نخستین مرکز نوآوری صنعت غذا افتتاح شد

نخستین مرکز نوآوری صنعت غذا با هدف ایجاد زیرساخت و شتابدهی طرح های فناورانه در حوزه صنعت غذا افتتاح شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از معاونت علمی و فناوری، نخستین مرکز نوآوری صنعت باحضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری و پیروز حناچی شهردار تهران افتتاح شد.

پیش بینی شده که این مرکز محلی برای توسعه و تجاری سازی ایده های نوآورانه این حوزه شود. در مرکز نوآوری صنعت غذا، ۸ ایده فناورانه شتابدهی می‌شود. همچنین این مرکز میزبان ۷ طرح توسعه تجاری سازی است. طرح هایی چون بسته بندی و فرآوری گوجه سیاه، نان بیسکویت چهار شیره، انواع شیرینی جات رژیمی برای بیماران خاص، اتانول برگرفته از سبوس گندم، مزارع عمودی، مکمل غذایی درختان پسته و سامانه فروش مستقیم برنج توسط کشاورزان در این مرکز به تولید می رسند.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری در آیین افتتاحیه این مرکز، گفت: ایجاد این مرکز حرکت بزرگی است که از کارخانه نوآوری کلید خورد و با ایجاد دیگر کارخانه ها این روند ادامه دار شد. این مرکز هم در ساختمانی با ۸۰ سال قدمت بازسازی و ایجاد شده است تا در اختیار نوآوران و فناوران قرار گیرد.

به گفته رئیس بنیاد ملی نخبگان، صنعت غذا یکی از بزرگ ترین صنایع کشور است و حدود ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی در صنعت غذا استفاده می شود. بنابراین نوآوری ها در این حوزه از نظر سلامت، بهداشت و دیگر فاکتورها اهمیت بالایی دارد.

ستاری بیان کرد: این مراکز کمک می کند که نوآوری ها به کارخانجات بزرگ تزریق شود تا استارتاپ ها و جوانان خلاق به این حوزه ورود کنند.

وی  با اشاره به شکل گیری کانون صنعت بازار در حوزه نان، بیان کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این زنجیره تفاوت قیمت ارز است و یارانه ای که به این سیستم وارد شده نوآوری ها را کاهش داده است. ساختار کلی صنعت نان کشور سنتی است و باید تغییر کند. الان شرکت های خصوصی زیادی در این زمینه شکل گرفته است.

معاون علمی و فناوری با اشاره به نقش شرکت های دانش بنیان‌ در توسعه صنعت نان، تاکید کرد: این شرکت ها نقش تاثیرگذاری در تحول این صنعت دارند. ما یکی از کشورهای پرمصرف در حوزه نان هستیم و این صنعت باید با کمک نوآوری ها متحول شود.

ایجاد زیرساخت اطلاعات یکپارچه زنجیره ارزش، نوشیدنی دیافان ویژه بیماران همودیالیزی، نمایشگاه مجازی صنعت غذا، تولید پنیر سین بیوتیک، تولید کوکی مخصوص دیابتی ها، تولید حامل های لیپیدی نانوساختار حاوی اسانس های اکالیپتوس، آویشن، سرخارگل و چای کوهی، دستیابی به فرمولاسیون ترکیبی فایتوبیوتیک انکپسوله شده و پروبیوتیک و تهیه شربت بار بدون استفاده از هیچ گونه ماده شیمیایی غلظت دهنده آنها طرح هایی است که در این مرکز شتابدهی می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1084742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =