نگاه یک استاد دانشگاه آزاد به کری‌های فوتبالی

بعضا مشاهده می‌شود برخی از طرفداران و هواداران تیم‌های مختلف در کری با تیم های حریف، موضوعاتی را مطرح میکنند که در شأن هواداران با فرهنگ و واقعی فوتبال نیست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ در اینکه فوتبال یک مقوله سرگرمی است شکی نیست اما گاهی اوقات و برای برخی هواداران این رشته ورزشی، جنبه سرگرمی کاملا بی‌معنا شده و تبدیل به دغدغه می‌گردد. اتفاقی نامطلوب که متاسفانه مدتی است شاهدش هستیم و به تبع آن، فحوا و هدف کری خوانی تیم های مختلف نیز تغییر کرده است.

در همین خصوص یونس قربانی (استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی) در یادداشتی به بررسی ابعاد این موضوع پرداخت که در ادامه آمده است؛

"بسمه تعالی
فوتبال و ورزش عامل دوستی و شادی است نه دشمنی و ناراحتی.
هواداران، علاقه‌مندان، دلسوزان و پیشکسوتان گرانقدر فوتبال؛ بعضا مشاهده می‌شود برخی از طرفداران و هواداران تیم‌های مختلف در کری‌ها و مخالفت با تیم‌های حریف و رقیب، مطالب و موضوعاتی را  مطرح می‌کنند که در شأن هواداران با فرهنگ  و واقعی فوتبال  نیست. انتظار از هواداران فهمیم و واقعی فوتبال این است که فقط و فقط از تیم محبوب خود حمایت کرده و از پرداختن به حواشی، به‌ویژه مسائل تیم‍‌های رقیب به طور جدی پرهیز و خودداری نمایند.

کری خواندن، تشویق و حمایت اصولی از بازیکنان و مجموعه تیم محبوب در کنار رعایت موازین اخلاقی و احترام به فرهنگ و ارزش‌های جامعه لازمه هواداری و از جذابیت‌های آن است. این تشویقات و حمایت‌های منطقی ضمن ایجاد رفاقت و دوستی باعث شکل گیری گروه‌های اجتماعی و تقویت ارتباطات درون گروهی آنها و نهایتا در جهت منافع فوتبال و باشگاه مربوطه خواهد شد. اما زمانی که این حمایت و تشویق‌ها با روش‌های نامتعارف و به‌کار بردن الفاظ دور از شئونات اخلاقی و انسانی باشد، به کینه و دشمنی تبدیل شده و باعث از میان رفتن ارتباطات بین گروه‌های اجتماعی، شکل گیری اختلافات، تنشها، منجر به درگیری و خشونت بین گروه‌های هواداری تیم‌ها خواهد شد که نتیجه نهایی آن در عوض تقویت و موفقیت باشگاه مربوطه و فوتبال کشور، باعث تفرقه و از دست رفتن رفاقت و دوستی و به شکلی صدمه به منافع ملی فوتبال کشور خواهد شد.  

هواداران‌گرامی و پیشکسوتان فرهیخته؛ وظیفه و مسئولیت هواداران اصیل و واقعی فوتبال در رقابت‌های داخلی حمایت و تشویق بدون حاشیه و تمام و کمال از تیم محبوب خودی، در مسابقات بین المللی نیز حمایت از تمامی نمایندگان فوتبال کشورمان بوده و یا حداقل عدم مخالفت و دشمنی می‌باشد. این موضوع در سطح ملی و بین المللی نشان از اتحاد و وحدت ملی و باعث نمایش چهره مطلوب در بین‌جهانیان شده که جای بسی مباهات و افتخار خواهد شد.

در این بین پیشکسوتان و بزرگان باشگاه‌ها نقش بسزایی داشته و باید با پیش قدم شدن در این موضوع، زمینه و بستر لازم را فراهم‌ نمایند نه اینکه مثل برخی از طرفداران احساسی و افراطی با دمیدن بر احساسات و طرح مسائل شائبه دار باعث شعله ور شدن کینه و اختلافات عبث و بیهوده، منجر به تفرقه و دشمنی بین هواداران شوند. به یاد داشته باشیم فلسفه
فوتبال و ورزش رفاقت، دوستی و شادی است نه دشمنی، کینه و ناراحتی، پس همه با هم با فراهم‌ کردن فضای دوستی و آرامش ،شاهد موفقیت و توسعه ورزش و  فوتبال کشورمان در تمامی عرصه های داخلی و بین المللی باشیم.
با احترام
یونس قربانی
عضو هیئت علمی دانشگاه  آزاد اسلامی و مجری طرح پژوهشی مدیریت جامع هواداران فوتبال با رویکرد اخلاقی"

انتهای پیام/

کد خبر: 1084442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =