کسری شدید بودجه در عربستان سعودی

در سایه شیوع اپیدمی کرونا و کاهش بی‌سابقه قیمت نفت و عدم وجود سیاست‌های مناسب برای مقابله با این چالش‌ها در عربستان، این کشور با کسری شدید بودجه مواجه شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از روزنامه رای الیوم، «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان روز گذشته طی اظهاراتی گفت که سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع کرونا سال سختی برای کشورهای سراسر جهان بود، اما اقتصاد عربستان توانایی خود را در مقابله با پیامدهای شیوع این ویروس اثبات کرده است.

محمد بن سلمان اظهار داشت که پیش‌بینی می کند عربستان در حالی که همچنان به توسعه نقش بخش خصوصی ادامه می‌دهد شاهد رشد اقتصادی بالایی باشد.

ولیعهد عربستان با ابراز امیدواری درباره توسعه بخش‌های اقتصادی این کشور و ادامه اجرای پروژه های مربوط به چشم انداز ۲۰۳۰ اعلام کرد که عربستان در محدود کردن شیوع اپیدمی کرونا موفق بود.

این سخنان محمد بن سلمان در حالی است که عربستان سعودی روز گذشته بودجه این کشور را برای سال ۲۰۲۱، ۹۹۰ میلیارد ریال معادل ۲۶۳ میلیارد دلار اعلام کرد که نسبت به سال گذشته ۷% کاهش داشته است. بر این اساس عربستان تلاش می‌کند کسری بزرگ ناشی از کاهش درآمد نفت و افزایش هزینه‌های لازم برای مقابله با بحران ویروس کرونا را مهار کند.

در بیانیه بودجه عربستان سعودی آمده است که بزرگترین صادر کننده نفت جهان پیش بینی می کند امسال کسری بودجه ۲۹۸ میلیارد ریالی معادل ۱۲ درصد از تولید ناخالص داخلی را به ثبت برساند.

وزارت دارایی عربستان با صدور بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد که بودجه منعکس کننده میزان توانایی در اتخاذ سیاست های مناسب در ایجاد تعادل میان رشد، ثبات اقتصادی و پایداری مالی در میان مدت و بلند مدت است.

عربستان پیش بینی می‌کند در سال جاری میلادی به ۳.۷ درصد رکود اقتصادی را به ثبت برساند.

عربستان سعودی همچنین پیش بینی می‌کند بدهی‌های آن در سال آینده به ۹۳۷ میلیارد ریال در مقایسه با ۸۵۴ میلیارد ریال سال جاری افزایش یابد. وزارت دارایی عربستان همچنین اعلام کرد که ذخایر دولت در بانک مرکزی این کشور ۲۸۰ میلیارد ریال در سال آینده کاهش خواهد داشت.

عربستان سعودی برای حمایت از خزانه دولتی و جبران کاهش درآمد نفت در جولای گذشته مالیات بر ارزش افزوده را سه برابر کرده و به ۱۵ درصد رساند.

وزارت دارایی این کشور در بیانیه ای اعلام کرد که با ادامه وضعیت عدم اطمینان درباره سرعت بهبود اقتصاد جهانی و احتمال ادامه پیامد های بحران کرونا برای مدت زمانی طولانی تر پیش بینی آینده بازارهای نفت دشوار است.

عربستان که از جمله بزرگترین صادرکنندگان نفت در جهان است، ولی به دلیل جاه‌طلبی‌های ولیعهد جوان و کم تجربه این کشور در به راه انداختن جنگ در یمن، حمایت از گروه های تروریستی در منطقه و همچنین منازعه بر سر بهای نفت با روسیه و ایران، به شدت با بحران مالی و اقتصادی مواجه شده به حدی که برای اداره امور خود حتی به استقراض از بانک های جهانی روی آورده است.

عربستان اولین وام خود را به میزان ۸ میلیارد دلار از آمریکا در سال ۱۳۹۴، وام دوم را در سال ۱۳۹۵ و به میزان ۳۰ میلیارد دلار از صندوق بین المللی پول، وام سوم را در سال ۱۳۹۷ به میزان ۱۱ میلیارد دلار از بزرگ ترین بانک های جهان همچون «اچ اس بی سی» و «جی پی مورگان چیس» و در سال ۱۳۹۸ نیز ۳۱ میلیارد دلار از دیگر بانک های بزرگ جهانی وام گرفته است.

صندوق بین المللی پول در گزارش اخیر خود درباره اوضاع مالی عربستان اعلام کرده که این کشور در زمان سلمان بن عبدالعزیز پادشاه کنونی (از ۲۰۱۵) و ولیعهدی پسرش محمد بن سلمان ۲۳۳ میلیارد دلار (۸۷۳ میلیارد ریال عربستانی) از ذخایر مالی خود را بدون آنکه مشخص باشد، صرف چه چیز شده از دست داده و یا به عبارت بهتر این مبالغ صرف تجاوز به کشور یمن و تامین تروریست ها در سوریه، عراق و لیبی شده است. هرچند این آمار از سوی منابع مطلع یمنی بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار در جنگ شش ساله یمن قید شده است

انتهای پیام/

کد خبر: 1084314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =