خط به خط و نفر به نفر با پرسپولیس

هواداران پرسپولیس برای دیدار نهایی لیگ قهرمانان آسیا با چند معما روبرو هستند که پاسخشان را فقط یحیی گل محمدی می‌داند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، امیر کریمی(کارشناس و تحلیل گر فوتبال)؛ خیلی از مربیان صاحب سبک فوتبال بیشتر از اینکه به تیم حریف توجه کنند بخصوص در تک بازی های سرنوشت ساز سعی بر پیدا کردن بهترین راه حل ها برای معماهای تیم خود می کنند و اولویت بعدی را تفکر و بررسی تیم حریف قرار می دهند چرا که شاید برای تک بازی آن هم در سطح بالا و مثلا یک فینال نکات کارساز همین علامت سوال های موجود هست وگرنه صددرصد دو تیم و کادر فنی تیم ها بالای چندین آنالیز را چه در فاز تهاجمی و چه در فاز دفاعی و چه برای کل زمان بازی انجام می دهند تا به خواسته های خود دست پیدا کنند.

معمای اول

ترکیب اولیه پرسپولیس نسبت به دور اول بازی ها برای بازی فردا دستخوش تغییرات زیادی خواهد بود. دلیل اصلی آن جدا شدن شجاع خلیل زاده و محرومیت سه بازیکن اصلی این تیم می باشد. همین مسئله روی زشت و زیبایی را در شکل دادن ترکیب در بر خواهد داشت که با تدابیر کادر فنی قطعا بهترین ترکیب وارد بازی خواهد شد.

حالا اولین سوال نوع چینش ترکیب اولیه پرسپولیس هست؟ چهار،چهار دو لوزی یا چهار ، پنج ،یک و یا مشتقات چنین ارنج هایی گمانه زنی رسانه ها و کارشناسان و هواداران هست، هنوز حداقل تا قبل سوت آغاز بازی چیزی مشخص نیست. اما قاعدتا کادر فنی باید با بهترین ترکیب احتمالی با بررسی تمامی جوانب تیم را آرایش کرده و به مصاف حریف بفرستد. به خصوص که اولسان تیم قدرتمندی نشان داده و ترکیب بر اساس بضاعت و توانایی های خود و نحوه بازی آن تیم هم باید شکل بگیرد.

معمای دوم

نفرات؛ خط دفاعی پرسپولیس قاعدتا کاملا مشخص هستند، شاید تنها جای سوال بازی دادن مهدی شیری در ترکیب ثابت هست که اگر این اتفاق بیفتد یعنی سیامک نعمتی که کل بازی های غرب آسیارا دفاع راست بوده باید یک خط جلوتر بازی کند در غیر اینصوت اگر نعمتی دفاع راست باشد با وجود محرومیت های موجود قطعا فاز تهاجمی پرسپولیس کمی دچار ضعف خواهد شد، صد البته که تصمیم گیرنده اصلی در این رابطه  کادر فنی هست که بر اساس دانسته های خود و همچنین نزدیک بودن به تیم بهترین تصمیم را خواهد گرفت.

در قلب دفاع البته بازیکنی برای جانشینی مدافعین وسط تیم در موقع نیاز و ضرورت از قبیل مصدومیت و یا اخراج روی نیمکت حداقل در حد چنین بازی وجود ندارد، احسان حسینی که برای چند دقیقه کوتاه از او در مقابل شهر خودرو رونمایی شد بعید به نظر می رسد ظرفیت های حضور در فینال را داشته باشداز طرفی محمد انصاری هم ظاهرا آماده حضور در میدان هست اما مدتها با پارگی رباط دست و پنجه نرم کرده و در هیچ بازی رسمی حضور نداشته پس شاید تنها گزینه برای این چنین اتفاقی جانشینی کمال یا سرلک در این پست باشد. اما در دفاع چپ سعید آقایی شایستگی از خود نشان داده و بعید به نظر می رسد مشکلی در اینجا حداقل باشد به خصوص که علی شجاعی چپ پا هم حاضر هست و قابلیت های خوبی دارد.

معمای سوم

میانه میدان که قطعا اهمیت بسیاری در فوتبال امروز دارد، حضور سه هافبک دفاعی مقتدر کار را برای انتخاب قطعا سخت می نماید. اما گل محمدی نشان داده به ترکیب سرلک و نورالهی علاقه زیادی دارد، بخصوص اینکه احتمال به وقت اضافه رفتن این بازی نیز هست و نیاز به بازیکن انرژیک شاید در آن دقایق. نکته مهم تر اینکه کامیابی نیا دارای استانداردهای بازی بالایی هست و این مورد را بارها چه در بازی های بین المللی و چه داخلی اثبات کرده اما اولسان هیوندای بسیار شوتزن نشان داده و یکی از حربه های گلزنی آنها شوت از راه دور هست و ایراد بازی کامیابی نیا اصولا خطا دادن های بی شمار و بی محابای او هست که هیچگاه نه در زمان برانکو نه کالدرون و حتی یحیی برطرف نشد،  این مورد می تواند جریمه سنگینی را برای پرسپولیس در حین بازی در برداشته باشد، به خصوص که به شوتزنی این تیم بارها اشاره شده. پس به نظر می رسد همان سرلک و نورالهی تشکیل دهنده ترکیب اصلی میانه میدان بازی فینال خواهند بود. وکمال کامیابی نیا احتمالا در دقایق موردنیاز قطعا به بازی گرفته خواهد شد چرا که او همچنان یکی از هافبک دفاعی های سطح بالا و همچنین باتجربه فوتبال کشور می باشد.

معمای چهارم

ترکیب وینگرها یا هافبک های تهاجمی البته بستگی به چینش تیم قطعا هنوز مشخص نیست، با رفتن نعمتی به دفاع راست احتمالا بشار متمایل به راست بازی خواهد کرد و امید عالیشاه هم در چپ میدان.

اما بازی دادن شیری می تواند این معادله را تغییر دهد، نعمتی یک خط جلوتر و در راست و بشار در سمت چپ میدان احتمالا به کار خواهد گرفته شد، در این صورت به احتمال فراوان عالیشاه روی نیمکت خواهد بود و قطعا برای نیمه دوم در مورد او کادر فنی تفکراتی خواهند داشت ضمن اینکه علی شجاعی هم جزو بازیکنان توانمند در این پست هم هست که تا حدودی دست مربیان را برای انتخاب باز می گذارند.

به نظر می رسد دفاع راست و انتخاب نفر برای آن پست دغدغه اصلی برای شرایط بالا باشد.

معمای پنجم

اما یکی از پر بحث ترین سوالات پیشانی خط حمله پرسپولیس خواهد بود، اگر بنا را بر اساس چینش تک مهاجم بگذاریم بین آرمان رمضانی و مهدی عبدی یکی قطعا برای فیکس بودن انتخاب خواهند شد البته و صد البته که بازیکنانی چون شجاعی و عالیشاه هم توان بازی در این پست را دارند اما به نظر نمی رسد چنین ریسکی را در خط حمله گل محمدی انجام دهد.

کار انتخاب در این پست از آنجا خیلی حساس می شود که عبدی برای پرسپولیس هم در دربی گل زده هم در آسیا، بخصوص گل تساوی در برابر النصر، اما شکل بازی او با خواسته های کادر فنی کاملا تفاوت دارد او درگیر و دونده بازی نمی کند و بیشتر ایستا و باهوش هست و مترصد بدست آوردن موقعیت که این نکته کمی برای ترکیب پرسپولیس در فینال ایجاد اشکال خواهد کرد مگر اینکه واقعا درشکل بازی حداقل در این تک بازی تغییر رویه دهد ضمن اینکه ظاهرا عبدی روز خوب و بد هم دارد یا خوب هست  و روز خوب و بد برای او زیاد هست به هر حال امیدواریم عبدی اگر به بازی گرفته شود همچون دربی و بازی نیمه نهایی آسیا در فینال گره گشای این بازی برای پرسپولیس باشد.

اما آرمان رمضانی که بسیار تنومند و قلدر بازی می کند و در بازی آخر داخلی پرسپولیس در اکثر ضربات سر به عنوان بازیکن هدف تاثیر مثبت داشت زیر فشار روانی به سر می برد در همان بازی که از او تعریف کردیم اتفاقا دو موقعیت صد در صد را براحتی از دست داد تا متوجه باشد تفاوت پرسپولیس با سایپا در همین تحمل فشارهای روانی از طرف بازیکنان هست.

در هر صورت کادر فنی پرسپولیس یکی از مهمترین معمای قابل حلش همین انتخاب نفر اصلی پیکان خط حمله در این بازی هست که قطعا با آنالیز و صحبت های لازم از طرف مرییان بهترین انتخاب صورت خواهد گرفت گره این مشکل با تدابیر آنها باز خواهد شد.

معمای ششم

اما فارق از ابزار داخل زمین و بازیکنان اصلی برای رسیدن به سر منزل مقصود هر تیمی احتیاج به نیمکت با بازیکنان مناسب دارد.

گل محمدی و کادر همراهش که سرد و گرم فوتبال را شاید بیش از همه کشیده اند می دانند که برای چنین بازی حساسی نباید خود را در ابتدای بازی خلع سلاح کنند بخصوص اینکه تیم حریف تا دندان مسلح هست و برعکس ما بدون هیچ محروم و یا مصدومی پا به میدان خواهد گذاشت پس احتمال افتادن هراتفاقی در ین بازی هست و قطعا کادر فنی پرسپولیس پلن های متفاوت در شرایط مختلف را در دستور کار خواهند داشت تا بتوانند کمبودها را با تقسیم داشته ها و بضاعت خود رفع و رجوع کنند.

معمای هفتم

استراتژی پرسپولیس در این بازی نکته حائز اهمیتی هست. کره جنوبی با فوتبالی برگرفته از سبک فوتبال هلند در حال حاضر در قاره و خارج از قاره فعالیت می کند، شک نداسته باشید که فلسفه حضور مربیان مطرح هلندی و فعالیت آنها در فوتبال این کشور در سال های قبل برای شبیه سازی و همچنین دسترسی به چنین سبک بازی می باشد.

به همین اولسان نگاه کنید، سبک بازی تهاجمی بی محابا با پشتیبانی از موج دوم و حتی سوم درحمله، اتفاقا بار تکنیکی بازیکنان آنها هم قابل تامل هست، آنها در این مسابقات اتفاقا موفق هم بوده و فقط یک مساوی داشته و باقی تیم ها را شکست داده.

ظریف، تهاجمی و با تنوع بازی در حمله بازی می کنند و بسیار خطرناک و هر اشتباهی را به سختی جریمه می کنند اما بسیار شکننده و ضرب پذیر، به خصوص در خط عقب با گلری تقریبا دو ضرب گیر، مدافعانی سن بالا و پراشتباه و همچنین عدم پوشش زمین خودی در زمان ضدحملات با چاشنی سرعت بالا.

حالا اینکه انتخاب برای پرسپولیس با کدام اولویت  باشد این خود سوال مهمی هست، توپ یا فضا و همچنین بازی با اولویت ابتدا گل نخوردن یا ابتدا حمله کردن برای به ثمر رسیدن گل.

این چنین مباحثی، قطعا نکاتی هست که کادر فنی پرسپولیس برای این بازی به آنها فکر کرده اند و راه حل های مناسبی را باید پیدا کرده باشند.

معمای هشتم

بدون هیچ شکی امکان رفتن این بازی به ضربات پنالتی وجود دارد. دوبازی مهم پرسپولیس در ماههای گذشته به رهبری گل محمدی به پنالتی رسیده، یکی دربی، دیگری نیمه نهایی با النصر.

یکی ناموفق دیگری موفق، البته که در هر صورت به نظر می رسد از لحاظ روانی پرسپولیس بدلیل بازی با النصر و ذهنیت قبلی و حضور حامد لک شرایط بهتری دارد اما یادمان باشد بازی در صد و بیست دقیقه احتمال اتفاقات زیادی دارد. یک فلش بک به دربی و تعویض های عجیب و بعضا از روی ناچاری گل محمدی در آن بازی که یکی دو بازیکن پنالتی زن رو از بازی خارج نمود نشان از اهمیت دقایق وقت اضافی و آمادگی و پیشامدهای مختلف در آن را دارد. پس شاید یکی از معماهای پیش روی پرسپولیس شرایط رفتن به پنالتی آخر بازی هست

انتهای پیام/

کد خبر: 1084518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =