وقتی سینمای ایران در عزاست؛ جشن چه معنایی دارد؟

کارگردان سینما گفت: ردیف بودجه‌ای که دولت برای جشنواره فجر گذاشته با آیین‌نامه‌ای آن را به اهالی فقیر سینما بدهد.

محسن محسنی‌نسب کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز درباره حمایت جشنواره بین المللی فیلم فجر از اکران آنلاین فیلم‌ها گفت: چنین چیزی اصلا امکان‌پذیر نیست. حداقل کاری که برای این مورد می‌توان انجام داد این است که از نمایش آنلاین آن جلوگیری شود؛ زیرا وقتی فیلم روی مانیتور نمایش داده ‌شود به راحتی قابل فیلم برداری است. قبلا نیز سرقت آثار سینمایی به همین نحو بود.

وی در ادامه تصریح کرد: آثاری نیز که سرقت می‌شوند کیفیت خوبی ندارند. طبیعی است که با اکران آنلاین، سرقت نیز اتفاق خواهد افتاد. هرکسی مدعی شود می‌تواند جلوی آن را بگیرد دروغگو است.

*دولت منافع خودش را به منافع مردم ترجیح داده است

کاگردان سینما درباره حقوق فیلمسازان در اکران آثار خود و حق کپی رایت گفت: یکی از مشکلاتی که دولت ایران دارد این است که منافع شخصی خود را به منافع مردم ترجیح داده است. هر کاری بتواند انجام می‌دهد تا عضو کپی رایت نشود و آثاری را بدون دادن حق کپی رایت نمایش دهد. بعد این را در نظر نمی‌گیرد افرادی که با هزینه شخصی خود آثاری را تولید کرده‌اند باید از حقوقشان صیانت شود. یعنی از تمام آثار شرکت‌های خصوصی و فیلمسازان بخش خصوص حمایت شود.

*ملت به دولت نگاه می‌کند!

محسنی نسب با تاکید بر اینکه دولت ایران عضو کپی رایت نیست، اظهار کرد: طبیعتا ملت ایران هم به این مورد توجهی نمی‌کند. دولت باید به ملت هم فکر کند. دولت نمی‌تواند فقط شعار بدهد. دولت و ملت یکی هستند و بعد در عمل منافع خود را علیه منافع ملی در نظر بگیرد. در اینجا (کپی رایت) به نفع منافع مردم باید یکی شود. وقتی عضو کپی رایت شود از این حقوق نیز (حقوق آثار فیلمسازان) صیانت خواهد شد. یکی از دلایلی که آثار هنری توسط ماهواره‌ها و تلویزیون‌ها سرقت می‌شود این است که آنها می‌گویند شما عضو کپی رایت نیستید آثار ما را هم پخش کنید. به گفته این کارگردان سینما، فیلمسازی در ایران شغلی کاملا ضررده است.

*توانایی بخش خصوصی محدود است

وی ضمن تاکید بر اینکه فیلمسازان برای اینکه در دوران کرونا دچار ضرر نشوند باید تا پایان شیوع این ویروس صبر کنند، گفت: ممکن است فیلمسازی مثل حاتمی‌کیا با بودجه دولتی فیلم بسازد و اصلا برایش اهمیتی ندارد که ۲۰ میلیاردی که برای فیلم او خرج شده برگردد. او با همین پشتوانه دولتی فیلم بعدی خود را می‌سازد؛ اما بخش خصوصی نمی‌تواند چنین کاری کند.

محسنی‌نسب در ادامه گفت:  بخش خصوصی باید سرمایه‌ای را که به فیلم تبدیل کرده برگرداند بعد فیلم دیگری بسازد. وقتی آثار فیلمسازان در پلتفرم‌های اینترنتی نشان داده می‌شود حتی دستمزد یکی از بازیگرانش به دست نمی‌آید. فیلمی که حاتمی‌کیا ساخته است با آن همه تبلیغات و تلاش‌ها حتی دستمزد آقای قریبیان را هم در نیاورد. چنین امکانی برای بخش خصوصی وجود ندارد. طبیعی است که بخش خصوصی از این موضوع آگاه است و فیلم‌های خود را نمایش نمی‌دهد. الان فیلم‌هایی صرفا نمایش داده می‌شود که با بودجه دولتی ساخته شده است.

وی با تاکید بر اینکه کاگردان‌ها خودخواهانه به بودجه توجهی ندارند و می‌خواهند کارشان را بسازند، گفت: تفاوت کارگردان و تهیه کننده در این است که کارگردان خواهان دیده شدن اثر خود است؛ اما تهیه‌کننده علاوه بر دیده شدن فیلم، خواهان بازگشت سرمایه خود است. وقتی فیلمی رایگان هم اکران شود کارگردان به مقصود خود می‌رسد.

محسنی‌نسب ادامه داد: فیلم خروج را همه رایگان دیدند. حاتمی‌کیا به نظر خود رسید. اما آیا دولت به سرمایه خود رسید؟ نه، آمار می‌گوید اینگونه نبوده است. طبیعی است که باید به این موضوع توجه شود که تفاوتی بین خواسته کارگردان و تهیه کننده وجود دارد.

برگزاری جشنواره فیلم فجر درست نیست

تهیه‌کننده سینما درباره برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر در بهمن ماه امسال گفت: برگزاری جشنواره فجر با این شکل غیر فنی و غیر حرفه‌ای است که با مناسبات فرهنگ هماهنگ نیست. جشنواره کن یا برلین نمایش را برگزار می‌کنند به این دلیل که جشنواره برای آن‌ها درآمدزا است. ریالی دولت فرانسه یا آلمان برای آن خرج  نمی‌کنند. کمپانی‌های خصوصی هستند که با شرکت‌های تجاری قرارداد دارند و از برگزاری جشنواره درآمدی کسب می‌کنند. با این حال همان جشنواره‌ها هم نصفه نیمه برگزار شدند.

وی در ادامه تصریح کرد: جشنواره فیلم فجر دولتی است و با بودجه دولتی کار می‌کند. وقتی سینمای ایران در عزا است جشن چه معنایی دارد؟ مگر وقتی کسی عزادار است می‌آییم جشن بگیریم و شادی کنیم؟! وقتی ایران به خاطر کرونا سینمایش در عزا است پس جشن معنایی ندارد. ضمن اینکه افراد برگزار کننده جشنواره بین المللی فیلم فجر کارمندانی از بستگان مدیران هستند و به خاطر برگزاری جشنواره حقوق خود را دریافت می‌کنند.

بودجه را به فقرا بدهند

محسنی نسب با تاکید بر اینکه برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در شرایط امسال کار غلطی است، اظهار کرد: ردیف بودجه‌ای که دولت برای جشنواره فجر در نظر گرفته می‌تواند با آیین‌نامه‌ای آن را به اهالی فقیر سینما بدهد.  این پول به شکل محترمانه‌ای به دستیاران کارگردان و گروه های سینمایی داده شود؛ زیرا با توجه به شرایط امروز ضررهای زیادی دیده‌اند.

وی درباره اینکه دبیر جشنواره فیلم فجر اعتقاد دارد این مراسم تبدیل به آیینی ملی شده و غیر قابل تعطیل شدن است، گفت: وقتی شرایط غیر عادی در کشور حاکم شده طبیعی است که تمامی مناسبات آن تغییرکند. به طور مثال شب یلدا در کنار هم بودیم، اما امسال نیستیم. آیا برگزاری جشنواره فیلم فجر از یلدا بزرگتر است؟ مگر جشنواره فیلم فجر چند سال قدمت دارد؟ شب یلدا در تاریخ ایران ریشه دارد. وقتی این مورد به خاطر شرایط محقق نمی‌شود نباید دیگر به بهانه‌ها توجه کرد.

وی ادامه داد: گفته دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بهانه‌ای است تا افرادی بودجه‌ای را بگیرند و به خانه‌های خود ببرند. مقاومت می‌کنند تا به جای اینکه بودجه به فقرای سینما داده شود به جیب آقازاده‌ها و مدیران برود. اگر مسئولی این بودجه را به فقرای سینما بدهد نامش در تاریخ سینما جاودان می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1084613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =