مترجم این کتاب در مقدمه چه نوشته؟/ ترور مترجم اول به خاطر ترویج معارف دینی

ترجمه کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» که درس‌گفتارهای آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، پیش از انقلاب است، به زبان اردو ترجمه شده است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» به تازگی به زبان اردو در پاکستان منتشر شد. ترجمه اردوی کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» به تازگی در شهر کراچی پاکستان توسط انتشارات دارالثقلین منتشر شد؛ ناشری که از سال‌های پیش به نشر اندیشه‌های امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب در پاکستان معروف و شناخته شده است.  سعید حیدر زیدی، مدیر انتشارات دارالثقلین، خود نیز به ترجمه اهتمام داشت و از کتاب‌هایی که ترجمه کرده بود، بخش ولایت کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» بود. او در سال 2012 به جرم ترویج و فعالیت در این زمینه، ترور و شهید شد. اما این پایان کار انتشارات دارالثقلین نبود.

همسر شهید- که در این حادثه تروریستی، همراه شهید و شاهد و ناظر این اتفاق بود- با اینکه تجربه و توان کافی برای ادامه این راه را نداشت، تلاش کرد که چراغ انتشارات خاموش نشود و با سرعت کم راه انتشارات را ادامه داد. چند روز قبل تلاش‌های شهید سعید حیدر زیدی و همسرش نتیجه داد و ترجمه اردوی کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی» در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. انتشار این کتاب تقریباً همزمان شد با دهمین سالگرد شهادت مدیرمسئول این انتشارات که جرمش ترویج اندیشه‌های اسلامی به زبان اردو در پاکستان بود.

مقدمه مترجم اردو زبان این کتاب را به فارسی در ادامه می‌خوانید: «اسلام دین فطرت است و دستورالعمل‌های جامع و پیام‌های صریح در مورد زندگی اجتماعی و فردی انسان در آن موجود است.

در ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در دل جوانان و نوجوانان عطش این دین فطری بالا گرفت و به این سبب علما جلسات علمی برگزار کردند و بسیاری از کتاب‌های مذهبی هم به چاپ رسید. اول از همه در مورد اعتقاد صحبت شد ولی در بیشتر موارد، اشکال جوانان و نوجوانان این بود که این بحث ها صرفاً بحث‌های فکری است و این اعتقادات با اعمال و دنیای ما چه ارتباطی دارد؟ آیا توحید همین است که ما فقط در ذهنمان معتقد باشیم که خدا یکی است و او خالق این جهان است و ما جز او نباید کسی را عبادت کنیم؟ آیا نبوت همین است که ما قبول کنیم خدا ۱۲۴,۰۰۰ پیامبر فرستاده که اولین پیامبر حضرت آدم و آخرین پیامبر حضرت محمد صلی الله علیه وآله و سلم است که کارشان فقط رساندن پیام خدا بوده و بس؟ آیا ولایت همین است که ما دم از محبت اهل بیت علیهم السلام بزنیم و زبانی ادعای محبتشان را داشته باشیم و دشمنانشان را لعن کنیم و بعدش همه چیز را فراموش کرده و مشغول دنیای خویش شویم؟ آیا این اعتقادات ما را متعهد به وظایفی نمی‌کنند؟

البته این سوالات مختص به جوانان امروز نیست، بلکه در ذهن تمام آن جوانانی که برای انقلاب از جانشان مایه گذاشتند، گذشت کردند، جان دادند، زخمی شدند، معذور شدند، زندانی شدند، تنهایی کشیدند، شکنجه‌های سازمان اطلاعاتی شاه را تحمل کردند و تبعید شدند هم بود. این سوالات در ذهن همه اینها هم بود و وقتی جواب سوالات را یافتند، احساس مسئولیت کرده و وارد میدان عمل شدند که در نتیجه در سال  ۱۹۷۹ میلادی، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

وظیفه جواب دادن به این سوالات را علما به عهده داشتند و چهار سال قبل از انقلاب اسلامی، آیت الله خامنه‌ای این موضوع را صرف نظر از بحث ذهنی، آن را در قالب یک بحث قرآنی به عنوان «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» در آورد و در ماه مبارک رمضان در مسجد امام حسن مجتبی در شهر مشهد، بعد از نماز ظهر و عصر شروع به درس دادن کرد. ایشان ابتدا خود را آماده می کرد، آیات قرآنی را مطالعه می‌کرد و طبق موضوع آنها را انتخاب می‌کرد و به صورت نکات نوشته شده روی کاغذ، بین مردم تقسیم می‌شد و مفهوم آیات نوشته شده را بیان می‌کرد و در آخر هم یک قاری قرآن این آیات را تلاوت می‌کرد.

مقبولیت این دروس بین مردم به طوری بود که در مسجد، جای سوزن انداختن وجود نداشت و مردم از هر قشری در این جلسات حضور پیدا می‌کردند حتی دانشجو های پزشکی با کرایه کردن اتوبوس می‌آمدند و بعد از شنیدن درس بر می‌گشتند.

ویژگی‌های این دروس این بود که: طرح کلی اندیشه اسلامی به طوری جامع بیان شد که انسان احساس مسئولیت کند و در او عنصر عمل کردن دیده شود، این دروس برای تمامی مسلمانان حامل پیام بود و دارای هیچ گونه تعصب منفی نبود، اعتقادات بنیادی انسان با یک طرز نگاه جدید دیده شد و این را از یک بحث خشک ذهنی جدا کرد و اثراتش در زندگی عملی بیان شد، در این مباحث تلاش‌های سیاسی اجتماعی ائمه اطهار علیهم السلام با مفهوم آیات قرآنی تطبیق داده شد، درد اصلی مسلمانان یعنی ضعف در ایمان بیان شد و در این دروس، آیت الله خامنه‌ای به وسیلۀ آیات قرآنی این را ثابت کرد که اگر ایمان به طور درست فهمیده شود اعتقادات مسلمانان، جان تازه‌ای می‌گیرد و اعتقادات عملی در متن زندگی ایجاد خواهند شد که در نتیجۀ آن یک ایمانِ انسان‌ساز و جامعه‌ساز به وجود خواهد آمد.

در این دروس ایشان همواره سعی کردند که مخاطبان، به مفهوم آیات قرآنی توجه داشته باشند و به آنها بفهمانند که چگونه به وسیله این آیات در زندگی آنها می‌تواند تغییر به وجود آید. اولین بار در زبان اردو، فصل ولایت از این کتاب را شهید سعید حیدر زیدی ترجمه کرد و در موسسه خودشان یعنی دارالثقلین، چاپ و منتشر کرد که مورد استقبال زیادی واقع شد. پس از چند سال قسمت‌های دیگر این کتاب هم ترجمه شد و حال، این کتاب کامل از جانب موسسه صهبا ارائه داده می‌شود تا در تمام نقاط جهان، اردو زبان‌ها بتوانند از آن استفاده کنند و اذهان تشنه معارف قرآنی بتوانند از این سرچشمه سیراب شوند. امیدوارم این مباحث به خوانندگان راه های جدیدی را نشان دهند و برای عمل‌گرایی در اعتقادات مفید واقع شوند.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1084954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =