کلیشه سینمایی «دختر پولدار و مرد فقیر» از کجا آمد؟

خانم هیپارچیا که احتمالا اولین فیلسوف زن تاریخ جهان بود، خانواده‌ای اشرافی و ثروتمند داشت، عاشق مردی نحیف و مفلس اما صاحب اعتقاد به نام کراتس شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوزیکی از کلیشه‌های رایجی که در فیلمنامه‌های سینمایی به وفور مشاهده می‌شود، داستان ازدواج دختری ثروتمند با مرد فقیر و یا بالعکس است؛ مثل فیلم تحسین شده زن زیبا (Pretty Woman) به کارگردانی گری مارشال که به یکی از پرفروش ترین فیلم های سال ۱۹۹۰ در سراسر دنیا تبدیل شد.

این کلیشه سینمایی از روی افسانه‌ای تاریخی که در سال ۳۵۰ پیش از میلاد در یونان قدیم رخ داده، الگوبرداری شده است.

خانم هیپارچیا که احتمالا اولین فیلسوف زن تاریخ جهان بود، خانواده‌ای اشرافی و ثروتمند داشت. او عاشق مردی نحیف و مفلس اما صاحب اعتقاد به نام کراتس شد. کراتس یکی از نظریه‌پردازان مکتب کلبیون بود که اعتقاد به زندگی بدوی داشته و مخالف آسایش و راحتی بودند!

هیپارچیا تمام خواستگاران ثروتمند خود را رد می‌کند و به‌رغم مخالفت خانواده، تهدید به خودکشی می‌کند تا بتواند با کراتس ازدواج کند. او بعدها به سبک همسرش، فقر و ساده‌زیستی را انتخاب کرد.

البته رفتار این دو لیلی و مجنون یونانی بدآموزی‌هایی هم داشت که خوشبختانه مورد اقبال فیلمسازان کلیشه‌ای قرار نگرفته است؛ طبق فلسفه کلبی، آنها همیشه رابطه جنسی خود را در ملاءعام برقرار می‌کردند!

کد خبر: 1084577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =