دولت وظیفه خود را در «قانون یارانه معیشتی» اجرا کند/پیشنهادی جدید برای قانون انتخابات

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر دولت وظیفه خود را در «قانون یارانه معیشتی» انجام ندهد ما به وظیفه نظارتی خود عمل خواهیم کرد.

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص اصلاح طرح قانون انتخابات و پیشنهادی که امروز (سه شنبه) در صحن علنی مجلس مطرح شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: چندین جلسه مجلس شورای اسلامی به بحث و بررسی پیرامون اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری پرداخته شد.

وی گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای کسانی که قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری دارند شرایطی را مشخص کرده است که از جمله آنها می توان به رجل سیاسی بودن، مدیر و مدبر بودن، حُسن شهرت، تقوا و تابعیت ایران اشاره کرد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی افزود: طرحی که در مجلس شورای اسلامی در این خصوص تبدیل به قانون خواهد شد شرایط را در این موضوع تبیین می‌کند. در گذشته آحاد مختلف جامعه و حتی آن هایی که تحصیلات و سواد لازم را نداشتند هم با توجه به قانون انتخابات فعلی می‌توانستند کاندیدا شوند و این احیانا فضایی را علیه نظام ما ایجاد می کرد.

میرتاج الدینی با بیان اینکه عمده شرایطی که تا امروز در طرح جدید مجلس آمده این است که کسانی که دارای مناسب سیاسی در سه قوه باشند می توانند در انتخابات کاندیدا شوند، افزود: بنده در طرح پیشنهادی خود از نمایندگان محترم خواستم که این طرح را بسط بدهیم و یک نگاه توسعه ای داشته باشیم تا نخبگان علمی جامعه که عموماً در دانشگاه‌ها هستند هم بتوانند ثبت نام کنند که خوشبختانه با رای خوب نمایندگان هم مواجه شد.

وی ادامه داد: بر اساس این طرح اساتید برجسته دانشگاه ها با ۱۰ سال سابقه تدریس با رتبه استاد تمامی یا دانشیاری و همینطور با ۱۰ سال سابقه تدریس در حوزه های علمیه هم می توانند در انتخابات به عنوان کاندیدا ثبت نام کنند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص  قانون یارانه کالا و طرح معیشتی هم اظهار داشت: قانون جامعه هدف این قانون را ۶۰ میلیون نفر در نظر گرفته و به این موضوع هم به وضوح تصریح کرده است.

میرتاج الدینی افزود: این قانون پشتوانه کارشناسی دارد چراکه ما حداقل در ۲۰ جلسه این کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص این طرح مجلس بحث و بررسی کرده‌ایم.

وی بیان کرد: ما با این استدلال که اقشار مختلف درآمد متوسط و رو به پایین جامعه همه آسیب دیده هستند به این منظور که حقوق ها ثابت است و با تورم شدیدی که وجود دارد قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده، لذا تلاش کردیم با این طرح این موضوع را تا حدی جبران کنیم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در سال ۹۲ با موافقت رهبری معظم انقلاب از صندوق توسعه ملی ۴ میلیارد دلار برداشت شد و به صورت عیدانه و کمکی به همه آحاد جامعه ارائه شد اما اینجا و در این طرح ۶۰ میلیون نفر از کسانی را که درآمدهای متوسط و رو به پایین دارند در نظر گرفتیم.

میرتاج الدینی اظهارکرد: به تعبیر دیگر برای کسانی که حداقل حقوق را دارند هر فرد خانواده ۱۲۰ هزار تومان را در نظر گرفته ایم، یعنی برای یک خانواده پنج نفره مبلغ ۶۰۰ هزار تومان خواهد شد و برای کسانی هم که درآمد متوسط دارند ۵۰ درصد این مبلغ را در محاسبه شده است.

وی ادامه داد: دولت برای این طرح دامنه ۳۰ تا ۴۰ میلیون نفر را در نظر گرفته است که به این ترتیب بیست میلیون نفر خارج از این طرح قرار می گیرند و ما از دولت انتظار داریم که با همکاری و همراهی مجلس در مسیر حل مشکلات مردم و خدمت به آنها اقدامات جدی‌تری را انجام دهد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند که همه قوا با یکدیگر همکاری و همدلی داشته باشند، افزود: قانون را نمی‌توان تفسیر کرد چراکه صریح و روشن است، در قانون ۶۰ میلیون نفر قید شده اما دولت تا سقف ۳۴ میلیون نفر را واریز کرده است.

میرتاج الدینی در پایان خاطرنشان کرد: اگر دولت این کار را انجام ندهد ما به وظیفه نظارتی خود عمل خواهیم کرد، تذکر کتبی ای را آماده کرده‌ایم و در نوبت بعدی هم سوال از وزیر کار و رفاه اجتماعی به عنوان مسئول اجرای این اقدام را خواهیم داشت البته که امیدواریم که وزیر محترم هم این موضوع را خودشان به جد دنبال کنند.

کد خبر: 1085000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =