برگزاری کلاس‌های آموزشی برای ترویج کرسی‌ آزاداندیشی/ انتشار ۵ نشریه دانشجویی به صورت مجازی

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان، با اشاره به اینکه کرسی‌های آزاد اندیشی از جمله محافلی است که با تضارب آرا و رویارویی اندیشه‌ها منجر به افزایش قدرت درک و تحلیل دانشجویان می‌شود، گفت: در نظر داریم با مشوق‌هایی که ریاست دانشگاه موافقت کرده‌اند، پنج تیم برتر برای برگزاری کرسی‌ها آموزش بینند و مورد تقدیر قرار گیرند.

داوود داداش‌نژاد معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گفت: فعالیت در قالب جشنواره «از حماسه تا حماسه» در فضای مجازی تدبیر خوبی بود برای تامین محتوای مذهبی و انقلابی و مروری بوده بر وقایع مهم و اثرگذار در کشور؛ تا به امروز حدود ۵۵  دانشجو  و حدود ۹ کارمند و  ۴ استاد در این جشنواره شرکت کرده‌اند و بیشتر آثار مربوط به سردار دلها حاج قاسم است و برای انتخاب آثار برتر با استان نیز هماهنگ خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: همچنین آثار زیادی در بخش‌های مختلف تولید شده و همچنان در حال جمع آوری هستیم؛  محتوای بیشتر آثار راجع به ولایت‌مداری، شجاعت، خلوص نیت و رفتارهای بشر دوستانه سردار شهید است. تبلیغات در فضای مجازی  از جمله در سایت واحد و صفحات و گروه‌های مختلف در شبکه‌های مجازی، تبلیغات محیطی، چهره به چهره، تماس تلفنی و ارسال پیامک از جمله روش‌های اطلاع رسانی بوده است.

داداش‌نژاد افزود: جهت توسعه تشکل‌های دانشجویی برنامه ایجاد گروه‌ها و تیم‌های مختلف در هر دانشکده، تشویق و حمایت از تیم‌های موفق و برگزیده، تعیین استاد مشاور فرهنگی برای همراهی، هدایت و جذب دانشجویان در قالب تشکل‌ها، کانون‌ها و نشریات دانشجویی بوده است. مهم ترین دغدغه دانشجویان در حال حاضر مثل سایر آحاد کشور مسایل اقتصادی و معیشتی و نبود برنامه ریزی صحیح از جانب برخی کارگزاران، موضوع مقابله با دشمنان خارجی، تقویت اقتصاد ملی و دانش بنیان و نیز بیکاری بعد از فراغت ازتحصیل است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان، گفت: البته تاثیر میزان بودجه سالانه در فعالیت‌های فرهنگی را نمی‌شود نادیده گرفت اما مهم‌تر از آن ایجاد انگیزه و امید و اشتیاق در دانشجو است که نشانه ثمربخشی و کارآمدی فعالیت‌های فرهنگی می‌شود.

وی اظهار کرد: کرسی‌های آزاد اندیشی از جمله محافلی است که با تضارب آرا و رویارویی اندیشه‌ها منجر به افزایش قدرت درک و تحلیل دانشجویان می‌شود و می‌توان امیدوار بود که آگاهی بخشی و مطالبه‌گری در دانشجویان تقویت شود؛ در این واحد دانشگاهی در ترم جاری تاکنون دو جلسه کرسی آزاد اندیشی (بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی  و مباحث اجتماعی) با کمک اساتید معارف برگزار شده است. 

داداش‌نژاد ادامه داد: برای برگزاری کرسی‌های دیگر در یک ماه آینده هم برنامه ریزی شده است، همچنین در نظر داریم با مشوق‌هایی که ریاست دانشگاه موافقت کرده‌اند پنج تیم برتر برای برگزاری کرسی‌ها آموزش بینند و مورد تقدیر قرار گیرند، نظرسنجی به عمل آمده بعد از این جلسات حکایت از رضایتمندی و تاثیر گذاری مطلوب داشته است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان، تصریح کرد: برای شکل گیری یک کانون در دانشگاه لازم است درخواست دانشجو به همراه اساسنامه آن به حوزه فرهنگی ارائه شود، پس از طی فرآیند بررسی‌های لازم موضوع در شورای فرهنگی واحد مطرح و مجوز تاسیس صادر می‌شود، پس از تکمیل اعضا، انتخابات شورای کانون که ۵ تا ۷نفر هستند برگزار شده، دبیر کانون انتخاب می‌شود.

وی اضافه کرد: مهمترین فعالیت کانون‌ها گسترش فرهنگ قرآن و عترت، گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، فرهنگ مقاومت، فرهنگ نماز و نیایش، ادب و هنر، گردشگری و طبیعت‌گردی بومی و استانی، هلال احمر است. دانشگاه نیز  بیشتر برنامه‌های فرهنگی را با مشارکت دانشجویان و در قالب همکاری کانون‌ها انجام می دهد؛  همچنین دانشگاه طبق ضوابط از طریق اختصاص مکان مناسب و امکانات دفتری و از نظر مالی از کانون‌ها حمایت می‌کند.

داداش نژاد گفت: در واحد دامغان در حال حاضر ۶ کانون فعالیت دارد البته در شرایط فعلی فعالیت‌ها به صورت مجازی و در شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد؛ همچنین در گذشته ۶ نشریه فعال داشتیم اما به خاطر کرونا در نظر داریم در ترم جاری ۵ نشریه از دانشکده‌های مختلف به صورت مجازی منتشر شوند.

وی تأکید کرد: با توجه به اولویت سلامت روان دانشجو در کنار تحصیل و موفقیت شغلی و تحصیلی، یاری رساندن به دانشجو و خانواده آنها و اساتید جزو اهداف دفتر مشاوره واحد است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان، افزود: از جمله فعالیت‌های این دفتر می‌توان به ارائه بروشور کاهش استرس در زمان امتحان، راهنمای چگونگی موفقیت  در امتحان مجازی، رفع اضطراب امتحان و راه‌های کاهش آن، شیوه مطالعه و فراگیری مطالب،  پیگیری موارد مشاوره و ارائه راهنمایی های موردی در زمان امتحانات، فعال بودن دفتر مشاوره حضوری و غیر حضوری در زمان امتحانات اشاره کرد.

داداش نژاد تصریح کرد: دفتر مشاوره در دو بخش حضوری و غیر حضوری (شامل مشاوره تلفنی، الکترونیکی و پاسخگویی و راهنمایی پیامکی) فعالیت دارد.   تعداد مراجعه کننده با توجه به وضعیت موجود در حد متوسط بوده و عمده مشکلات دانشجویان به ترتیب تحصیلی، خانوادگی، عاطفی و اجتماعی، پذیرش وضعیت موجود، تغییر سبک زندگی و ... است. البته پیش از دوره کرونا یکی از فعالیت‌های اصلی دفتر مشاوره در خوابگاه بوده که کارگاه‌های مختلفی در باب آداب زندگی جمعی و مشاوره در زمینه مسائل خاص زندگی خوابگاهی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه ارتباط حوزه دانشجویی و در کل مسئولان دانشگاه با دانشجویان است، به طوریکه با توجه به تاکید و پیگیری رئیس واحد در پایان ترم گذشته با تمامی دانشجویان تماس تلفنی گرفته شد و از وضعیت سلامت و وضعیت آموزشی و نحوه برگزاری کلاس‌های مجازی آنها پرس و جو شد و مقرر است در ترم جاری نیز علاوه بر نظرسنجی سیستمی، از طریق تماس با دانشجویان اطلاعات کامل کسب کرده و در جهت حل مشکلات اقدام شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1084488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =