چرا دانشجویان کلاس‌های مجازی را جدی نمی‌گیرند؟

برخی از دانشجویان یا دانش‌آموزان تصور می‌کنند تنها  ثبت حاضری در اول کلاس‌های کفایت می‌کند و حضور موثر در زمان کلاس را جدی نمی‌گیرند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با گذشت حدود ۲ ترم از اجرای آموزش مجازی در دانشگاه‌ها و سامانه شاد در مدارس برخی از استادان و معلمان ابراز می‌کنند که دانشجویان و دانش آموزان این نوع از آموزش را جدی نمی‌گیرند و در کلاس‌های آنلاین حضور جدی و تلاش گرانه ندارند. از سوی دیگر مسئولان نظام آموزش معتقدند که راه دیگری برای ادامه آموزش در کشور با توجه به ویروس کرونا وجود ندارد و باید خلاها و چالش‌های آموزش مجازی برطرف شود.

محمد قمری در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به گذشت حدود ۱۰ ماه از اجرایی شدن آموزش مجازی در کشور بیان کرد: این نوع از آموزش در واقع پدیده نو ظهوری در ایران و جهان است و با توجه به اینکه کرونا  شرایط خاصی بر سیستم آموزشی کشور تحمیل کرده است؛ راه دیگری برای ادامه روند آموزش در کشور وجود نداشت.

وی با بیان اینکه مشکلات آموزش مجازی را در ۲ سطح می‌توان بررسی کرد، گفت: نبود زیر ساخت‌های لازم مانند استفاده از  اینترنت در مناطق محروم و استان‌های مرزی  و در دسترس نبودن گوشی‌های هوشمند برای تمامی دانش آموزان و دانشجویان از مشکلات جدی آموزش مجازی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر ادامه داد: مشکلات و آسیب‌های آموزش مجازی در بُعد روانشناختی نیز باید مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد؛ چرا که قطعا حضور نداشتن دانش‌آموزان و دانشجویان در کلاس درس باعث انزواطلبی آنها خواهد شد.

وی با بیان اینکه آموزش مجازی باید مدیریت شود تا آسیب‌های آن به حداقل برسد، گفت: برخی از دانشجویان یا دانش‌آموزان تصور می‌کنند تنها  ثبت حاضری در اول کلاس‌ها کفایت می‌کند و حضور موثر در زمان کلاس را جدی نمی‌گیرند.

قمری آموزش مجازی را عامل رواج روحیه فردگرایی بین دانشجویان و دانش‌آموزان دانست و گفت: اگر آموزش مجازی ادامه داشته باشد در سال‌های آینده باعث پرورش روحیه اهمال کاری خواهد شد و روابط اجتماعی دانش آموزان با یکدیگر و با معلمان وجود نخواهد داشت.

استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر اضافه کرد: نظام آموزشی در کشور تک بُعدی نیست که دانشجویان یا دانش‌آموزان تنها یادگیرنده باشند و اطلاعات درسی آنها افزایش یابد بلکه باید نیازهای عاطفی و اجتماعی آنها نیز مورد توجه قرار گیرد و برای بر طرف‌سازی این نیازها تلاش شود.

وی مطرح کرد: آموزش مجازی باید به گونه‌ای باشد که حداقل استاد و دانشجو یا معلم و دانش آموز یکدیگر را از طریق وب‌کم ببینند تا حداقل ارتباط کلامی توام با چهره به چهره در کلاس‌های درس آنلاین برقرار شود. اینترنت پر سرعت و پهنای باند بالا از زیرساخت‌های لازم برای این موضوع است که باید مسئولان به آن توجه لازم را داشته باشند.

به گفته قمری، بسیاری از مباحث علمی و آموزشی در گروه‌های کوچک و بزرگ متشکل از دانشجویان و دانش آموزان مبادله می‌شود و آموزش مجازی این فرصت مباحثه را از آنها گرفته است و از لحاظ ارتقای علمی به دانشجویان آسیب‌های جدی وارد کرده است که در سال‌های آینده قطعا نمود بیشتری در نظام آموزش عالی کشور خواهد یافت. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1084949

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =