پژوهش اثرگذار و کاربردی، نقطه اتصال نسل گذشته و جدید دانشگاه است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر پژوهش اثرگذار و کاربردی را نقطه اتصال نسل گذشته و جدید دانشگاه دانست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، اسماعیل عبدالهی دبیر هیأت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در جلسه گرامیداشت هفته پژوهش که به صورت آنلاین و مجازی برگزار شد، اذعان کرد: این مناسبت مهم به نام دانشگاه ها، دانشگاهیان، اندیشمندان، محققان و پژوهشگران ثبت شده و باید از تمام افرادی که در سالیان متمادی با تلاش و مساعی خستگی ناپذیرشان سبب  اعتبار دانشگاه در تمامی عرصه ها شده اند، قدردانی و تشکر کرد.

دبیر هیأت امناء دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه ذات دانشگاه با موضوعاتی همچون آموزش، پژوهش، نوآوری و فناوری عجین شده است، توضیح داد: همواره در دانشگاه ها، ادوار، نسل ها و امواج مختلفی وجود داشته که متناسب با شرایط جامعه و نیاز زمان خود، منشأ حرکت و تحول شده اند. این مسئله اثبات می کند که دانشگاه ها و مراکز علمی همواره به عنوان یک قاعده طبیعی، انسانی و اجتماعی در حال تغییر، تعالی و پوست اندازی می باشند.

وی با اشاره به اینکه برای تحقق مأموریت های دانشگاه ها نیاز به دانشگاهی فراتر از دانشگاه آموزش و پژوهش محور است، تصریح کرد: سیاست ها و برنامه های کلان به این سمت و سو سوق داده شده و مقدمات این امر فراهم شده است.

این مسئول با بیان اینکه جامعه نیاز به دانشگاهی دارد که فناوری و نوآوری در آن موج بزند، افزود: پژوهش اثرگذار و کاربردی باید حلقه وصل نسل گذشته و جدید دانشگاه ها باشد.

عبدالهی با تأکید بر اینکه نسل سوم و چهارم دانشگاه ها به معنای حذف و یا بی اهمیت کردن آموزش و پژوهش نیست، تشریح کرد: امروز به دانشگاهی نیاز است که بتواند اقتصاد خود و جامعه را متحول سازد و با کارآفرینی و مهارت افزایی علاوه بر پاسخگویی به نیازهای سنتی، نیاز کار، اشتغال و ثروت آوری راپاسخ دهد. زیرا با افزایش تعداد دانشگاه ها و دانش آموختگان، هیچ دولت وکشوری توانایی تأمین هزینه ها و پاسخگویی به نیاز شغلی را نخواهد داشت و اگر کارآفرینی و محیط های کسب و کار دانش بنیان محقق نشود، انباشت تقاضای کار و اشتغال چالش های جدی و جدیدی به وجود خواهد آورد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در خصوص ویژگی‌های دانشگاه‌های کارآفرین تصریح کرد: هسته فعالیت‌ها در دانشگاه کارآفرین، فعالیت های بنیادی است. به علاوه، این فعالیت ها فرارشته ای، بین رشته ای و شبکه‌ای، جهانی و چندگذرگاهی است که همزمان به مداخله تیم های مختلف بخش های خصوصی، تأمین کنندگان سرمایه و بنگاه های اقتصادی و محیط های کسب و کار حرفه ای نیاز دارند. در حقیقت دانشگاه‌ها، هاب واقعی بهره برداری از دانش هستند

این مسئول افزود: دانشگاه های نسل سوم و چهارم با مفهوم همگرایی شواهد و خلاقیت روبرو هستند. خلاقیت کلید خروج از گذشته و ورود به دنیای جدید است. این دانشگاه ها دیگر خودمختار و بی طرف نیستند. بی توجهی به چالش های اجتماعی یک معضل بزرگ است و احساس مسئولیت اجتماعی و رفع دغدغه ها و نیازهای اقتصادی و اجتماعی لازمه همگرایی و قدرت ابتکار دانشگاه است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در خصوص برنامه های دانشگاه کارآفرین توضیح داد: تبادل دانش، ارتباط مستمر و مؤثر با ذینفع ها و توسعه مشارکت در سطح محلی، منطقه ای و ملی، فرایند بین المللی سازی، گسترش سازمان دانشی در پیکره دانشگاه، اعمال قدرت، استراتژی، طراحی سازمانی و رهبری در تمام سطوح، توانمندسازی کارکنان از اهم برنامه هایی است که در دانشگاه های نسل سوم و چهارم مورد نیاز است.

وی با تأکید بر اینکه تمامی ملزومات دانشگاه کارآفرین و دارای اقتصاد پایدار در دسترس است، عنوان کرد: نیروی انسانی متخصص و با تجربه، زیرساخت و سرمایه های علمی و فیزیکی، نیاز بیرونی و ملی، امکانات ایجاد دانشگاه کارآفرین هستند.

دبیر هیأت امناء دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در ابتدای این جلسه با تبریک میلاد با سعادت حضرت زینب (س) و روز پرستار گفت: آن حضرت حافظ و مروج ارزش های قیام کربلا بود. امروز نیز پرستاران و کادر درمان حافظ امنیت و سلامت مردم هستند و به نوعی وظیفه حفاظت از ارزش های انسانی را برعهده دارند.

عبدالهی افزود: جهادگران سلامت به طرز شگفت آوری در حال خطر کردن برای دفع خطر از جامعه هستند، همانگونه که حضرت زینب (س) برای دفع خطر از جامعه بشری خود را به خطر انداخت.

 در این مراسم از حسین اسماعیلی که موفق به کسب عنوان پژوهشگر استان شد، تجلیل شد.

کد خبر: 1084824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =