مردم بازنده اختلاف‌نظر دولت و مجلس

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی گفت: متاسفانه اختلافات مجلس شورای اسلامی یازدهم و دولت دوازدهم از نوع تاکتیکی بوده و ارتباط بسیار ضعیفی با یکدیگر دارند. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تعامل و تفاهم بین قوای 3 گانه کشور می‌تواند عامل مهمی در پیشبرد اهداف کشور باشد. پیرامون عملکرد مجلس شورای اسلامی و دولت نسبت به یکدیگر تحلیل‌ها و نظرات متفاوتی وجود دارد. برخی از کارشناسان اعتقاد دارند دولت در چند ماه باقی مانده باید برای انجام وظایف خود در قبال مردم بیشتر تلاش کند و برخی دیگر معتقدند نمایندگان مجلس باید با دولت مدارای بیشتری داشته باشند.  

محمد حسین باقری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه در هر جامعه‌ای اختلاف بین افراد، حوزه مدنی و امور دولتی وجود دارد، گفت: اگر اختلاف نظر چارچوب و قانونمند باشد، می‌تواند تبدیل به رحمت شود اما در غیر صورت باعث زحمت مردم  و نظام می‌شود.

وی ادامه داد: ایران به عنوان نظام اسلامی شاهد خرده گفتمان‌های مختلفی از نظر روش مدیریت و حل مسائل کشور است.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: اگر اختلاف مسئولان با یکدیگر از نوع گفتمانی باشد، این اختلافات زمینه را برای بروز تنش و حل مسئله‌ فراهم نخواهد کرد.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد: مسئولی که فلسفه وجودی جمهوری اسلامی را قبول ندارد، نمی‌تواند مدعی نقش آفرینی ذیل گفتمان انقلاب اسلامی باشد. 

وی به اختلاف نظرها بین دولت و مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: بخشی از این اختلافات همواره در تمام سال‌های گذشته و دوره‌های مختلف بین نمایندگان و دولت‌ها وجود داشته است. 

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: در حال حاضر  اختلاف راهبردی بین مجلس و دولت آسیب زننده به جامعه و منافع ملی است. 

باقری یادآور شد: مسئولان باید در نظر داشته باشند که نگاه به بیرون مسائل کشور را حل نخواهد کرد و معطل گذاشتن مسائل کشور تا روی کار آمدن دولت جدید جو بایدن در آمریکا به صلاح نیست. مسائل و مشکلات کشور با نگاه به درون و با اتکا به جوانان و ظرفیت‌های داخلی قابل حل شدن بوده که آن هم در گرو اتحاد ملی است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: ضریب دادن به موضوعاتی خارج از اصل اساسی باعث اشتباه محاسباتی بین مسئولان، تصمیم گیران و نمایندگان مجلس خواهد شد.

وی اضافه کرد: اختلاف در روش حل مسائل یا اختلاف در اولویت دادن به مسائل و مشکلات بین مسئولان همواره وجود داشته است و گریزی از بروز آنها نیست. 

باقری با بیان اینکه اختلافات بین مسئولان و قوای سه‌گانه گاهی از جنس تاکتیکی است، مطرح کرد: متاسفانه اختلافات مجلس شورای اسلامی یازدهم و دولت دوازدهم از نوع تاکتیکی بوده و ارتباط بسیار ضعیفی با یکدیگر دارند. 

دبیر شورای بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: در حال حاضر شاید بتوان گفت اختلاف نظر بین نمایندگان و دولتمردان را بیشتر بر سر مسائل هسته‌ای می‌دانند که در این خصوص دولت حق دخالت در فرآیندهای تصمیم‌گیری و قانون گذاری را ندارد.

وی ادامه داد: دولت مجری مصوبات مجلس است و اگر موضوعی از نظر امنیت ملی و مسائل کلی نظام قابل بررسی باشد باید در شورای عالی امنیت ملی درباره آن تصمیم گیری شود.

به گفته باقری، اظهار نظر دولتمردان درباره رای و تصمیم نمایندگان مجلس بر خلاف قانون بوده است. در حال حاضر مصوبات مجلس در حوزه مباحث هسته‌ای می‌تواند به عنوان ابزاری در اختیار دستگاه سیاست خارجی قرار بگیرد حتی اگر اجرایی نشود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نظام سیاسی ایران را اصطلاحا ریاستی دانست و گفت: قدرت اصلی و تخصیص بودجه‌ها بیشتر در اختیار دولت قرار دارد و نمایندگان مجلس هستند که باید با مراجعه با وزارتخانه‌ها طرح‌های ناتمام حوزه‌ انتخابیه خود را با گرفتن بودجه به سرانجام برسانند. 

وی ادامه داد: دولت از طریق رای نمایندگان در بودجه یا استیضاح وزرا از طریق معاونت پارلمانی وزارتخانه‌ها به دنبال جهت دهی به نمایندگان است. 

باقری در پایان خاطرنشان کرد: دولتمردان می‌توانند از طریق تخصیص بودجه بین نمایندگان مجلس برای خود یارگیری کنند که به نوعی تخریب مجلس اتفاق می‌افتد اما ابزار نمایندگان برای نظارت بر دولت مصاحبه‌ با رسانه‌ها یا سخنرانی پیش از دستور مجلس است که در عمل کارایی کمتری نسبت به ابزارهای دولت دارد.
انتهای پیام/

کد خبر: 1084551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =