بیانیه گام دوم سندی برای ارتقای جامعه، دانشگاه و حوزه است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی با انتقاد از مظلومیت سند بیانیه گام دوم انقلاب در دانشگاه و حوزه گفت: این یک سند برای ارتقاء و نجات جامعه، دانشگاه و حوزه است که متاسفانه این سند در این دو نهاد خیلی مظلوم واقع شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، حجت الاسلام والمسلمین جواد مهدوی نسب رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی ضمن خیر مقدم به میهمانان و اساتید شرکت کننده در این نشست، گفت: حضرت امام در ۲۷ آذر سال ۶۱ که روز وحدت حوزه و دانشگاه نامیده شد فرمودند: من بزرگ‌ترین پیروزی این انقلاب را آشتی بین دانشگاه و مدارس علمیه می‌دانم. نوع نگاه حضرت امام خیلی تامل برانگیزاست. این دوراندیشی حضرت امام در خصوص ایدئولوژی انقلاب بود که این دو نهاد دینی و علمی را به همدیگر نزدیک کند و در صدد ایجاد وحدت بین این دو مرکز بود.

وی در معنای وحدت حوزه و دانشگاه با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه به معنای ذوب شدن یک نهاد در نهاد دیگر نیست یادآور شد: وحدت این نیست که دانشگاه حوزوی شود و یا حوزه دانشگاهی، بلکه هدف را باید متحد کنیم و هدف گذاری کنیم سپس در مسیر هدف گذاری مشترکات به صورت طبیعی ایجاد خواهد شد.

حجت الاسلام جواد مهدوی نسب با اشاره به رابطه بین علم و دین و سخن حضرت امام که می فرمایند این دو مرکز باید با هم باشند و علم و عمل و تهذیب را به منزله دوبالی بدانند که با یک بار نمی توان پرید، ادامه داد: در بحث وحدت حوزه و دانشگاه، حوزه مسئولیت تهذیب را به عهده بگیرد و مسائل علمی را دانشگاه عهده دار شود نه به معنای اینکه دانشگاه در امور تهذیب وارد نشود و یا حوزه در مسائل علمی وارد نشود.

وی با تاکید بر اینکه باید از لحاظ عملیاتی به هم خوراک بدهیم، از اینکه گاهی در برخی از مسائل، حوزه، دانشگاه را نفی می کند و یا برعکس، انتقاد کردو با اشاره به مسئله بیماری کرونا گفت: ای کاش در اوایل شیوع کرونا حوزه و دانشگاه کنار هم جمع می‌شدند و برای این بیماری فکری برمی‌داشتند. هر کدام از اینها گاهی دیگری را نفی می‌کنند، حوزویان به علم و تخصص دانشگاهیان تردید دارند و از آن طرف بعضی از دانشگاهیان علوم حوزوی و علوم روایی را نفی می‌کنند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی با ذکر این سوال که آیا طب نوین چین موفق به مهار و پاکسازی کرونا شد یا طب سنتی، افزود: وقتی در بین پزشکان از طب سنتی حرف میزنیم نگاه حداقلی دارند و نفی می کنند، در حالی که در ووهان چین طب سنتی به داد مردم رسید به خاطره وحدتی که داشتند و همدیگر را نفی نمی کردند. بنابراین اگر ما بخواهیم موفق شویم باید هر کدام از اینها به عنوان بال دیگر به طرف مقابل احترام بگذارند و از آن استفاده کنند.

وی همچنین با انتقاد از مظلومیت سند بیانیه گام دوم انقلاب در دانشگاه و حوزه افزود: این یک سند برای ارتقاء و نجات جامعه، دانشگاه و حوزه است که متاسفانه این سند در این دو نهاد خیلی مظلوم واقع شده است. در این سند مقام معظم رهبری هدف اول را خودسازی برای جامعه تبیین کردند که باید حوزه در این مسیر کمک کند به خودسازی و هدف دوم جامعه پردازی است یعنی به حل مشکلات جامعه بپردازیم.

حجت الاسلام مهدوی نسب افزایش آمار زندانیان، آمار طلاق و بدتر از آن آمار رشد طلاق، ارتباط دختر و پسر، پایین آمدن سن ارتباط، ارتباطات نامشروع و خیانت، آمار چاقوکشی، آمار سقط جنین، فرار از خانه و ... را ناشی از عدم توجه کافی حوزه و دانشگاه به سبک زندگی که مقام معظم رهبری فرمودند دانست و تصریح کرد: این معضلات جامعه را چه کسی قرار است حل کند؟ بخشی از وظایف فرهنگی حوزویان و دانشگاهیان عملیاتی کار کردن است.

وی در پایان از اساتید حوزه و دانشگاه خواست تا حل معضلات جامعه را به عنوان یکی از برنامه‌های عملیاتی در اتاق فکر حوزه و دانشگاه پیاده کنند و یادآور شد: تا ما خودمان را درست نکنیم نمی‌توانیم ادعای ساخت تمدن بزرگ اسلامی را داشته باشیم.

گفتنی است: نشست مجازی بزرگداشت وحدت حوزه و دانشگاه با موضوع "نقش حوزه و دانشگاه در ایجاد موازنه علمی در جامعه" با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی، اساتید واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان و اساتید حوزه علمیه به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی در واحد مشهد برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1084706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =