جشنواره فجر ظرفیت حمایت از آثار را در اکران آنلاین ندارد/ هنرمندان را نباید قربانی سیمرغ کرد

کارگرادن فیلم «جشن تولد» با تاکید بر اینکه برگزاری جشنواره فیلم فجر در شرایط کنونی دردسرساز خواهد شد، گفت: هنرمندان را نباید قربانی سیمرغ کرد.

عباس لاجوردی از کارگردان‌های سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز در پاسخ به این سوال که پخش قسمت‌هایی از فیلم‌های راه یافته به جشنواره فیلم فجر مثل پشت صحنه آن‌ها در صداوسیما تا چه اندازه می‌تواند مثمر ثمر باشد، گفت: جشنواره باید آنچه را که خود فیلمساز صلاح بداند از صداوسیما پخش کند در این صورت کار خوبی است. البته مثال این کار برای فیلم «جشن تولد» انجام شد. یعنی پشت صحنه‌ای از این فیلم تهیه شد که مورد استقبال قرار گرفت و بعد از آن بسیاری از وجود و تهیه چنین کاری با خبر شدند.

وی در ادامه تصریح کرد: البته در این کار باید منافع تهیه کننده و کارگردان نیز در نظر گرفته شود.

*جشنواره فجر ظرفیت حمایت از آثار را در اکران آنلاین ندارد

کارگردان فیلم «جشن تولد» درباره حمایت از اکران آنلاین فیلم‌های راه یافته به جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر چنین ظرفیتی برای حمایت از آثار ندارد و از ضرر و زیان این کار نیز نمی‌تواند جلوگیری کند. اما چنین کاری می‌تواند توسط فیلمساز انجام شود و خود این کار هم باید بر اساس منافع فیلم انجام شود.

لاجوردی در پاسخ به این سوال که آیا جشنواره بین المللی فیلم فجر با توجه به شرایط شیوع کرونا می‌تواند اجرا شود و یا باید تغییراتی برای اجرا در آن اعمال شود، گفت: نمی‌تواند مثل سال‌های قبل برگزار شود باید دید برگزاری این جشنواره به صلاح هست یا نه؟ همچنین باید گفت برخی در تولید یک اثر سینمایی ترس دارند که ویروس کرونا به آن‌ها منتقل شود؛ زیرا وقتی خود فرد ناقل کرونا می‌شود بقیه افراد مرتبط با او مثل اعضای خانواده، دوستان و حتی همکاران او در خطر هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر برگزاری جشنواره به دست خودم بود به شکل سابق برگزارش نمی‌کردم. حتی با ۵۰ درصد ظرفیت هم برگزار نمی‌کردم. چون وقتی جمعیتی در کنار هم باشد بالاخره گفت‌وگو دارند و آداب و رسوم خود را به جا می‌آورند و نمی‌شود جلوی آن‌ها را گرفت.

لاجوردی تاکید کرد: امسال عزیزان و هنرمندان زیادی را از دست دادیم و دیگر کافی است.

*هنرمندان را نباید قربانی سیمرغ کرد

فیلمساز سینما تصریح کرد: به نظرم سیمرغ ارزش بیشتری از هنرمندان ندارد. الان به سیمرغ بیشتر توجه می‌شود تا هنرمندان کشور. جشنواره بین المللی فیلم فجر باید به شکل دیگری برگزار شود. هر فیلمسازی دوره خوش شانسی یا بدشانسی دارد، امسال می‌تواند دوره بد شانسی برخی از فیلمسازان باشد. اوضاع باید مدیریت شود تا هنرمندان را از دست ندهیم.

لاجوردی اظهار کرد: فیلمسازان برای اکران فیلم‌های خود آنچه را صلاح بدانند حتما انجام می‌دهند و اگر راهکاری هم ارائه شود نمی‌توان گفت که درست است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه طبیعت هنرمندان خاص است، گفت:  اهل سینما آداب اجتماعی و هنجارهایی دارند که به آن‌ها توجه شده است. اگر برگزاری جشنواره به دست خودم بود آن را با محدودیت‌های زیادی انجام می‌دادم. باز هم می‌گویم هنرمندان از سیمرغ ارزش بیشتری دارند. هنرمندان را نباید قربانی سیمرغ کرد. امسال سیمرغ را قربانی هنرمندان کنیم.  باید راهکار جدی برای برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر داشته باشیم.

کارگردان فیلم «جشن تولد» درباره استقبال کم فیلمسازان از جشنواره بین المللی فیلم فجر امسال گفت: ممکن است این طور باشد که فیلمسازان صبر کرده‌اند تا فیلم‌های خود را بعد از کرونا نمایش دهند چون اگر آثارشان را به این جشنواره ببرند مثل سال‌های قبل دیده نخواهند شد. برخی از تهیه کنندگان ناراحت هستند و رقبتی به ساخت فیلم ندارند تا فیلم‌هایشان در جشنواره نشان داده شود.

لاجرودی درباره جشنواره بین امللی فیلم فجر گفت: این جشنواره امسال دردسرساز خواهد شد چون با شرایط خاصی مواجه هستیم. شاید بتوانیم با مدیریت خوب مشکلات را حل کنیم اما جشنواره مثل سال قبل نخواهد بود. چون سال‌های قبل هنجارهایی داشت که امسال اتفاق نخواهد افتاد. اگر بودم جشنواره فیلم فجر را برگزار نمی‌کردم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1084610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =