وحدت حوزه و دانشگاه، تلاش دشمنان برای القای بی‌اعتمادی در جامعه را از بین می‌برد

عضو شورای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به آسیب‌های حوزه و دانشگاه افزود: یکی از آسیب‌ها و تهدیدهای جدی در مسیر وحدت حوزه و دانشگاه تلاش دشمنان برای ایجاد شکاف و حس بی‌اعتمادی میان مردم و خصوصاً دانشگاهیان با روحانیت است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز  سید محمود هاشمی، رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در همایش وبیناری «وحدت حوزه و دانشگاه دانشگاهیان استان لرستان» ضمن گرامیداشت سالروز شهادت حضرت آیت‌الله شهید مفتح به پیشینه دانشگاه و حوزه در ایران اشاره کرد و ضمن تبیین فلسفه نامگذاری این روز گفت: حضرت امام خمینی (ره) حوزه و دانشگاه را مغز متفکر و نیروی محرکه جامعه می‌دانستند که آماج توطئه‌ها و تفرقه‌افکنی‌های دشمنان قرار دارند، همواره لزوم هوشیاری و تهذیب در این دو قشر را مورد توجه قرار دادند و روز شهادت آیت‌الله محمد مفتح را روز وحدت حوزه و دانشگاه نامیدند لذا این وحدت باید هر روز در ابعاد مختلف تقویت شود.

وی با اشاره به پیشینه مکتبی وحدت حوزه و دانشگاه افزود: علوم از دو حال خارج نیستند، برخی از علوم، قول خداوند و قسمتی از علوم نیز فعل خداوند هستند. اگر بگوییم حوزه، قول خداوند و نظام تشریع و دانشگاه نیز نظام تکوین و فعل خداوند را بررسی می‌کند، لذا خداوند هم خالق نظام تکوین و هم خالق نظام تشریع است؛ در نتیجه این نگاه موجب پیوند دوسویه حوزه و دانشگاه می‌شود و رویکرد عملی نهاد های مهم تعلیم و تربیت واضح و روشن می‌شود.

رئیس ستاد اجرایی بیانیه گام دوم انقلاب سازمان بسیج اساتید کشور به اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: به‌طور مسلّم منظور از وحدت، وحدت مدیریتی، سازمانی و تشکیلاتی تنها مدنظر نیست. بلکه منظور از وحدت، هماهنگی و هم‌افزایی در اصول، مبانی نظام اسلامی و اهداف، شیوه‌ها و روش‌های آموزشی، تربیتی و تبادل تجارب مورد توجه است.

لزوم استفاده دانشگاه‌ها از متخصصان حوزه‌های علمیه در علوم انسانی

هاشمی ادامه داد: هدف حوزه و دانشگاه یکی است؛ هر دو جهان‌شناسی و خداشناسی و آیات الهی را می‌شناسند، معرفی می‌کنند، برای سلامت جامعه قدم بر می‌دارند و هر دو نهاد به بررسی علم، معلم و متعلم که سه امر مهم آموزشی در همه تاریخ بشر بوده است، می‌پردازند. لذا ارتباط مستمر و تنگاتنگ دانشگاهیان و روحانیون، استفاده دانشگاه‌ها از متخصصان حوزه‌های علمیه در علوم انسانی، اخلاق و فهم مسائل دینی و استفاده از اساتید و مدیران کارآمد، مهذب، عالم، متعهد و دارای استقلال فکری و... از اهمیت این وحدت است.

عضو شورای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به آسیب‌های حوزه و دانشگاه افزود: یکی از آسیب‌ها و تهدیدهای جدی در مسیر وحدت حوزه و دانشگاه تلاش دشمنان برای ایجاد شکاف و حس بی‌اعتمادی میان مردم و خصوصاً دانشگاهیان با روحانیت است. چرا که مبنای هر اتحاد و همفکری میان دو قشر دانشگاهی و حوزوی، احترام و اعتماد متقابل است.

انزواطلبی در حوزه‌ها و دین‌گریزی در دانشگاه‌ها از موانع جدی وحدت است

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از آسیب‌های مهم در بحث وحدت حوزه و دانشگاه که می‌تواند روز به روز مانع نزدیکی و وحدت این دو شود، تسلط دیدگاه انزواطلبی در حوزه‌ها و دین‌گریزی و غرب‌زدگی در دانشگاه‌هاست. در دانشگاه‌ها اقدامات کمتری صورت گرفته و همچنان غرب‌زدگی، سکولاریسم و اندیشه‌های دین‌گریزی تهدیدی جدی در مسیر تربیت دانشجویان در مقطع آموزش عالی کشور محسوب می‌شود که البته مقام معظم رهبری در دیدار دانشگاهیان به صراحت به آن اشاره فرمودند.

هاشمی با اشاره به  مهم‌ترین مؤلفه‌های وحدت حوزه و دانشگاه بیان کرد:  یکی از شقوق وحدت تقسیم کار بین حوزه و دانشگاه است. بر اساس این دیدگاه در حوزه، استنباط اهداف باید متناسب با شرایط زمانی-مکانی و با توجه به تحول متدلوژیک در شیوه استنباط باشد و دانشگاه علم را در مسیر استنباط حوزه متعالی کند. وحدت بر مبنای ایدئولوژی از مهم‌ترین رویکردهای وحدت این دو قشر متفکر و تأثیرگذار جامعه است.

وی ادامه داد: دلیل عمده جدایی دانشگاه از حوزه این است که بنیان علوم دانشگاهی بر پایه ایدئولوژی غیراسلامی است  حال آن که علوم حوزوی مبتنی بر تفکر و ایدئولوژی اسلامی است. باید هر دو نهاد، اسلام را مبنای نگرش و جهت‌گیری اصلی در تمام رشته‌های علمی و دینی قرار دهند و متون دینی اسلام بر تمام جوانب علوم و حیات بشری تأثیرگذار و جهت‌دهنده باشد.

این استاد دانشگاه گفت: یکی دیگر از رویکردهای وحدت، وحدت ساختاری است که برای تحقق این مهم رسالت حوزه در کنار اخلاق و اعتقادات، تربیت فقیهان جامع‌الشرایط است. لذا دانشگاه باید موضوع‌شناس تربیت کند و حوزه عهده‌دار استنباط احکام این موضوع‌ها باشد که یکی از نیازهای حیاتی جامعه علمی و نخبگانی و از ضرورت‌های امروز جامعه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1084499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =