افزایش قیمت CNG در بودجه ۱۴۰۰ لحاظ نشده است/ ۵۰ درصد جایگاه‌ها عمر مفید خود را از دست داده‌اند

رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران CNG استان تهران و صنایع وابسته، گفت: افزایش قیمت CNG در بودجه ۱۴۰۰ دیده نشده است و در حال حاضر حدود ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از بودجه صنعت CNG عقب هستیم.

اردشیر دادرس رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران CNG استان تهران و صنایع وابسته، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، با اشاره به چالش کنونی صنعت CNG و اجرایی نشدن مصوبه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بعد از دو سال گفت: با گذشت ۶ سال از مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه قرار بود حق‌العمل کاری لحاظ شود متاسفانه این موضوع از دستور کار خارج شد و سال گذشته این موضوع مجددا در دستور کار و احکام پیشنهادی بودجه قرار گرفت اما با گذشت ۹ ماه از سال جاری هنوز هیچ‌گونه کارمزدی دریافت نکردیم.

تعریف ۴ مدل برای دریافت کارمزد

وی تصریح کرد: موضوع کارمزد جایگاه‌های CNG و بنزین کاملا متفاوت است و حق‌العمل‌کاری معنی و مفهوم درستی برای جایگاه‌های CNG نمی‌تواند داشته باشد تا زمانی که قیمت کارمزد CNG منطقی شود و قیمت تمام شده و نهایی هر متر مکعب CNG تولید شده براساس ۴ نوع مدل تعریف شود.

رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران CNG استان تهران و صنایع وابسته،  افزود: مدل اول کارمزد پایه و معمولی است که این کارمزد در واقع قیمت تمام شده تولید یک مترمکعب گاز طبیعی است. مدل دوم نیز کارمزد ضوابط فنی و استانداردسازی است که طبق مصوبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بجای ۷ تومان باید ۳۱ تومان افزایش یابد و  طبق مصوبه باید از سال ۹۸ اجرایی می‌شد. متاسفانه هنوز با وجود گذشت دو سال از این موضوع باز همان ۷ تومان لحاظ می‌شود و دولت این موضوع را هنوز پیاده نکرده است.

وی اضافه کرد: سومین مدل کارمزد ویژه است که این کارمزد براسا مصوبه سال ۹۲ برای افردای کمپرسور تهیه می‌کردند، تعلق می‌گرفت تا بتوانند طی ۷ سال بازپرداخت آن را انجام دهند. این کارمزد با توجه به افزایش قیمت کمپرسور از ۱.۵ میلیارد به ۵ میلیارد افزایش یافته و برای جایگاه‌داران مقرون به صرفه نیست.

دادرس تصریح کرد: مدل چهارم کارمزد درجه‌بندی جایگاه‌ها است؛ یعنی علاوه بر اختصاص تمام موارد فوق باید کارمزد درجه‌بندی نیز به آنها تعلق گیرد. براساس مدل چهارم جایگاه ‌ها در سطح ممتاز و یک و دو درجه‌بندی  می‌شوند. این کارمزد هم در آیین نامه  و دستورالعمل وزارت نفت ذکر شده است. بنابراین با یک کارمزد نمی‌توانیم تمامی مشکلات جایگاه‌داران را حل کنیم. ضمن اینکه معافیت مالیات برارزش افزوده و مالیات برعملکرد در داخل جایگاه‌ها باید اعمال شود چرا که این مالیات در استان‌های مختلف متفاوت است و این موضوع برای جایگاه‌داران یک هزینه سربار مضاعفی دارد.

رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران CNG استان تهران و صنایع وابسته،  ادامه داد: اشتباه بزرگی که دولت در پاییز سال گذشته مرتکب شد این بود که  احکام پیشنهادی بودجه مطرح شده  برای  کارمزد جایگاه‌های CNG را لحاظ نکرده بود و می‌خواستند که CNG نیز همانند بنزین حق‌العمل‌کاری انجام شود که این امر مهم باعث شده بودجه‌ای در سال ۹۹ نیز دیده نشود.

وی تأکید کرد: با این توصیف هم‌اکنون با توجه به اینکه دولت نزدیک ۶۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد بعید به نظر می‌رسد که حتی بتواند کارمزد جایگاه‌ها را پرداخت کند. انجمن اعلام بین ۷۰تا۸۰درصد از افزایش منطقی کارمزد دفاع کرد تا این کارمزد از اوایل سال ۹۹ محاسبه شود اما عملیاتی نشد.  حتی اگر  در همین ۳ ماه باقی‌مانده اگر دولت بخواهد ۷۰ درصد را لحاظ کند بازهم حدود ۱۰ درصد ضرر متوجه جایگاه‌داران CNG  است. ضمن اینکه متاسفانه این کارمزد باز هم  در بودجه ۱۴۰۰ نیز دیده نشده است.  

تخصیص ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای گازسوز کردن بیش از ۱.۵ میلیون خودرو

دادرس گفت: برای اجرای دو طرح بزرگ از دولت (مصوبه شورای اقتصاد) مجوز گرفتیم که یکی از آنها تخصیص ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای گازسوز کردن بیش از ۱.۵ میلیون خودرو است و دیگری طرح هوشمندسازی است که بر اساس آن ۳۹۲ ریال به قیمت سی. ان. جی اضافه شد که باعث جمع آوری بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه برای این صنعت شد؛ بر این اساس نیاز است دولت با کمیسیون‌های تخصصی در این زمینه تعامل داشته باشد.

وی تأکید کرد:  در بحث هوشمندسازی نیز باید تزریق بودجه به طور متوازن به تمام حلقه‌ها تنظیم شود تا توسعه متناسبی شکل بگیرد. این در حالی است که معوقات مربوط به این مصوبه و معوقات کارمزد سال ۹۴ و ۹۵ نیز هنوز پرداخت نشده است.

اصلاح قیمت LPG پشت در شورای گفت‌وگو

رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران CNG استان تهران و صنایع وابسته،  در رابطه با اصلاح قیمت LPG نیز افزود: قیمت  LPG در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به مبلغ هزار تومان توسط سران سه قوا تصویب شد حتی این موضوع به کمیته ماده ۱۲ نیز ارسال شد اما هنوز اجرا نشده است و از دولت می‌خواهیم که هر چه سریع‌تر به جهت رعایت استانداردهای ایمنی و فنی با وزارت نفت همکاری کنند و این قیمت حداقل هزار یا هزار و ۵۰۰ تومان که حداقل قیمت معادل بنزین قیمت LPG است، لحاظ شود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر LPG که در ایران عرضه می‌شود، ارزان‌ترین فرآورده مایع دنیا است. یعنی فرآورده‌ای ارزان‌تر از کیلویی ۲۳۰ تومان در هیچ جای دنیا نداریم. بعد از LPG، رتبه ارزان ‌ترین فرآورده متعلق به گازوئیل است با لیتری ۳۰۰ تومان. به عبارتی با این نرخ‌گذاری در حال از بین بردن این فرآورده‌ها هستیم. مایعات معمولی که از رودخانه چشمه هم تولید شود قیمتش تا این حد پایین نیست چه برسد به انرژی با ارزشی مثل گاز مایع.

افزایش قیمت CNG در بودجه ۱۴۰۰ دیده نشده است

دادرس اضافه کرد: افزایش قیمت CNG در بودجه ۱۴۰۰ دیده نشده است. در سال ۹۹ باید هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه درنظر گرفته می‌شود و این رقم در بودجه ۱۴۰۰ نیز به رقم هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان لحاظ می‌شد. می‌توان گفت  در حال حاضر حدود ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به طور معمولی از بودجه صنعت CNG عقب هستیم.

هزینه ۱۰ میلیونی  برای رعایت پروتکل های بهداشتی به دلیل ویروس کرونا

وی با اشاره به مشکلات ناشی از ویروس کرونا گفت: جایگاه‌داران ‌CNG به دلیل شیوع ویروس کرونا ماهانه بالای یکصد میلیون ریال هزینه جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی هزینه می‌کنند و که در نوع هزینه بسیار سنگینی است. در همین راستا نامه‌نگاری برای حمایت از جایگاه‌داران ‌CNG به دولت انجام شده است؛ ولی متاسفانه با توجه اینکه آلوده‌ترین مکان‌ها جهت انتقال و توسعه این ویروس جایگاه‌های سی ان جی و بنزین است، دولت در این زمینه بسته حمایتی در نظر نگرفته است. در سال جاری هر جایگاهی به طور میانگین ۱۰ میلیون تومان برای رعایت پروتکل های بهداشتی و مواد ضدعفونی و لباس و ... پرداخت می کند و این خود در سال رقم سنگینی برای جایگاه‌داران است. هم‌اکنون جایگاه‌داران در پرداخت حقوق کارکنان خود با مشکل مواجه هستند.

 ۵۰ درصد جایگاه‌های CNG به استانداردسازی و نوسازی نیاز دارند

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰ درصد جایگاه‌های  CNG بالای ۱۰ سال است به همین خاطر باید بالای ۵۰ درصد آنها استانداردسازی و نوسازی شوند و این کارمزد اضطراری ویژه حتی از کارمزد پایه حیاتی‌تر است و هرچه زودتر دولت باید این مشکل را برطرف کند؛ چرا که این جایگاه‌ها روزانه بین ۱۲ تا ۱۶ ساعت کار می‌کنند و عمر مفید جایگاه سپری شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1084569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =