دانشگاه آزاد اسلامی مسیر خوبی در زمینه ارتباط با صنعت طی‌ می‌کند

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: دانشگاه آزاد اسلامی باید با ایجاد دانش، تبدیل دانش به یک نمونه آزمایشگاهی و تبدیل این نمونه به صنعت، گام‌های موثری بردارد. سراهای نوآوری راه خوبی در این زمینه محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم مجازی هفته پژوهش و فناوری که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) برگزار شد، ضمن تبریک هفته پژوهش اظهار کرد: هفته پژوهش روز و شناخت صنایع با پتانسیل‌های دانشگاه و استفاده از ظرفیت های آن است؛ در حمل و نقل و شاخص‌های اقتصادی، ارتباط معناداری وجود دارد و سرمایه گذاری در این زمینه موجب رشد اقتصادی می شود. در واقع حمل و نقل در رشد اقتصادی و جهش تولید اهمیت زیادی دارد. لذا کشورهای مختلف در زمینه حمل و نقل هوشمند، سند ملی تدوین کرده‌اند.

وی با اشاره به میزان موفقیت ایران در هوشمندسازی حمل و نقل عمومی افزود: هوشمندسازی موضوعی جدید است که حدود یک دهه پیش در جهان مطرح شده است. به دلیل اهمیت این موضوع، تمامی کشورهای جهان در این عرصه ورود پیدا کرده اند و در یک منطقه از کشورشان به صورت پایلوت در حال اجرای آن هستند.

شروع دو طرح حمل‌ونقل هوشمند در کشور

منطقی در ادامه با بیان این که بیشتر کشورها در حال تدوین سند حمل و نقل پیشرفته هستند، تصریح کرد: کشور ایران نیز در حال آماده سازی سندی در این زمینه است که تا پایان امسال تدوین خواهد شد؛ اما برای داشتن یک سند حمل و نقل هوشمند، باید به یک سری مسائل و پیش زمینه‌ها هم توجه کرد. در همین راستا در بخش‌هایی مانند حمل و نقل ریلی و لوکوموتیوها ورود پیدا کرده‌ایم. نصب سنسورهایی برای اعلام وضعیت حساس لوکوموتیوها به صورت آنلاین، از جمله اقداماتی بوده است که در این زمینه انجام  داده‌ایم. مزیت دوم هوشمندسازی حمل و نقل ریلی این است که مشکلات آن‌ها را بررسی می‌کنیم و برای انجام تعمیرات وسیله نقلیه به جای صرف زمان چند ماهه، در چند روز و ساعت شروع به کار خواهیم کرد.

وی گفت: در بخش سخت افزاری نیز به دنبال نرم افزاری شدن رفتیم و با انجام دو پروژه بزرگ، درصدد اتصال پذیری حمل و نقل هوشمند و حمل و نقل یکپارچه هستیم. ما درصددیم تا سیستم عامل مشترکی در زمینه اتصال پذیری داشته باشیم تا بتوانیم به تبادل اطلاعات بپردازیم. همچنین درصدد آن هستیم که مزایای هوشمندسازی را نمایان کنیم و در این زمینه با هوشمندسازی تعمیرات لوکوموتیوها در مواقع اضطراری مانند حوادث جاده‌ای و مدیریت هوشمند مصرف سوخت، گام‌های موثری را برداشته‌ایم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی ریاست جمهوری بیان کرد: صنعت و دانشگاه 2 مجموعه ناهمگون هستند به طوری که دانشگاه به عنوان محیط زیست علمی، به دنبال تحقیقات دانشی است و این تحقیقات را به صورت دانش‌های جدید ارائه می‌کند. همچنین صنعت از دانش دانشگاه‌ها در راستای تولید محصول استفاده می‌کند. برای ارتباط صنعت با دانشگاه تلاش های زیادی صورت گرفته است اما همواره باید مجموعه های واسطه تحت عنوان دفاترانتقال فناوری وجود داشته باشند؛ این دفاتر متناسب با نوع فناوری هر مجموعه صنعتی، مجموعه‌ای خاص را تعریف ‌می‌کند.

منطقی تاکید کرد: دانشگاه‌های ما در سطح دانشگاه های علوم پایه و دانش روز است،  به زیر سیستم ها و دانشگاهی که دانش را به محصول تبدیل می‌کند و فعالیت دارند. دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه تجاری سازی به شدت تخصص دارد لذا برای برقراری ارتباط با صنعت و دانشگاه، به یک محیط واسطه‌ای نیاز داریم.  خوشبختانه تفکر و راهبری دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص محیط واسطه‌، در قالب سراهای نوآوری تعریف شده است که این سراها وظیفه تمرکز روی کاربردی کردن دانش را بر عهده دارند. دانشگاه آزاد اسلامی باید با ایجاد دانش و تبدیل دانش به یک نمونه آزمایشگاهی و تبدیل این نمونه به صنعت، گام‌های موثری بردارد. سراهای نوآوری مسیر خوبی در این زمینه محسوب می‌شود.

وی افزود: نباید منتظر باشیم که صنعت به دنبال دانشگاه برود، چرا که در کشور ما صنایع وجود ندارد بلکه کارخانه‌هایی داریم که روی مسائل فناوری تسلط کافی ندارند و دارای حامی خارجی هستند. خوشبختانه با فضای جدیدی که در جهش تولید ایجاد شده است می‌توانیم به جای مراجعه به خارج از کشور، به دانشگاه‌ها رجوع کنیم. پیشنهاد ما به دانشگاه‌ها ایجاد یک پایگاه در صنعت بوده است.

این مقام مسئول گفت: نمونه موفق ارتباط صنعت و دانشگاه را می‌توانیم با پروژه بازسازی واگن های قطار در واحد یادگار امام خمینی (ره) ببینیم که با ایجاد یک تحول در زمینه حمل و نقل ریلی از نوع هوشمند، بسیار موفق عمل کرده است.

وی با اشاره به برگزاری استارتاپ ها و رویدادهای مختلف از سوی واحد یادگار امام خمینی(ره) در زمینه فعالیت‌های ریلی مدرن بیان کرد: در اولین نمایشگاه ریلی در سال ۹۷، هشت ایده انتخابی واحد یادگار امام در راه آهن به کار گرفته شد که زمینه ایجاد مرکز نوآوری بود.

این مقام مسئول اضافه کرد: با ایجاد ارتباط در سطح دانشگاه و صنعت، از جمله مزایای ارتباط با صنعت و دانشگاه است که واحد یادگار امام خمینی(ره) با برقراری ارتباط عالی با دانشگاه فنی کلن آلمان، زمینه های تغییر و تحول در مباحث حمل و نقلی را فراهم کرده است. ما می‌توانیم موانع موجود را با استفاده از راهکارهای بین‌المللی مشترک حل کنیم.

وی از جمله فرصت های واحد یادگار امام قرار گرفتن در محدوده بزرگترین کارخانه مترو سازی خاورمیانه با تولید سالانه ۱۲۰۰ واگن در حوزه حمل و نقل ریلی درون شهری دانست و گفت: در توسعه زیر سیستم ها و یکپارچه سازی، مسائل فنی متعددی مطرح است که دانشگاه آزاد می‌تواند در این حوزه به شدت موثر واقع شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همکاری دانشگاه و بخش واگن‌سازی تهران، می‌تواند سبب شکل‌گیری مرکزی در زمینه طراحی واگن‌ها شود؛ واگن‌های قطارها بعد از گذشت ۵۰ سال از رده خارج می شوند لذا می توانیم سیستم های مدرن و هوشمند را در آن‌ها پیاده‌سازی کنیم. ما می‌توانیم قوای محرکه و سیستم‌های مختلف بهینه سازی را در آن‌ها انجام دهیم و از تفکر طراحی در راستای راحتی مسافر و عملکرد بهینه واگن‌ها استفاده کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1084703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =