سیر تا پیاز فرآیند نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد برای فراهم‌سازی حداکثر آرامش در طول دوران تحصیل این امکان را مهیا کرده است تا دانشجویان به صورت میهمان و یا انتقال از واحد محل تحصیل خود (واحد مبدا) به واحد مورد تقاضا(واحد مقصد) ادامه تحصیل دهند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از مولودهای انقلاب با داشتن بیش از ۱ میلیون دانشجو و ۴۰۰ واحد دانشگاهی در سراسر کشور، بخش مهمی از بار آموزش عالی را بر دوش می‌کشد. بدیهی است که این دانشگاه باید ضمن اهتمام بر تربیت و پرورش نیروی انسانی متخصص و متعهد، توجه ویژه‌ای نسبت به عدالت آموزشی، حفظ شان و منزلت دانشجویان، حفظ بنیان خانواده و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در طول دوران تحصیل دانشجویان داشته باشد.

توسعه و گسترش واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی حتی در دورترین نقاط کشور با هدف فراهم سازی امکان تحصیل برای تمامی دانشجویان در رشته‌های دلخواه و همچنین جلوگیری از خروج نخبگان از کشور، از جمله مواردی است که دانشگاه آزاد اسلامی طی چندسال گذشته به آن توجه داشته است. باتوجه به این موضوع دانشجویان نیز باید بر اساس شرایط و محل زندگی، مناسب ترین واحد دانشگاهی را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کنند و در همان واحد تا پایان دوره ادامه تحصیل دهند.

باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که دانشگاه آزاد اسلامی برای فراهم سازی حداکثر آرامش در طول دوران تحصیل این امکان را مهیا کرده است تا دانشجویان به صورت میهمان و یا انتقال از واحد محل تحصیل خود(واحد مبدا) به واحد مورد تقاضا(واحد مقصد) ادامه تحصیل دهند. البته این فرآیند دارای شیوه نامه و ضوابطی است که در ادامه جزئیات آن را می‌خوانید:

سامانه «منادا» اولین گام برای نقل و انتقال

ثبت نام در سامانه نقل و انتقال دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی یا همان سامانه «منادا» اولین قدم برای رسیدگی به درخواست نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه آزاد است. سامانه منادا به آدرس اینترنتی  (ir.iau.monada.www )با بهره گیری از اطلاعات سیستم ثبت نام دانشجویان به منظور تسهیل، نظارت و پیگیری روند درخواست‌های میهمانی و انتقال دانشجویان طراحی و مورد استفاده قرار می‌گیرد و رسیدگی به کلیه درخواست‌های نقل و انتقال دانشجویی، تنها از طریق آن امکان‌پذیر است.

 پس از اتمام مهلت ثبت نام در صورت موافقت با درخواست، دانشجو می‌تواند مستقیماً برای ثبت نام به واحد مقصد مراجعه کند. بدیهی است در صورت ثبت نام نکردن در سامانه نقل‌وانتقال دانشجویی (منادا) به هیچ درخواست دیگری ترتیب اثر داده نخواهد شد.

شرایط عمومی نقل و انتقال دانشجویی

دانشگاه آزاد برای موافقت درخواست نقل و انتقال دانشجویان خود شرایط عمومی را قرار داده است. نداشتن منع ادامه تحصیل به دلیل شرایط آموزشی، انضباطی و نظام وظیفه و ثبت نام دانشجوی متقاضی برای حداقل یک نیمسال در واحد مبدا، از جمله شرایط اولیه برای قبول درخواست نقل و انتقال است.

انتقال صرفاً برای پذیرفته شدگان با آزمون و با توجه به ضوابط امکانپذیر است. همچنین انتقال و میهمانی دانشجویان دوره‌های خودگردان فقط به واحدهای مجری دوره‌های خودگردان امکانپذیر 

است.

دانشجویان دقت داشته باشند که انتقال زمانی امکان پذیر است که مقطع، رشته، گرایش و سال قبولی در واحد مقصد وجود داشته باشد؛ همچنین انتقال در هر یک از مقاطع تحصیلی در نیمسال آخر تحصیلی ممنوع است.

در صورت داشتن مجوز میهمانی اخذ پایان نامه تنها با موافقت واحدهای مبدأ و مقصد امکانپذیر است.

ممنوعیت انتقال و میهمانی در مقطع دکترای تخصصی به غیر از مواد ۲-۱ ،۲-۲ ،۱۰ ، ۱۲ شیوه‌نامه، ممنوعیت انتقال مجدد در هر مقطع تحصیلی به غیر از ماده ۱۲ شیوه‌نامه،  ممنوعیت انتقال و میهمانی از واحد الکترونیکی (با توجه به غیرحضوری بودن تحصیل) به سایر واحدها، از دیگر شرایط فرآیند نقل و انتقال دانشگاه آزاد محسوب می‌شود.

دانشجویان باید به این نکته توجه داشته باشند که انتقال و میهمانی از واحدهای بین‌الملل تنها به واحدهای بین‌الملل امکانپذیر است و انتقال و میهمانی از واحدهای برون مرزی به سایر واحدهای دانشگاهی در داخل کشور ممنوع است.

همچنین انتقال و میهمانی دانشجویان پژوهش محور،کارکنان و اعضای هیئت علمی واحدهای دانشگاهی به محل خدمت ممنوع است.

دانشجویان اتباع غیر ایرانی نیز باید توجه داشته باشند که درخواست نقل و انتقال آن‌ها از طریق واحد دانشگاهی مبدأ و اداره کل امور بین‌الملل و کمیسیون نقل و انتقال دانشجویی دانشگاه قابل بررسی است.

دانشجویان چقدر باید برای نقل و انتقال هزینه کنند؟

هزینه انتقال دانشجویان در مقاطع کاردانی مبلغ ۶۰۰ هزارتومان ،کارشناسی ۹۰۰ هزارتومان،  کارشناسی ارشد یک میلیون و ۵۰۰ هزارتومان و دکترای حرفه‌ای و دکترای تخصصی ۴ میلیون تومان است که توسط واحد مبدأ در زمان تسویه حساب اخذ می‌شود.

همچنین هزینه میهمانی برای هر نیمسال در مقاطع کاردانی مبلغ ۲۵۰ هزارتومان، کارشناسی مبلغ   ۴۰۰ هزارتومان، کارشناسی ارشد ۸۰۰ هزارتومان و دکترای حرفه‌ای و تخصصی یک میلیون و ۵۰۰ هزارتومان است که به همراه شهریه ثابت توسط واحد مقصد اخذ و به حساب واحد مبدأ واریز می‌شود.

انتقال یا میهمانی دانشجویان سایر دانشگاه‌های کشور به دانشگاه آزاد اسلامی

انتقال یا میهمانی دانشجویان سایر دانشگاه‌های داخل کشور به یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی  بر اساس شرایط و ضوابطی پس از تأیید کمیسیون نقل و انتقالات دانشگاه امکانپذیر است.

برای انجام این فرآیند ابتدا باید دانشگاه محل تحصیل دانشجو از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم و وزارت بهداشت باشد.همچنین دانشجویان متقاضی باید براساس آیین نامه آموزشی، منع تحصیلی نداشته باشند.

اخذ موافقت دانشگاه محل تحصیل (مبدأ) و واحد دانشگاه مقصد، نداشتن مشکل نظام وظیفه و دایر بودن رشته گرایش و مقطع تحصیلی متقاضی در واحد مقصد، از دیگر شرایط این فرآیند محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است که طبق آیین‌نامه وزارت بهداشت، میهمانی دانشجو از دانشگاه آزاد اسلامی به  دولتی و بالعکس ممنوع است.

دانشجویان باید توجه داشته باشند که پذیرش دروس گذرانده شده برای دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی مورد تأیید وزارت علوم و بهداشت، در صورت داشتن تقاضای انتقال با توجه به ضوابط آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی  انجام و از پرداخت هزینه معادل سازی واحدها و نیز دروس گذرانده شده معاف خواهند بود.

همچنین در صورت میهمانی به دانشگاه آزاد اسلامی، دانشجو مطابق با سایر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهریه خود را پرداخت خواهد کرد.

شرایط انتقال یا میهمانی دانشجویان دانشگاه آزاد به سایر دانشگاه‌های کشور

نداشتن منع تحصیلی برابر با آیین نامه آموزشی، اخذ و ارائه موافقت واحد مبدأ، اخذ موافقت دانشگاه مقصد، نداشتن مشکل نظام وظیفه و دایر بودن رشته گرایش و مقطع تحصیلی متقاضی در دانشگاه مقصد از جزو شرایط اصلی این فرآیند محسوب می‌شود.

دانشجویان دقت داشته باشند که برای دانشجویان گروه پزشکی، میهمانی و انتقال به سایر دانشگاه ها ممنوع است.

همچنین در صورت موافقت با انتقال دانشجو هزینه انتقال مطابق فرمول زیر محاسبه و به حساب واحد مبدأ  واریز می‌شود.

در صورت موافقت با میهمانی، دانشجو موظف به پرداخت شهریه ثابت در هر نیمسال به واحد مبدأ  است و انتقال دانشجویان مقطع دکترای تخصصی از دانشگاه آزاد اسلامی به سایر دانشگاه‌ها ممنوع   خواهد بود.

امکان میهمانی دائم دانشجویان دختر در محل سکونت والدین و همسر

میهمانی دائم دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی در مقاطع کاردانی و کارشناسی(پیوسته و ناپیوسته)، به شهر محل سکونت والدین و یا همسر امکان‌پذیر است.

دارا بودن کلیه شرایط عمومی مندرج در شیوه نامه نقل و انتقالات‌، دایر بودن رشته متقاضی در واحد مقصد در سال ورودی دانشجو و تایید عدم مغایرت محل سکونت و واحد مقصد انتخابی متقاضی، از جمله شرایط اصلی این فرآیند است.

متقضیان باید توجه داشته باشند، ارائه مدارک سکونت والدین و یا همسر، تصویر کلیه صفحات شناسنامه و تصویر مدرک دو سال آخر تحصیلی(پیش دانشگاهی و دیپلم) از جمله مستندات این موضوع خواهد بود.

۱۵ دی آخرین مهلت ثبت‌نام نقل و انتقالات دانشجویی

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند براساس ضوابط شیوه نامه نقل و انتقالات دانشجویی، درخواست خود را در سامانه منادا از تاریخ ۱ الی ۱۵ دی برای  نیمسال دوم ثبت کنند.

رسیدگی به درخواست‌ها به صورت مکانیزه انجام پذیرفته و قبل از شروع ثبت نام و انتخاب واحد نتیجه درخواست مشخص و از طریق سامانه منادا قابل مشاهده و پیگیری است.

گفتنی است واحدهای مبدا و مقصد موظف‌اند حداکثر پس از دو روز کاری، در رابطه با هریک از مراحل روند نقل و انتقال دانشجویی اقدامات لازم را انجام دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1084940

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =