نظریه پردازی وحدت حوزه و دانشگاه باید عملیاتی شود

مدیر حوزه علیمه استان هرمزگان با اشاره به نظریه پردازی در حوزه وحدت و دانشگاه تاکید کرد و گفت: باید همه مصادیق وحدت حوزه و دانشگاه به خوبی مورد بهر برداری قرار گیرد و از نظریه پردازی و اظهار نظر به واقعیت و عملیاتی شدن برسد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی( ایسکانیوز)،  مدیر حوزه علیمه استان هرمزگان با اشاره به نظریه پردازی در حوزه وحدت و دانشگاه تاکید کرد و گفت: باید همه ی مصادیق وحدت حوزه و دانشگاه به خوبی مورد بهر برداری قرار گیرد و از نظریه پردازی و اظهار نظر به واقعیت و  عملیاتی شدن برسد.

حجت الاسلام  والمسلمین نادر حقیقی  در جلسه مشترک راهبردهای علمی و عملی وحدت حوزه و دانشگاه که به میزبانی معاونت فرهنگی  دانشگاه آزاد بندرعباس برگزار شد با تبریک ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار ، این روز را نقطه عطفی در تاریخ پرستاری کشور عنوان کرد و افزود: تلاش پرستاران و کادر درمان در مدت شیوع بیماری کرونا بر هیچ کس پوشیده نیست، امید که همه با رعایت موازین و پروتکل های بهداشتی این پیشگامان عرصه مبارزه با کرونا را حمایت  و همراهی کنند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نقش حوزه در ایجاد وحدت بین اقشار دانشگاهی و روحانیون افزود: نقش پرچمداران علم و دانش که همان دانشگاه و حوزه است  باید با حرکت در مسیر وحدت علم و دین با هم تعامل و همکاری دوجانبه داشته باشند  تا دین و علم هر دو از خطر انحراف مصون بماند.

وی گفت در جامعه اسلامی ، وحدت در هدف برای دانشگاه و حوزه یک اصل اجتناب ناپذیر است  که هر دو برای رسیدن به یک هدف مشترک پا به پای علم و دین در حرکتند.

حجت الاسلام حقیقی، تعریف 300 رشته و زیر رشته در حوزه علمیه که برگرفته از علوم دینی است را نشانه  پتانسیل بالای این مجموع در همکاری با دانشگاه دانست و تاکید کرد: ما در همه حوزه ها از از همفکری و تدریس اساتید فرهیخته دانشگاه بهر ه می بریم و این تعامل دو سویه توانسته ما را در هدف اصلی که همان پیوند ناگسستنی بین حوزه و دانشگاه است ، نزدیک سازد.

این مسئول حوزوی تاکید کرد باید علوم تجربی و انسانی در کنار علوم دینی از ظرفیت های یکدیگر بهره مند شوند و با تکیه بر پژوهش، به عنوان محصول و عنصر اصلی و مشترک این دو نهاد در جهت مرتفع ساختن نیازهای جامعه سوق داده شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان نیز، با گرامی داشت ولادت با سعادت حضرت زینب کبری(س) و روز پرستار به نقش  و پیوند حوزه و دانشگاه  در پیشیرد اهداف انقلاب پرداخت و گفت: شهید مفتح به عنوان یک اندیشمند فعال این دو حوزه توانست به خوبی  در تحکیم این پیوند نقش مهمی داشته باشد.

احسان کامرانی  تصریح کرد: وحدت بین حوزه و دانشگاه و همچنین وحدت بین امت اسلامی را به یک روز و یک هفته خاص ، اختصاص ندارد بلکه وحدت  عملی باید به گونه ای در جامعه شکل بگیرد که در طول تمام لحظات و در  تمام مسائل و مراتب زندگی ساری و جاری باشد.

وی شناخت راهبردهای وحدت حوزه و دانشگاه را از مهمترین عناوین مورد بحث و بررسی  مراکز علمی دانست و تاکید کرد: بررسی و تعیین راهکارها و هم افزایی در رسیدن به وحدت عملی  باید به صورت علمی و تخصصی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

کامرانی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب  و توصیه های رهبر معظم انقلاب به جامعه علمی کشور گفت: مطالعه موشکافانه این بیانیه می تواند راهکارهای علمی، عملی  و اساسی را در پیش پای ما ترسیم سازد.

وی عنصر امیدآفرینی را برای جوانان در این بیانیه مهم خواند و گفت: دشمنان سعی دارند تا با ایجاد یاس و ناامیدی بین جوانان، جامعه را به سراشیبی سقوط و ورطه نابودی  بکشانند در حالی که امید آفرینی از مصادیق بارزی است که می تواند جامعه را به حرکت وا داشته و به بالندگی برساند.

رئبس بسیج اساتید دانشگاه های استان هرمزگان، جهاد علمی، اخلاقی و اقتصادی را از مصادیق مهم دانست که مورد تاکید رهبری بوده و ما وظیفه داریم به عنوان حوزه و دانشگاه  مبارزه با فساد و بی عدالتی را سر لوحه ی پیوند این دو نهاد علمی و دینی بگذاریم.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد بندرعباس نیز در ابتدای این جلسه با خیر مقدم به حاضران ،با اشاره به راهبردهای عملی در حوزه آسیب شناسی پرداخت و گفت: از آنجایی که بسیاری از علوم دانشگاهی بر گرفته از علون غربی و ایدئولوژی غیر دینی است  نمی توان بدون اصلاح این ساختار به پیوند واقعی حوزه و دانشگاه نزدیک شویم.

محمود صباحی زاده، بسیاری از علوم جاری در دانشگاه را مغایر با علوم دینی دانست و افزود: تنها با اصلاح در این زیر ساختار ها می شود  این علوم را با دین همسو و همراه ساخت.

وی گسترش هجمه های دشمن  در فضای مجازی و حقیقی را از دیگر ترفندهای دشمن برای اختلاف افکنی بین این دو نهاد دانست و افزود: اتنجام برنامه های فرهنگی هدفمند و همسو برای مبارزه با این هجمه ها ؛ برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و  استفاده از اندیشه های بکر و نوگرا در حوزه دینی می توان به جنگ رسانه ای دشمن در حوزه دین گریزی در دانشگاه ها رفت و از انزوا طلبی حوره های علمیه نیز کاست.

این جلسه با ارائه راهکارهای متنوع توسط صاحب نظران حوزه  و دانشگاه ادامه یافت و مقرر شد این جلسات به طور مستمر پیگیری و برگزار شود و نتایج حاصل از آن به مراکز ذیصلاح ارسال شود.

خبرنگار: صفر حسن زاده

انتهای پیام /

کد خبر: 1084734

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =