جام در غرب آسیا می‌ماند؟

شاگردان گل محمدی پس از پیمودن یک راه پر پیچ و خم، برای فتح آسیا قطعا به آب و آتش خواهند زد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، امیر کریمی( مربی و تحلیل گر فوتبال)؛ فینال آسیایی در رده باشگاهی شاید از آن دست بازی هایی هست که جبران از دست دادن آن شاید به این سادگی ها و زودی ها برای هر تیمی امکان پذیر نباشد، چرا که شرایط رسیدن به این مرحله در فوتبال آسیا منوط به شرایط و دشواری های خاص خودش می باشد که در آن دخیل هست. بنابراین پرسپولیس فارق از همه این سختی ها و مشکلات قطعا به برد در این بازی فکر می کند. آنها دو سال پیش هم در بازی فینال آسیا با آن شرایط خاص حضور پیدا کردند اما به جام دست نیافتن، آنها پس از پیمودن این راه پر پیچ و خم دشوار برای بدست آوردن جام این بار قطعا به آب و آتش خواهند زد و تمامی آیتم های موردنظر را  برای رسیدن به مقصد در نظر خواهند گرفت.

انگیزه
انگیزه های تیمی و فردی که می تواند در این بازی تاثیر گذار باشد از قبیل اتحاد تیمی، آماده سازی روانی تیم قبل از بازی و از این دست آمادگی های انگیزشی جزو اولویت های هر تیمی برای حضور در چنین آوردگاهی هست. در مورد انگیزه های تیمی شاید بتوان به همین بسنده کرد که برد در این بازی به معنی قهرمانی اولین تیم ایرانی در فرمت جدید برگزاری این مسابقات با نام جام برندگان آسیا می باشد و حتی تصور حضور در جام باشگاههای جهان هم برای هر تیم و تک تک بازیکنان بسیار شیرین و جذاب و رویایی می باشد.

در مورد انگیزه های فردی هم می توان از حضور افتخار در چنین رخدادی برای هر بازیکنی نام برد، اینکه قطعا حضور در چنین رویدادی در زندگی ورزشی یک فوتبالیست خود بسی افتخار هست، بخصوص برای بازیکنی چون سید جلال حسینی که در این فوتبال انواع و اقسام افتخارات را درو کرده، جزو باشگاه صدتایی های ملی هست، و به افتخار بستن بازوبند کاپیتانی آن هم نایل آمده  اما شاید  او در صورت برد در این بازی و بالا بردن این جام قهرمانی بتواند نام خود را بیش از پیش در تاریخ فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس جاودانه کند، به عنوان کاپیتان قهرمان آسیا.

از سویی انگیزه های کادر فنی و در راس آن یحیی گل محمدی هم کم از داستان کاپیتان این تیم ندارد ، با فتح آسیا او اولین مربی ایرانی و خارجی پرسپولیس خواهد بود که فاتح این جام شده و نام او بر تارک این باشگاه حک خواهد شد. این تنها دو مثال از وجود شرایط انگیزشی چه گروهی چه فردی در اردوی سرخپوشان هست که شاید یکی از عوامل حرکت در فینال باشد

ترکیب ناشناخته
ظاهرا در قاموس پرسپولیس نهادینه شده که در فینال آسیا با کلی محروم و مصدوم حاضر شود، حسرت داشتن ترکیب کامل در ابتدای بازی حداقل در این دو فینال به دل سرخپوشان مانده.

یک فلش بک به دو سال پیش و یادآوری آن شرایط اسفناک کمبود بازیکن به دلیل بسته بودن پنجره نقل و انتقالات که اوضاع را خیلی برای این تیم دشوار نمود تداعی خواهد شد وحالا  محروم بودن سه بازیکن کلیدی این تیم در فاز حمله و حتی از دست دادن دفاع تاثیر گذار این تیم نیز فضا را برای کار در فینال سخت نموده اما نکته شاید مثبت و موثر این قضیه می تواند این باشد، داشتن ترکیبی نا آشنا برای حریف شرقی تا دندان مسلح که می تواند در تحلیل های آنها نسبت به این بازی خدشه وارد کند، شاید همه این مشکلات توفیق اجباری برای پرسپولیس باشد چرا که اتفاقا ناشناخته تر از قبل قطعا وارد بازی خواهد شد.

اسحله پنهان
در مورد ترکیب اصلی اگرچه در بالا صحبت شد اما به خاطر بیاورید در بازی های غرب آسیا در  دو بازی که کار شدیدا گره خورده بود تعویض و ورود امید عالیشاه که پایه گذار گل شد و گره گشای کار پرسپولیس بود، کسی چه می داند اصلا شاید به همین دلیل خیلی خاموش زیر پوستی به این بازیکن حتی در لیگ داخلی در چند بازی اخیر میدان داده نشد، تا جاییکه به نوعی اعتراض او را هم بر انگیخت تا احتمالا آنالیز چندانی روی او در آسیا و بین تیم های آسیایی نباشد، بخصوص که حالا در فاز تهاجمی با وجود محروم های پرسپولیس در فینال کمی دست و بال کادر فنی بسته هست، خدا را چه دیدید شاید یکی از این  اسلحه های پنهان یحیی در فینال رو شد و کار را در آورد.

خوب یا بد؛ بیست روز فاصله
حدودا از بازی شهر خودرو تا فینال قریب بیست روز فاصله بوده که پرسپولیس بازی رسمی هم نداشته،پس قاعدتا پرسپولیسی ها باید قاعدتا کمی از فرم ایده آل خود خارج باشند اما فراموش نکنیم که این تیم در بازی آخر لیگ برتر با یک تیر چند نشان زد، در خلال بازی گل به ثمر رساند، همچنان کلین شیت کرد، سرلک اولین گل خود را برای این تیم زد و نورالهی که بعد از پنالتی که در دربی از دست داده بود دیگر خودش نبود با گل آن مسابقه را به پایان برد و قطعا از لحاظ روحی و روانی بالا خواهد آمد، ضمن اینکه برد روبروی شهر خودرو اقتصادی نبود و پرسپولیس سه گل در آن بازی به ثمر رساند و نکته دیگر اتفاقا خیلی هم مهم جلوه دارد گلزنی در دقایق آخر بازی بود تا نشان دهد که پرسپولیس تا دقایق آخر دست بردار نخواهد بود.

پس به نظر می رسد می توان نگاه ویژه و مثبت به این گپ و فضای خالی زمانی پرسپولیس داشت و از بار روانی بازی رسمی نداشتن در این چند روز فاصله گرفت.

دو پنالتی و دو گل
حالا هیوندایی ها بهتر می دانند که با تیمی بازی دارند که در یازده بازی اخیر خود چه در لیگ برتر چه آسیا فقط از روی نقطه پنالتی دو گل دریافت کرده و دژ تسخیر ناپذیری برای دروازه خود ایجاد کرده، بخصوص که کاپیتان این تیم که اتفاقا نقش مدیریتی او در زمین بسیار حائز اهمیت هست در دفاع وسط قرار دارد.

پس حالا می توانیم به این نکته اشاره کنیم که بهترین خط دفاع در مقابل بهترین خط حمله این روزهای آسیا قرار خواهد گرفت اما در هر صورت این یکی از نکات قابل اتکا برای پرسپولیس در این بازی می باشد.

حضور تماشاگران
اگر واقعا ای اف سی اجازه حضور تماشاگران را در بازی فینال بدهد برای پرسپولیس شاید داشتن هواداران در کنار خود به نوعی حکم جبران مافات نداشتن آن سه مهره کلیدی در این بازی باشد. البته که حضور تماشاگران می تواند برای دوتیم منفعت داشته باشد اما کیست که نداند واقعا حضور تعدادی هوادار پرسپولیسی حتی به تعداد محدود چه تاثیر روانی بر روی این تیم خواهد گذاشت. اصولا فوتبال ایران در تمامی پایه ها و ابعاد هر چقدر پیشرفت کند روی اصول احساسی آن بنا شده.

میانگین سن
صحبت از سن بالا و مشکلات آن در فوتبال امروز کمی اظهارنظر آماتور گونه می باشد. با علوم حرفه‌ای و نوین بدنسازی و تغذیه و همچنین شرایط فوتبال حرفه ای عملا دیده می شود که سن بالا با تمام تفاصیل و تفاسیر چیزی بیشتر از یک عدد نیست، اصلا در همین پرسپولیس در فینال آسیا در قلب دفاع مدافعی حضور دارد که سال بعد چهل ساله خواهد شد، پس دل بستن و تفکر در مورد این مسائل کمی عامیانه هست اما در حالت کلی و در یک سری مسابقه تونمت وار که چهار روز یک بار بازی ها برگزار می شود می توان امکان تاثیرپذیری تیم ها از جهت تخلیه انرژی را در نظر گرفت.

بر اساس اطلاعات در دسترس اولسان دارای میانگین سنی سی و یک سال و نیم هست و پرسپولیس بیست و هفت سال و نیم، با در نظر گرفتن صحبت های فوق به بیست دقیقه آخر بازی نیمه نهایی ویسل و اولسان اگر توجه کنیم نشان از خستگی در چهره ها و ساق های بعضی از بازیکنان تیم اولسان مشهود بود، این دقایق همان زمانی بود که یکی، دو موقعیت صد در صد گل توسط تیم ژاپنی با نهایت بی دقتی از دست رفت، پس شاید یحیی تیم خود را برای چنین دقایقی و کشاندن بازی به این دقایق آرایش دهد، ضمن اینکه در هر حال تیم حریف چند بازی پشت سر هم انجام داده و بازی قبل فینال را هم صد و بیست دقیقه به پایان برده.

ضربات پنالتی
ضربات پنالتی اگر قرار بر تعیین کننده برنده و  در نهایت قهرمان مسابقات باشد بدون شک نقش روانی کار به مراتب پر رنگ تر از بعد فنی آن هست.
مطمئنا از لحاظ روانی در این ضربات مرگبار پرسپولیس دست بالاتر را  نسبت به حریف کره ای خواهد داشت چرا که عقبه ذهنی بازی با النصر و خاطره خوش آن هنوز در پرسپولیس موج می زند.
بر عکس حریف کره ای که حداقل در این دوره از مسابقات ضربات پنالتی انتهابی بازی و فشار کشنده آن  را تجربه نکرده است. هرچند از حرفه‌ای بودن و تفکرات حرفه ای این تیم‌ها هم نمی‌توان در چنین لحظات سرنوشت سازی چشم پوشی کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1084483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =