تولید فناورانه باید متکی بر دانش و ایده بومی جوانان باشد/ انعقاد ۸۴۰۰ قرارداد بین دانشگاه‌ها و بخش خصوصی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید در تولیدات فناورانه خود به بازار برای رونق تولیدی که متکی بر ایده بومی و دانش جوانان است، توجه کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در مراسم افتتاح بیست و یکمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار و هشتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت که به صورت مجازی در سالن شیخ بهایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به سیر تحولی رویدادهای هفته پژوهش‌وفناوری در چندسال گذشته، اظهارکرد: در روزهای نخست در هفته پژوهش و فناوری فقط به معرفی دستاوردهای پژوهشگران به معنای خاص آن توجه داشتیم و اقدام به معرفی دستاوردهای پژوهشی و آثار پژوهشگران کردیم، ولی در سال‌های اخیر کاربردی شدن پژوهش‌ها مورد توجه قرار گرفت و امروزه ما در کنار مناسبت‌های هفته پژوهش، این هفته را مزین به عنوان "فناوری" کردیم و توجه ویژه به فناوری شده، طوری که فناوری بخش اصلی این هفته قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر در دانشگاه‌های کشور تولید علم جایگاه متمایزی یافته است، ادامه داد: توانمندی و پایمردی پژوهشگران ما به لحاظ کمی و کیفی توانستند کشور را در کنار کشورهای صاحب نام قرار دهند و این دستاوردها ارزش ویژه خود را دارد.

غلامی افزود: در این سال‌ها ما به پژوهش‌های کاربردی در دانشگاه‌ها توجه داشتیم و این امر به دلیل انتظاری بوده که جامعه از دانشگاه‌ها داشتند.

وزیر علوم با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تحقیقات به عنوان تولید یکی از اهرم‌ها و محورهای اصلی با تاکید بر اینکه این فرمایشات وظیفه مراکز علمی را بیشتر و سنگین‌تر کرده است، اضافه کرد:  ارائه راهکار و ابداع و پیشنهاد فناوری جدید در بین دانش آموختگان همواره وجود دارد؛ از این رو نسل جدید در کنار اساتید ایده‌های گره گشا ارائه می‌کنند، اما در کنار آنها باید به شرکای دیگر نیز برای پرورش این ایده‌ها توجه کرد و آن بحث حامیان سرمایه‌گذاری است.

وی با بیان اینکه باید برای دستیابی نتایج ایده‌ها، به کمک بخش خصوصی تکیه کرد، یادآور شد: البته تا کنون نتایجی که حاصل شده در کنار کمک‌های دولتی، بیشتر حاصل توجه بخش خصوصی بوده است.

غلامی تاکید کرد: ما باید در تولیدات فناورانه خود به بازار برای رونق تولیدی که متکی بر ایده بومی و دانش جوانان است، توجه کنیم؛ این جریان اگر خوب شکل گیرد، بازار جهانی به دلیل رونق بازار داخل شکل خواهد گرفت.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه جوانان ما باید تجربه پیدا کنند و کارهایشان را در بازار داخلی ارائه دهند، اظهار کرد: باید هدف هر کدام از شرکت‌ها علاوه بر بازار داخلی، حضور در بازارهای جهانی نیز باشد، اگر بخواهیم از بن بست نفت خارج شویم، باید در بازارهای جهانی حضور داشته باشیم.  

غلامی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها باید رویکرد خود را به سمت پژوهش‌های کاربردی سوق دهند، یادآور شد:  این حرکت دارای سابقه طولانی نیست؛ ولی در حال حاضر دانشگاه‌های ما ۸۴۰۰ قرارداد فعال با بخش خصوصی دارند که  ۲۱۰۰ میلیارد تومان ارزش مالی داشته است.

وی ادامه داد: اگر این امر را با غلبه آموزش در دانشگاه‌ها نگاه کنیم، خواهیم دید که در ۱۰ سال گذشته دانشگاه‌ها به سمت حضور در عرصه پژوهش و فناوری حرکت کرده‌اند و وزارت علوم باید تلاش خود را در این زمینه بیشتر کند و مشوق‌هایی برای اساتید در نظر داشته باشد.

وی یادآور شد: ظرفیت کشور در هر بخشی به صورت اعلا وجود دارد و ما در منطقه و غرب آسیا و در دنیا حرف برای گفتن داریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1084443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =