اقتصاد دانش‌بنیان مسیر خنثی کردن تحریم/ کسب‌وکارهای آموزشی در شرایط کرونا رونق می‌گیرد

افتتاح سرای نوآوری و فناوری‌های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب نشان‌دهنده تداوم رشد شتابان دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر اقتصاد دانش‌بنیان است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سرای نوآوری و فناوری‌های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب با هدف حرکت به سمت آموزش‌های مهارت محور افتتاح شد. این سرای نوآوری با زیربنایی به مساحت ۲ هزار و ۶۰۰ مترمربع، دارای ۴ طبقه است که کلاس‌های فناورانه، استارتاپ‌ها، واحدهای دانش بنیان و فناور و شتاب دهنده‌های مرتبط با حوزه آموزش را در خود جای داده است.

به گفته وحید حاجی پور رئیس سرای نوآوری و فناوری‌های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب درحال حاضر ۲۰ استارتاپ و ۷ واحد فناور در این سرا مستقر شده‌اند در یک زیست بوم فناورانه، بر توسعه تکنولوژی‌‎های آموزشی متمرکز شده‌اند.

آنطور که حاجی پور گفته است، استارتاپ‌های آموزشی که از داخل واحدهای دانشگاهی در فراخوان شتاب دهی این سرا شرکت می‌کنند، پس از گذشتن از مراحل ارزیابی، وارد دوره پیش شتاب دهی خواهند شد و سپس به آن‌ها بسته آموزشی برای ورود به بازار داده می‌شود. این استارتاپ‌ها در نهایت می‌توانند محصولات خود را در بازار به فروش برسانند.

بسترسازی دانشگاه آزاد برای اشتغال دانش بنیان

مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی افتتاح این سرای نوآوری را گامی مهم در راستای حرکت این دانشگاه به سمت دانشگاه نسل سوم و حل مسئله می‌دانند.

موضوعی که محمد مهدی طهرانچی در آیین افتتاح سرای نوآوری واحد تهران غرب نیز برای چندمین بار روی آن تاکید کرد.

وی با بیان این که در شرایط کنونی، مردم دیگر به دانشگاه آموزشی نمره نمی‌دهند و دانشگاهی را که به فکر آینده و اشتغال فرزندانشان نباشد را نمی‌خواهند، گفت:«با درک این موضوع، نسبت به تغییر جهت و تغییر ریل دانشگاه آزاد اسلامی برنامه‌ریزی کرده و رویکرد دانشگاه را به سمت دانشگاه حل مسأله و بسترساز اشتغال دانش‌بنیان تغییر دادیم. از آنجایی که دانشگاه آزاد اسلامی ۴۰ درصد جمعیت آموزش عالی کشور را در خود جای داده و با دارا بودن ۷۰۰ مدرسه، بزرگترین بخش غیردولتی آموزش و پرورش را نیز در بر می گیرد، باید یک حرکت جدی را آغاز می‌کردیم که ایجاد سراهای نوآوری یکی از این اقدامات است».

البته قطار پرشتاب افتتاح سراهای نوآوری دانشگاه آزاد معطوف به واحد تهران غرب نمی‌شود بلکه طی چندسال گذشته نیز شاهد افتتاح و راه‌اندازی چندین سرای نوآوری در استان‌های مختلف کشور بوده‌‍‌ایم. سرای نوآوری کفش و چرم در تبریز و تاسیس سرای نوآوری واحد علوم و تحقیقات با همکاری شرکت «پاردایس هاب» در آبان سال گذشته، تنها بخش کوچکی از روند روی به جلوی دانشگاه آزاد اسلامی به سمت توسعه زیست بوم فناوری و اشتغال دانش بنیان محسوب می‌شود.همچنین به گفته روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، تاکنون ۲۷ سرای نوآوری تاسیس شده است که برخی از آن‌ها درحال بازسازی ساختمان و ایجاد فضای کار اشتراکی و نوآورانه هستند.

شرایط فعلی کشور از لحاظ شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس، تغییر و تحولات گسترده‌ای را در حوزه فرآیندهای آموزشی ایجاد کرده است. به طوری که موجب شده تا دانشجویان و دانش آموزان برای فراگیری مطالب درسی و ادامه تحصیل خود، چشم به اینترنت و لپ تاب و موبایل بدوزند. به بیان دیگر، آموزش مجازی موضوعی بود که شاید تا چندسال پیش آنطور که باید و شاید به آن توجه نمی‌شد و زیرساخت‌های مناسبی هم برای آن فراهم نبود. لذا در ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا، نظام آموزش عالی کشور با چالش جدی در این زمینه مواجه شد.

اما به تدریج با انس گرفتن ظرفیت‌های آموزشی کشور با شرایط فعلی و ظهور و بروز پلتفرم‌های متعدد برای آموزش مجازی، چالش به وجود آمده تبدیل به فرصتی برای رونق گرفتن کسب و کارهای مرتبط با آموزش مجازی شد. به همین سبب توسعه آموزش‌های فناورانه و نوآورانه، جزو ملزومات نظام آموزشی کشور برای ادامه این روند محسوب می‌شود.

افتتاح سرای نوآوری و فناوری‌های آموزش واحد تهران غرب نیز می‌تواند نقطه عطفی در زمینه آموزش‌های نوآورانه و تبدیل ایده‌های نو، به بستری برای ارتقای آموزش مجازی در کشور باشد. حضور استارتاپ‌های آموزشی و واحدهای فناور، ظرفیتی قابل توجه برای تکمیل چرخه ایده به محصول و در نهایت، رونق کسب و کارهای مرتبط با آموزش مجازی شود.

گامی به سوی خنثی سازی تحریم

حرکت دانشگاه‌های کشور به سمت مسئله محوری و حل نیازهای جامعه، بی شک جزو ملزومات نظام آموزش عالی کشور محسوب می‌شود. امروز جمهوری اسلامی ایران نیاز مبرم به اشتغالزایی برای نیروی انسانی جوان خود دارد. اگر این اشتغال با نگاه پژوهشی و فناورانه دانشگاه با محوریت حل مشکلات جامعه ایجاد شود، قطع به یقین روند رشد و توسعه کشور و فرآیند خنثی سازی تحریم‌های ظالمانه را تسریع خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1085004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =