تسویه و محاسبه نمره پایان‌نامه و رساله دانشجو، ترفیع، ارتقا و تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی، مشروط بر عدم وجود مجله در فهرست مجلات جعلی و نامعتبر دانشگاه آزاد اسلامی و وزارتین علوم و بهداشت خواهد بود.

با توجه به لزوم و اهمیت ارائه دستاوردهای علمی دانشگاه در مجلات معتبر، جلسات کمیته تخصصی اعتبارسنجی نشریات علمی هر سه ماه یک‌بار تشکیل خواهد شد و نتایج حاصل از آن به استحضار واحدهای دانشگاهی، اعضای هیات علمی، دانشجویان و کلیه نویسندگان مقالات علمی خواهد رسید.

درخصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی که در مراحل انجام پیش دفاع یا دفاع از پایان نامه/رساله خود هستند، چنانچه تاریخ دریافت پذیرش از اینگونه مجلات، پیش از تاریخ بی‌اعتبار شدن مجله باشد و مشروط بر تایید شورای پژوهشی واحد مربوطه، تنها دانشجو می‌تواند از پایان‌نامه/رساله خود دفاع کرده و یا با واحد خود تسویه کند، اما دریافت جایزه مقاله یا سایر امتیازات و تسهیلات برای دانشجو، استاد راهنما و مشاور امکان‌پذیر نخواهد بود.

همواره جدیدترین نسخه فهرست‌ مورد بهره‌برداری و استفاده قرار گرفته و این فهرست‌ ملاک تشخیص خواهد بود و در صورت عدم توجه به آن، کلیه مسئولیت برعهده نویسنده خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1084062

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا اسلانی IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      0 0
      سلام فهرست کجاست؟