از «فراموشی چهره افراد» نترسید!

اگر افراد به چشم شما آشنا هستند ولی آنها را به یاد نمی‌اورید خیلی جای نگرانی ندارد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز حتما برای شما هم این اتفاق افتاده که کسی را در فضای عمومی ببینید، احساس کنید که او را می‌شناسید اما ندانید قبلا او را کجا داده‌اید. اگر این ماجرا برای‌تان تکرار شد نگران نشوید؛ این اتفاق دلیلی برای اینکه شما دارید به بیماری آلزایمر یا فراموشی مبتلا می‌شوید نیست.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید محققان دانشگاه باند استرالیا (Bond University) به این نتیجه رسیده‌اند که بعضی از فراموشی‌ها نه تنها نشانه‌ای برای آلزایمر نیست بلکه ممکن است نشانه‌ای از بالا بودن بهره‌وری مغز شما باشد!

این پژوهشگران می‌گویند مغز بعضی‌ تصاویر را با همه‌ جزئیات اطرافش، به صورت یک‌جا در حافظه‌ کدگذاری می‌کند و اگر بعدها یک قسمت از همین تصویر کدگذاری‌شده را در محیط دیگری ببینند، اگرچه به چشم‌شان اشناست اما آن را نمی‌شناسند؛ چون قبلا همراه با جزئیات متفاوتی در مغز ثبت شده بود.

این سازوکار نشانه‌ای برای فراموشکاری افراد نیست بلکه در واقع مغز این آدم‌ها بهینه رفتار می‌کند و اطلاعات اضافی رو نگه نمی‌دارد!

در مقابل برخی افراد علاوه بر تصویر اصلی کل جزئیات را هم در ذهن خود به صورت جداگانه ثبت می‌کند که باعث می‌شود فعالیت مغزی آنها بهینه نباشد چون اطلاعات زیاد و گاها غیر مفید در ذهنشان ثبت شده که همین امر باعث عدم تمرکز آنها می‌شود.

کد خبر: 1084560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =