انتقاد از مظلومیت سند بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه و دانشگاه

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌رضوی با انتقاد از مظلومیت سند بیانیه گام دوم انقلاب در دانشگاه و حوزه افزود: این یک سند برای ارتقا و نجات جامعه است که متأسفانه در این دو نهاد مظلوم واقع شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، نشست مجازی بزرگداشت وحدت حوزه و دانشگاه با موضوع «نقش حوزه و دانشگاه در ایجاد موازنه علمی در جامعه» با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌رضوی و استادان حوزه و دانشگاه در واحد مشهد برگزار شد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌رضوی در این نشست گفت: امام خمینی(ره) در ۲۷ آذر سال ۱۳۶۱ که روز وحدت حوزه و دانشگاه نامیده شد فرمودند: من بزرگ‌ترین پیروزی این انقلاب را آشتی بین دانشگاه و مدارس علمیه می‌دانم.

حجت‌الاسلام جواد مهدوی‌نسب اظهار کرد: نوع نگاه حضرت امام بسیار تأمل‌برانگیز است. این دوراندیشی حضرت امام درباره ایدئولوژی انقلاب بود که این دو نهاد دینی و علمی را به همدیگر نزدیک کرد.

معنای واقعی وحدت حوزه و دانشگاه چیست؟

وی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه به معنای ذوب شدن یک نهاد در نهاد دیگر نیست، یادآور شد: وحدت این نیست که دانشگاه حوزوی شود و یا حوزه دانشگاهی، بلکه هدف را باید متحد کنیم و سپس در مسیر، هدف‌گذاری مشترک به صورت طبیعی ایجاد خواهد شد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌رضوی با اشاره به رابطه علم و دین و سخن حضرت امام که می‌فرمایند، این دو مرکز باید با هم باشند و علم و عمل و تهذیب را به منزله دوبالی بدانند که با یک بار نمی‌توان پرید، ادامه داد: در موضوع وحدت حوزه و دانشگاه، حوزه مسئولیت تهذیب را برعهده بگیرد و مسائل علمی به دانشگاه تعلق دارد؛ این به آن معنا نیست که دانشگاه در امور تهذیب وارد نشود و یا حوزه در مسائل علمی دخالت نداشته باشد.

مهدوی‌نسب با تأکید بر اینکه باید از لحاظ عملیاتی به هم خوراک بدهیم از اینکه گاهی در برخی از مسائل حوزه، دانشگاه را نفی می‌کند یا برعکس، انتقاد کرد و با اشاره به مسئله بیماری کرونا گفت: ای کاش در اوایل شیوع کرونا حوزه و دانشگاه کنار هم جمع می‌شدند و برای این بیماری فکری می‌کردند.

وی ادامه داد: گاهی حوزویان به علم و تخصص دانشگاهیان تردید دارند و از آن طرف بعضی از دانشگاهیان علوم حوزوی و علوم روایی را نفی می‌کنند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان‌رضوی با ذکر این سوال که طب نوین چین موفق به مهار و پاکسازی کرونا شد یا طب سنتی؟ افزود: وقتی بین پزشکان از طب سنتی حرف می‌زنیم نگاه حداقلی دارند و نفی می‌کنند، در حالی که در ووهان چین طب سنتی به کمک مردم آمد و این به‌دلیل وحدتی بود که داشتند و یکدیگر را نفی نمی‌کردند.

مهدوی‌نسب افزود: بنابراین اگر ما بخواهیم موفق شویم حوزه و دانشگاه به‌عنوان بال دیگر به طرف مقابل احترام بگذارند و از آن استفاده کنند.

ضرورت توجه حوزه و دانشگاه به سبک زندگی

وی همچنین  با انتقاد از مظلومیت سند بیانیه گام دوم انقلاب در دانشگاه و حوزه افزود: این یک سند برای ارتقا و نجات جامعه است که متأسفانه در این دو نهاد مظلوم واقع شده است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان‌رضوی تبیین کرد: در این سند مقام معظم رهبری هدف نخست را خودسازی برای جامعه تبیین کردند و هدف دوم جامعه‌پردازی است یعنی به رفع مشکلات جامعه بپردازیم.

مهدوی‌نسب، افزایش آمار زندانیان، آمار طلاق و بدتر از آن آمار رشد طلاق، ارتباط دختر و پسر، پایین آمدن سن ارتباط، ارتباطات نامشروع و خیانت، آمار چاقوکشی، آمار سقط جنین، فرار از خانه و ... را ناشی از توجه نداشتن حوزه و دانشگاه به سبک زندگی دانست و تصریح کرد: این معضلات جامعه را چه کسی رفع می‌کند؟

وی از استادان حوزه و دانشگاه خواست تا رفع معضلات جامعه را به‌عنوان یکی از برنامه‌های عملیاتی در اتاق فکر حوزه و دانشگاه پیاده کنند و یادآور شد: تا ما خودمان را درست نکنیم نمی‌توانیم ادعای ساخت تمدن بزرگ اسلامی را داشته باشیم.

به‌ گزارش ایسکانیوز؛ نشست مجازی بزرگداشت وحدت حوزه و دانشگاه با موضوع «نقش حوزه و دانشگاه در ایجاد موازنه علمی در جامعه» با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌رضوی، استادان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان و اساتید حوزه علمیه به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی در واحد مشهد برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1084505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =