دکتر طهرانچی فرارسیدن هفته پژوهش را تبریک گفت

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پیامی فرارسیدن هفته پژوهش را به جامعه دانشگاهی و قشر فرهیخته کشور تبریک گفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پیامی فرا رسیدن هفته پژوهش را به پژوهشگران، جامعه دانشگاهی و قشر فرهیخته کشور تبریک گفت.

متن پیام تبریک دکتر طهرانچی بدین شرح است:

با حمد و ستایش به محضر باری تعالی و درود بر پیامبر خاتم(ص) و اهل بیت کرامش که چراغ راه بشریت اند.

هفته پژوهش را به همه محققان، پژوهشگران و کاوشگران پرتلاش عرصه علم و دانش کشور، به ویژه خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی که حقیقتا نقش بی بدیلی در رشد و پیشرفت دانش کشور دارند، تبریک و تهنیت می گویم.

هفته پژوهش، فرصت مناسبی است تا ضمن قدردانی از زحمات محققان و پژوهشگران گرانقدر به شناسایی بهتر و هدفمند دستاوردهای پژوهشی بپردازیم و بتوانیم در حوزه های مختلف علمی یک ارزیابی دقیق محتوایی از عملکرد تحقیقاتی احصاء کنیم.

به طور کلی، هدف از پژوهش و رشد دانش در جوامع بشری این بوده که به حل مسائل و مشکلات بشر در ابعاد مختلف پرداخته تا سبب آرامش و رشد مادی و معنوی افراد شود و به واقع رسالت جامعه دانشگاهی در تحقق همین هدف خلاصه شده که با رعایت اخلاق و کرامت انسانی در امر پژوهش به مسئولیت خود عمل کند.

شیوع ویروس کرونا یک شوک ناگهانی و سنگینی به جامعه بشری وارد کرد که در قرن حاضر و با وجود همه داشته های علمی، این بشر در درک و مواجهه با پاندمی ویروس کرونا نیازمند خردمندی بیشتر است و نباید تنها به این داشته ها اکتفا کند. این ویروس با همه کوچکی، شبیه همان قدرت ارتباط اینترنتی، تمام جهان را خیلی سریع در نوردید و با خود این پیغام را به همراه داشت که «یَا أَیُّهَا الْإِنسَانُ مَا غَرَّکَ بِرَبِّکَ الْکَرِیمِ»(سوره انفطار آیه 6) "ای انسان چه چیز تو را نسبت به پروردگار کریم مغرور کرده است." امید دارم در پناه خداوند متعال جامعه بشری بتواند به خوبی از این بحران و گردنه سخت عبور کند و از آن درسهایی برای بهبود شرایط زیستن توام با آرامش و حس نوع دوستی فراهم کند.

در بحث تولید دانش باید توجه داشت که عمر الگوی اول تولید دانش به پایان رسیده و در الگوی اول، دولتها سرمایه گذار و دانشگاه تولیدکننده علم بود و در الگوی دوم دانش که اکنون در آن قرار داریم، دولتها دیگر سرمایه گذار مطلق علم و فناوری نبوده و دانشگاه ها هم تنها محل تولید دانش نیستند و بر همین اساس دانشگاه آزاد اسلامی می خواهد به یک دانش شهر براساس الگوی دوم دانش تبدیل شود، چرا که این دانشگاه به راحتی با قدرت تصمیم، چابکی و درکی که از شرایط جامعه دارد، می تواند این الگو را پیاده سازی کند و در این مسیر می توانیم با تربیت نیروی انسانی، افزایش دانش مستند، گفتمان عمومی را در دانشگاه تعالی ببخشیم.

در این مسیر، مجموعه‌ای از اسناد بالادستی نظام آموزش عالی کشور از جمله سند دانشگاه اسلامی مورد توجه قرار گرفته که در بحث پژوهش، شورای عالی پژوهش به منظور تدوین طرح جامع و یکپارچه‌سازی سیاست‌های پژوهشی ایجاد شد که مسئولیت یکپارچه‌سازی سیاست‌های پژوهشی و «ساماندهی نظام نوین نظارت و ارزیابی هدفمند و مستمر پژوهش در راستای اقتدار و مرجعیت علمی کشور» به عنوان یکی از راهبردهای حوزه پژوهش و فناوری سند دانشگاه اسلامی در دانشگاه در نظر گرفته شده است. در واقع این دانشگاه با همت همه محققان، پژوهشگران و دست اندرکاران خود می‌خواهد با ایده‌ای نو در سطحی جدید، به خلق روشی نو در حوزه پژوهش و فناوری بپردازد.

از اقدامات موثر در این هدف گذاری «ساماندهی نظام جامع پژوهش و فناوری با تأکید بر گسترش مرزهای دانش مبتنی بر آموزه‌های اسلامی و بومی، با توجه به نیازها و اقتضائات جامعه» اولین راهبرد نظام پژوهش و فناوری سند دانشگاه اسلامی است که بر همین اساس برای دو حوزه پژوهش و فناوری دو مأموریت مرتبط، اما جداگانه تدوین شد. آزادی عمل، نوآوری و ویژگی‌هایی که در نظر گرفته شده، راهی برای مشارکت همه جانبه در زیست بوم فناوری فراهم کرده که یک فرصت ویژه و استثنایی برای همه علاقه مندان این حوزه است.

طرح پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای(پایش) و سراهای نوآوری آزاد در دانشگاه آزاد اسلامی در راستای اجرای سند دانشگاه اسلامی تنظیم شد و راهبردهای «ساماندهی نظام موضوعات پژوهش‌ها، پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها و فرآیند راهنمایی کارآمد جهت رفع نیازهای مادی و معنوی جامعه اسلامی با تأکید بر پیوستگی آموزش و پژوهش» و «ساماندهی و ارتقای منابع انسانی در حوزه پژوهش» در نظام پایش آزاد طراحی شد؛ طرح پایش حرکت ملی دانشگاه آزاد اسلامی به سمت تحقق پژوهش مسأله محور است. براساس همین رویکرد، دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد به جای سازمان آموزشی به سازمان پژوهشی، فرهنگی و آموزشی تبدیل شود.

در پایان ضمن تبریک به همه دست اندرکاران، محققان، پژوهشگران و جامعه علمی کشور به مناسبت هفته پژوهش، به این نکته تاکید دارم که اگر می خواهیم افق جدیدی را پیش رو داشته باشیم، لازم است با حرکت نظام‌مند و با نگاهی انتقادی به ارتباطات گذشته، طرحی نو دراندازیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1084158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =