قوه قضائیه از منظر حقوق عامه بر خلق پول توسط بانکها نظارت کند

مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی با اشاره به تخلفات بانک آینده برای ساخت ایران مال و ارایه تسهیلات به این پروژه گفت: ۴۰ شرکت بالاتر از سقف مجازی که بانک مرکزی تعیین کرده است، وام دریافت کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ محمد امینی رعیا، مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی عصر امروز در نشست تخصصی «قوه قضائیه، خلق پول و صیانت از حقوق عامه» با بیان اینکه از سال ۲۰۱۳ شیوه‌های جدیدی در حوزه خلق پول ایجاد شد و یکسال است که اندیشکده اقتصاد مقاومتی بر روی این موضوع می‌کند که بانک‌ها یک نهاد و بنگاه اقتصادی ساده نیستند، گفت: بانک یک نهاد اقتصادی به معنای عام است، ولی مناسبات آن متفاوت است و این بانک چون دارای مجوز خلق پول از حاکمیت است، حتی می‌تواند با ده هزار میلیارد تومان زیان نیز به کار خود ادامه می‌دهد.

قوه قضائیه از منظر حقوق عامه بر خلق پول توسط بانک‌ها نظارت کند

وی افزود: یک بانک با ۳۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته، همچنان خود را تبلیغ و سپرده‌گذاران را به خود جذب می‌کند که این بسیار عجیب است؛ این در حالی است که قوه قضائیه از منظر خلق پول و منافعی که برای بانک‌ها ایجاد می‌کند، باید وارد نظارت بر بانک‌ها شود.

به گفته وی، خلق پول به معنای افزایش نقدینگی کشور است؛ این در حالی است که باید نقدینگی را کنترل کرد؛ در عین حال مهمترین بخش تسهیلات بانکی کلان است که اتفاقاً رانت هم در این حوزه متمرکز شده است.

امینی رعیا گفت: بانک آینده ۱۷ هزار میلیارد تومان به ایران مال وام داده است و برای این کار، خلق پول کرده است و در موضوع بانک آینده، ۴۰ شرکت بالاتر از سقف مجاز بانک مرکزی وام دریافت کرده اند که اسامی آنها در سایت کدال موجود است.

وام دهی خلاف قانون بانک آینده، اندازه تخلف بانک سرمایه است

وی اظهار داشت: این رفتار تخلف است و در نظام بانکی نباید این را نادیده گرفت؛ این در حالی است که کیس بانک آینده در وام دهی به ایران مال، برابر با تخلفات بانک سرمایه است. نکته حائز اهمیت این است که بانک مرکزی این موارد را به خوبی می‌داند؛ بانک مرکزی سقفی را برای تسهیلات دهی یا خلق پول تعیین کرده است که بانک آینده آن را رعایت نکرده است.

امینی رعیا گفت: کلیت خلق پول قانونی است و اگر خلق پول خوب باشد، یک ابزار برای کشور و رشد و توسعه است؛ اما افزایش نقدینگی اگر در حوزه مولد استفاده نشود، باعث رکود و تورم می‌شود؛ چراکه تولید انجام نشده است.

وی افزود: وقتی که پول در تولید نیاید، به معنای رکود است و اگر هم پول بد استفاده شود، منجر به عدم رشد کیک اقتصادی شده و این به معنای تورم و رکود است؛ پس خلق پولی که منجر به تولید نشود، اما منجر به تورم شود، یک حق عمومی است که باید بر آن نظارت شود.

خلق پول برای ایجاد تورم و رکود!

مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: خلق پول یک حق عامه است و اگر درست استفاده نشود، باید هزینه‌اش را مردم بدهند. اگر بانکی بد رفتار کند و با مجوز حاکمیت خلق پول غیرمجاز کند، حتماً باید پاسخگو باشد.

وی افزود: ما ۱,۰۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی داریم که معطل تأمین مالی هستند؛ در حالیکه بانک آینده ۱۷ هزار میلیارد تومان برای ایران مال هزینه کرده است که الان به ۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ ۸ هزار میلیارد تومانی که منجر به بزرگ شدن کیک اقتصاد کشور نشده است و یک زیان برای عامه مردم بوده چرا که منجر به تشدید تورم و رکود شده است.

انتهای پیام/

منبع:مهر

کد خبر: 1085024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =