تولید «نانو کاربید سیلیسیم» در مرکز تحقیقات واحد کرج

دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج از محصول نانو کاربید سیلیسیم ـ مرکز تحقیقات مهندسی مواد پیشرفته با فرمول شیمیایی SiC رونمایی کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، حامد ثابت معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج گفت: کاربید سیلیسیم با فرمول شیمیایی SiC، یکی از مواد دیرگداز است که به‌صورت خام در طبیعت یافت نمی‌شود.  کاربید سیلیسیم دارای ساختار کریستالی هگزاگونال یا مکعبی است. چگالی این ماده برابر ۲۱/۳ گرم بر سانتی‌متر مکعب است و دارای مقاومت شیمیایی بالا و مقاومت الکتریکی پایینی است. سختی این ماده در مقیاس موهز (یا موس)، بین کوراندوم و الماس است.

وی افزود: این محصول می‌تواند بدون بروز دادن تغییرات شیمیایی و فیزیکی قابل توجه، تا دمای ۱۰۰۰ درجه سلسیوس را نیز تحمل کند. در پروژه حاضر پودر نانوکاربید سیلیسیم به روش پلاسما CVD تولید با خلوص ۹۹%، به شکل مکعبی و با اندازه متوسط ۵۵ نانومتر شده است.

ثابت در ادامه مهمترین کاربردهای این محصول را، نیمه هادی های با توان و درجه حرارت بالا، یاطاقان های سرامیکی درجه حرارت بالا، تولید قطعات مقاوم به سایش، آینه و یا پوشش برای محیط ماورای بنفش قوی، تولید محصولات دیرگداز و ساینده‌ها عنوان کرد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر دانش فنی تولید محصول تدوین شده و مرکز تحقیقات مهندسی مواد پیشرفته آماده تولید محصول در مقیاس انبوه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1084156

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =