تأثیر دروس معارف اسلامی در جهان‌بینی‌ و رشد فکری و مذهبی دانشجویان

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: مواجهه صحیح جوانان با معارف اسلامی و آشنایی با عناصر شناختی، عاطفی و رفتاری دین اسلام، تغییرات مثبتی در جهان‌بینی‌ آنان خواهد داشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی( ایسکانیوز)، حجت‌الاسلام عباسعلی حیدری در دومین نشست با مدیران و استادان گروه معارف اسلامی دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: جوانانی که حداقل چهار سال از زندگی خود را به‌عنوان دانشجو در دانشگاه حضور دارند در صورت مواجهه صحیح با معارف اسلامی و آشنایی با عناصر شناختی، عاطفی و رفتاری دین اسلام، قطعاً تغییرات مثبت در جهان‌بینی‌ آنان اتفاق می‌افتد.

وی با تأکید بر اهمیت جایگاه دروس معارف در دانشگاه افزود: استادان این دروس آگاه هستند که دروس معارف اسلامی چه تأثیری بر ارتقای بینش و رشد فکری و مذهبی دانشجویان دارد؛ زیرا هر دانشجو در هر ترم حداقل یک درس معارف اخذ کرده و بین ۱۵ تا ۱۷ جلسه در کلاس معارف اسلامی حضور دارد و این فرصت بسیار مغتمی است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: رسالت ما در تعلیم و تربیت در دانشگاه فرصتی است که برای بسیاری هرگز تکرار نمی‌شود و برخی از دانشجویان بلافاصله بعد از فراغت از تحصیل در جامعه و بازار کار می‌شوند و تعلیماتی که در حوزه دانش و بینش دیده‌اند را به حوزه‌های رفتاری تسریع می‌دهند.

حیدری ادامه داد: این موضوع وظایف همه استادان به‌ویژه استادان معارف را سنگین می‌کند. بر همین مبنا استادان معارف باید هم در حوزه محتوایی و هم در حوزه غیرمحتوایی بهترین عملکرد را داشته  و الگوی دانشجویان و سایر استادان باشند.

تشریح اصول محتوایی دروس معارف

وی در تشریح اصول محتوایی دروس معارف عنوان کرد: از اصول حوزه محتوایی انتخاب دقیق کتاب است، به‌طوری‌که دانشجو بتواند مبانی اسلامی را درست دریافت کرده و آن را با ادیان دیگر مقایسه کند. به‌علاوه استفاده از روش درست در ارائه محتوا، استفاده از ابزار مناسب و خلاقانه، روش علمی در تدوین طرح درس، استفاده از عکس نوشته و کلیپ و پاورپوینت و ابزارهای روزآمد دیگر باید مورد توجه باشد.

 مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان اضافه کرد: محتوا به نحوی باشد که نیازهای فکری و فرهنگی فراگیر لحاظ شود. محتوا حاوی نکته‌های شیرین و آموزنده باشد تا دریچه‌ای به‌سوی معرفت برای دانشجو گشوده شود.

حیدری توضیح داد: در حوزه غیرمحتوایی استاد معارف باید از نظر دانشجو فردی امین و دلسوز، آگاه و خودساخته باشد؛ اخلاق و روش و منش استاد، نوع برخورد، مخاطب شناسی شامل شناخت روحیات و طرز فکر دانشجویان، مطالعه درباره انواع سؤالات دانشجویان داشته و در سیره عملی به گفتار خود متعهد و به اخلاق اسلامی معتقد باشد و در مجموع استادان گروه معارف باید از پرکارترین گروه‌ها باشند.

وی درباره حرکت‌های دشمن اظهار کرد: مردم با رهبری آیت‌الله خامنه‌ای همواره مقابل دشمن ایستادگی کرده‌اند و با بصیرت پاسخ حرکت‌های او را داده‌اند. تجمع مردمی در زمان شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، حمله به عین الاسد و خسارت گسترده به مواضع آمریکا در عراق و غلبه نرم‌افزاری سه اقدام و ضربه ما به دشمن بوده که باعث عصبانیت آنها شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1084802

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =