دستیاران سرمربی مقصران اصلی مصدومیت‌ها هستند

سرژیک مارکاریان مربی و بدنساز با بیان اینکه همچون تیم های برجسته دنیا نباید از بازیکنان سابق معروف برای دستیار سرمربی استفاده کرد، گفت: دخالت نابجا دستیاران سرمربی ها در کار بدنسازها عامل اصلی مصدومیت‌ها است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)؛ لیگ برتر فوتبال ایران از شروع مسابقات در طی این چند هفته شاهد مصدومیت‌های زیادی از بازیکنان بوده است. در همین راستا گفتگوی اختصاصی انجام دادیم با سرژیک مارکاریان مربی و بدنساز فوتبال کشورمان که متن آن به شرح زیر است.

همانطور که مستحضرید یک هفته دیگر از لیگ برتر هم به پایان رسید و شاهد بودیم که بازیکنان زیادی در تیم های مختلف دچار مصدومیت شدند این موضوع می‌تواند خیلی به تیم‌ها و مسابقات و کیفیت آن لطمه بزند!

من قبل از آن که در مورد مصدومیت و عوامل آن صحبت کنم باید عرض کنم مصدومیت موضوعی بسیار پیچیده و چند وجهی است که اظهارنظر راجع به آن کار یک تیم است که پزشک، فیزیوتراپ، مشاور تغذیه، روانشاس و حتی سازنده و طراح کفش و لوازم ورزشی میتوانند راجع به مصدومیت ها اظهار نظر کنند؛ افرادی که تحت عنوان گرانزمن یا مسئول تامین چمن است و مجموعه ای از عوامل فنی ورزشی، پزشکی و مهندسی میتوانند به اتفاق هم راجع به مصدومیت اظهار نظر تازه نه چندان قطعی را انجام دهند.

مصدومیت ها در فوتبالمان کمترین تقصیراتش متوجه بدنسازها است برخلاف آنچه که عموم و حتی اهالی فوتبال به محض آنکه مصدومیت های یک تیم تعدادش زیاد می‌شود یا درمان آن طولانی می‌شوند یا به هر نوعی یک تیم از نقطه نظر مصدومانی که دارد لطمه می‌خورد، انگشت اتهام به سمت بدن ساز تیم اشاره می‌رود، که کار اشتباهی است. بدنسازها کمترین تقصیر را در ایجاد مصدومیت ها دارند. مصدومیت های فوتبال ما یک مقدار دلایلش عجیب و غریب است منجمله دخالت دستیاران سرمربی در کار بدنساز. من نمیت‌وانم بگویم چه کسانی و چه درصدی از دستیاران سرمربی‌ها، اما درصد قابل توجهی از دستیاران سرمربی در فوتبال ایران در کار بدنسازی دخالت می‌کنند، دخالت تاثیرگذار.

۳ نمونه از این دخالت ها را اگر بخواهم به شما بگویم یکی اینکه شاید در پایان تمریناتی که بدنساز طراحی کرده، بر اساس تفاوت های فردی برای یک جیم حدود ۲۵ نفر، ممکن است در پایان تمرین دستیاران دل شان بخواهد یا هوس کنند تعدادی از بازیکنان را کنار بکشند و تمرینات اضافه برای خود به آن ها دستور بدهند که انجام بدهند.

مورد بعدی اینکه من هم دیده ام این را و همکاران ام هم این را تجربه کرده اند که برخی دستیاران در برخی تیم ها ، من نمیخواهم بگویم چه تعداد یا چه درصدری که مهم نیست حتی یک نفر هم این کار را انجام بدهد، به هرحال این مشکل در فوتبال ما وجود دارد که سرخود می‌آیند به بعضی بازیکنان برنامه تمرینات اضافه تحت عنوان HomeWork در فوتبال گفته می‌شود  که ساز و کاری دارد سیستمی دارد استاندارد هایی دارد، سر خود بدون اطلاع بدنساز تیم و بدون اطلاع هیچ کسی ، به بعضی بازیکنان میگوند شما باید صبح ها بیدار شوید و تعدادی ازتمرینات بدنی را انجام دهید، بعضا برنامه هایی را به انها میدهند تا زمان آن که بعضی بازیکنان مصدوم میشوند و  در آن زمان بدنساز اطلاع ندارد از وضعیت آن بازیکنان و تازه مشخص میشود که آن بازیکنان خارج از ظرفیت فیزیولوژیکی شان تمرین کرده اند  مسلما بدن این ورزشکار بر اساس اینکه انسان هستند و کلا بدن انسان ها در برابر فعالیت بدنی و فعالیت ورزشی محدود هایی برایشان است و وقتی از آن محدوده فعالیت فراتر رود باعث مصدومیت خواهد شد.

مورد بعدی آن که سرمربیان وقت کافی به بدنسازشان نمی‌دهند و یا دستیاران سرمربی می‌آیند کار بدنساز را متوقف می‌کنند و باعث می‌شوند نمیکاره رها شود، اختلال ایجاد می‌کنند. چرا ؟

باید از خودشان سوال کرد. اما من دلایل دقیقش را به شما در طول این مذاکره خواهم گفت. بازیکن خوب سابق گزینه خوبی لزوما برای دستیاری نیست من یک کلیاتی را در رابطه با مربیگری خدمتتان می‌گویم شاید هیچ کجا نوشته نشده باشد، مربی که به عنوان کارشناس از من سوال میکند اگر قرار باشد مدارکی که در کتاب ها نوشته شده است را بازگو کنم دیگر کارشناس نیستم یک mp۳ player  هستم اما به عنوان کارشناس من موظف هستم مطالبی را عنوان کنم که جایی گفته نشده است. یکی از آن ها این است که از بازیکن سابق معروف اگر سرمربی خوبی درآمد که هیچ اگر نه آن وقت از آن بازیکن سابق معروف دستیار خوب در نمی‌آید. اگر بازیکن سابق معروف دستیار خوبی میشد، دستیار اول و دوم های تیم های بزرگ دنیا از ملی و باشگاهی را بازیکنان معروف سابق تشکیل میدادند.

من از تمام سر مربی های لیگ برتر دعوت میکنم یک بار جستجو کنند دستیارن اقای گواردیولا در من سیتی و زیدان در رئال ماردرید و اقای یورگن کلوپ در لیورپول را لطف کنند اسامی شان را بخوانند اگر برای اول نبود که اسم آنها را می‌شنوند. ببینید من سیتی، رئال مادرید، بارسلونا ، منچستر یونایتد و لیورپول در بین دستیار اول و دوم های این تیم ها فقط دو نفر هستند که بازیکن معروف سابق بوده اند آن هم نه آنچنان معروف، یکی هرنیک لارسن سوئدی مثل انکه دستیار اول رابرت گونا در بارسلونا است و مایکل کریک یکی از دستباران سولشیر در منچستر یونایتد است ، در میان ۵ تیم بزرگ که اسم بردم فقط دو نفر هستند که در بین دستیارن شان یکم بازیکن معروفی بوده اند در گذشته. مطمئن باشید آن دو نفر هم در تمرین، طراحی تمرین، اجرای تمرین و دستکاری در تمرین کوچک ترین دخالتی ندارند و آنها تجارت هوش بازیکنی خودشان را در اختیار سر مربی قرار میدهند. اگر سرمربی فوتبال در ایران دوست دارد بشوند. اگر ظرفیت شنیدن واقعیت ها را ندارد از این به بعد مصاحبه را گوش نکند ، من ضمن اینکه دوست دارم به همه کمک کنم  اما با هیچ کدامشان هیچ تعارفی ندارم اگر گرد اوردن یک سری بازیکن معروف سابق به دور خود  اسمش استفینگ یا تشکیل کادر فنی بود اگر این کار خوبی بود. تیم های معروف و مطرح جهان این کار را میکردند مگر آن که بگویند مربی های مطرح جهانی اشتباه میکنند و باید بیایند از این ها یاد بگیرند حرفی ندارم. اگر ما با پدیده ای به اسم فوتبال مواجه هستیم که یک فرد پشتش آزمون و خطا، پژوهش خوابیده و فوتیال روز دنیا به این نتیجه رسیده است که از بازیکن معروف سابق دستیار تمرین دهنده و بدنساز در نمی‌آید و بنابراین ما می‌بینیم در لیست کادر فنی تیم‌های بزرگ دنیا اعم از ملی و باشگاهی خبری از آنچه که در فوتبال ما میگذرد نیست اما ما در فوتبال خودمان می‌بینیم که دستیاران سر مربی از خود سرمربی معروف‌ترند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1084719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =