آغاز فعالیت شتابدهنده فناوری فضایی/ شکل گیری تیم های نوپای فضاپایه

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران‏ از راه اندازی یک شتابدهنده برای حضور در مرکز نوآوری فناوری فضایی خبر داد و گفت: استقرار استارت‌آپ و شرکت‏‌های دانش‌بنیان فضایی در این مرکز انجام شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از پژوهشگاه فضایی ایران، حسین صمیمی در مراسم بهره برداری از مرکز نوآوری فضای نو گفت: پژوهشگاه فضایی ایران‏ به منظور توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و ایجاد زیست‌بوم کسب‌وکار برای دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، در کنار توسعه فناوری فضایی بومی، اقدام به تاسیس و راه‏‌اندازی مرکز نوآوری و ‏شتاب‏دهی فناوری‏‌های فضایی و خدمات فضاپایه «فضای نو» کرده است.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران، درباره تشکیل مرکز نوآوری فضای نو تشریح کرد: در گام نخست، تفاهم‌نامه سه جانبه‏‌ای میان مجموعه پژوهشگاه، سازمان فضایی ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا شد که هدف از آن، تاسیس مرکز نوآوری و شتاب‏‌دهی فناوری‏‌های فضایی و خدمات فضاپایه با مأموریت جذب شتاب‏‌دهنده‏‌ها، استارت‏ آپ‏‌ها و شرکت‏‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه فناوری‏‌های فضایی و خدمات فضاپایه است.

وی افزود: پژوهشگاه فضایی ایران ضمن تخصیص فضای فیزیکی مورد نیاز مرکز نوآوری فضای نو؛ شرایط برای آموزش تخصصی و توانمندسازی تیم‏‌ها، شبکه‌سازی و اتصال تیم‏‌ها به مشتریان بالقوه به‌ویژه در بخش دولتی را در حد امکان برای استارت‏ آپ‏‌ها و شرکت‏‌های دانش بنیان فراهم می‏‌سازد. همچنین پژوهشگاه فضایی ایران تیم‏‌ها و شرکت‏‌های مستقر را در خصوص شناسایی فناوری‏‌های دارای بازار و ایجاد زمینه مناسب فعالیت بر روی آن‌ها راهنمایی و همراهی خواهد کرد.

صمیمی توضیح داد: پژوهشگاه فضایی ایران به عنوان متولی توسعه فناوری فضایی بومی، بسته‏‌های حمایتی ویژه‏‌ای را در مقاطع مختلف رشد استارت‏ آپ‏‌ها با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فراهم می‌آورد. با توجه به اینکه رونق و شکوفایی بخش فضایی بدون زیرساخت‌های لازم ممکن نیست، همچنین ایجاد و نگهداری این زیرساخت‌ها نیز بسیار هزینه‌ بر است، از این رو، پژوهشگاه تلاش خواهد کرد تا در حد مقدور و در چارچوب‌های قانونی، امکان استفاده از زیرساخت‏‌های موجود را برای تیم‌ها و شرکت‌های مستقر در مرکز نوآوری فضای نو، با شرایط ویژه فراهم سازد.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران اظهار داشت: در این مسیر، سازمان فضایی ایران نیز به عنوان یک نهاد حاکمیتی حمایت‏‌های ویژه‏‌ای را از قبیل در اختیار گذاشتن داده‏‌های ماهواره‏‌ای و همچنین اتصال تیم‏‌ها به مشتریان بالقوه انجام خواهد داد تا پژوهشگاه فضایی ایران بتواند در شکل‏ گیری یک زیست‌بوم فضایی در ابعاد فناوری و خدمات فضاپایه موفق عمل کند.

صمیمی با اشاره به اینکه طبیعتا مرکز نوآوری فضای نو برای شروع فعالیت، نیاز به انتخاب یک ‏شتاب‏ دهنده دارد ‏گفت؛ شتاب‏ دهنده نوعی نسبتاً جدید از موسسات پشتیبانی کننده از زیست بوم کسب‌وکار است که در سراسر جهان به سرعت در حال رشد هستند. این موسسات خدمات و پشتیبانی لازم را به شرکت‏‌های نوپا یا همان استارت‌آپ‏‌ها در مراحل اولیه توسعه ارائه می‏‌دهند. در این مرکز نیز پس از بررسی‏‌های صورت گرفته ‏و در هماهنگی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک شتاب‏ دهنده برای راه‏‌اندازی این مجموعه انتخاب شد و پس از انجام مراحل بازسازی فضای فیزیکی، شناسایی و استقرار استارت‌آپ و شرکت‏‌های دانش‌بنیان فضایی انجام شد.

وی افزود: مرکز نوآوری فضای نو با برخورداری از فضای کار اشتراکی، محیطی مناسب را برای استقرار هسته‏‌های نوآوری به منظور شکل‏ گیری تیم‏‌های جدید و نوپا فراهم می‌آورد. از امکانات این مرکز می‌توان به فضای کار اختصاصی، فضای برگزاری رویدادها، سالن جلسات و استراحت‏گاه اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1084869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =