برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی به‌مناسبت سالگرد «حاج قاسم سلیمانی»

دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بخش نخبگان‌ کشور برنامه‌های مختلفی را به‌مناسبت بزرگداشت شهادت قاسم سلیمانی در نظر گرفته و با نامگذاری یک هفته به‌عنوان بزرگداشت شهادت این سردار و مکتب مقاومت، تلاش دارد نقش بسزایی در راستای تبیین ابعاد مختلف این سردار شهید و مکتب قاسم سلیمانی ایفا کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)  فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ضمن بیان برنامه‌های این دانشگاه در سالگرد شهادت سردار سلیمانی به تبیین ابعاد مختلف مکتب حاج‌قاسم پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

جایگاه نظام سیاسی اسلام؛ نخستین شاخصه مکتب حاج قاسم

فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه مقام‌معظم‌رهبری برای اولین بار نام مکتب حاج‌قاسم سلیمانی را مطرح کرده‌اند، گفت: «این شهید بیش از آنکه یک شخص باشد، یک راه، مدرسه و مکتب به‌شمار می‌رود و طبیعتا این مکتب ویژگی‌هایی دارد که براساس آن، برخی جریانات فکری ذیل آن قرار می‌گیرند و برخی جریانات فکری دیگر نیز با آن زاویه پیدا می‌کنند. از این رو مهم این است که مکتب حاج‌قاسم سلیمانی را به همان شکلی که هست، مطرح کنیم.»

او ادامه داد: «نباید این مکتب را به نوعی مطرح کنیم که بخواهیم همه فکرها و جریانات را براساس آن توجیه کنیم؛ چراکه ما با یک گفتمان روبه‌رو هستیم و طبیعتا این گفتمان با برخی جریانات فکری زاویه پیدا می‌کند. از سوی دیگر این مکتب شاخص‌های متعددی دارد اما معتقدم چند شاخص در این مکتب برجسته است که باید مدنظر قرار بگیرد. اولین شاخص، جایگاه نظام سیاسی اسلام و حکومت اسلامی در این مکتب است که عمود آن هم ولایت مطلقه فقیه به‌شمار می‌رود. به عبارت دیگر از نگاه شهید حاج‌قاسم سلیمانی که عمیقا به این مهم باور داشت و جزء امهات مکتب این شهید به‌شمار می‌رود، آن است که بدون نظام سیاسی، عمده دین محقق نخواهد شد و قطعا بدون نظام اسلامی ما شاهد دین حداقلی و فردی هستیم. طبیعتا در سایه نظام سیاسی است که عمده دین مجال تحقق پیدا می‌کند. در سایه این حرم است که سایر حرم‌ها حفظ می‌شود.»

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه از دیدگاه شهید قاسم سلیمانی تاسیس و حفظ نظام سیاسی از اوجب واجبات تلقی می‌شود، تصریح کرد: «حضرت امام نیز نگاه‌شان این است که نسبت سیاست به اسلام به‌مثابه سر برای بدن است و اسلام بدون سیاست و امتداد اجتماعی همانند یک بدن بدون سر است؛ از این رو حفظ و دفاع از نظام برای این شهید اولویت پیدا می‌کند که در ذیل همین نگاه مباحث مختلفی مطرح می‌شود؛ اولین موضوع نیز آن است که ما در هر مقطعی چه موضع‌گیری داشته باشیم. آیا موضع‌گیری ما باعث تقویت نظام جمهوری اسلامی ایران می‌شود یا خیر؛ قطعا اگر موضع‌گیری‌ای باعث تضعیف شود، حتما این موضع با مکتب این شهید فاصله خواهد داشت.»

جهان‌بین به جایگاه ولایت فقیه در مکتب قاسم سلیمانی به‌عنوان دومین شاخص اشاره و اظهار داشت: «این شهید بارها به این مقوله تاکید کرد و حتی در وصیتنامه حاج قاسم نیز موضوع ولایت فقیه و مصداق آن به‌عنوان ستون خیمه انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران معرفی شده است. این شهید در وصیتنامه خود تعابیری مانند حکیم، مظلوم، خامنه‌ای عزیز که جانم فدای او باد، تنها نسخه نجات‌دهنده امت، خیمه رسول‌الله، خامنه‌ای عزیز را جان خود بدانید و... را برای ولایت فقیه و مصداق آن به‌کار برده و توصیه کرده که از اصل ولایت فقیه و مصداق آن مراقبت کنید. شهید سلیمانی تنها در امام خمینی(ره) متوقف نمانده است.»
 
 شهید قاسم سلیمانی همه را از تقسیم‌بندی جناحی مردم بیم می‌داد

او ادامه داد: «شاخصه دیگر فداکاری برای مردم در سایه نظام ولایت فقیه است. به عبارت دیگر یکی از ویژگی‌های اصلی شخصیت این شهید آن بود که مردم را گروه گروه نمی‌کرد. البته ایشان به صراحت اعلام کرده که شرط اساسی احراز مسئولیت، اعتقاد ذهنی و قلبی و التزام عملی به ولایت‌فقیه است اما در میان مردم قائل به چندپارگی گروه‌های مردمی نبود و معتقد بود به همه مردم باید خدمت و برای آنها فداکاری کرد و همه را از تقسیم‌بندی مردم به جناح‌های مختلف بیم می‌داد.»

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به چهارمین ویژگی مکتب حاج‌قاسم سلیمانی اشاره و تصریح کرد: «مقاومت یکی دیگر از ویژگی‌های این مکتب به‌شمار می‌رود؛ این شهید معتقد بود که عزت و صلح در سایه مقاومت به‌دست خواهد آمد و انسان‌های ذلیل هیچ نخواهند داشت. از نگاه این شهید اگر ما رفتار ذلیلانه‌ای نشان دهیم نه‌تنها دشمن عقب نمی‌نشیند، بلکه جلو خواهد آمد. به تعبیر امیرالمومنین(ع) اینکه دشمنان چه رفتاری با ما داشته باشند، به رفتار ما بستگی دارد و قطعا اگر از خود ضعف نشان دهیم دشمن پیشروی می‌کند و در غیر این صورت، عقب خواهد نشست.» 

جهان‌بین با بیان اینکه هر کسی که می‌خواهد نسبت خود را با مکتب حاج‌قاسم بداند، حتما باید نسبت خود را با چهار ویژگی این شهید مورد بررسی قرار دهد و درخصوص راه‌های گسترش این مکتب تصریح کرد: «در حوزه فرهنگی معتقدیم اقطاب اثرگذاری وجود دارد که آنها در مقیاس وسیع تولید فضیلت یا عدم فضیلت می‌کنند. به‌طور مثال در جامعه دانشگاهی یکی از مهم‌ترین اقطاب اثرگذار، اساتید هستند. به عبارت دیگر اگر می‌خواهیم مکتب حاج‌قاسم سلیمانی را در دانشگاه به‌عنوان قوه عاقله کشور تبیین کنیم، حتما باید این کار توسط اساتید انجام شود و حتما در این مسیر اساتیدی که به این مهم معتقد هستند، نقش محوری در اشاعه این مکتب خواهند داشت.»

 باید مختصات مکتب قاسم سلیمانی را برای جامعه به روشنی تبیین کنیم

او ادامه داد: «در خارج از فضای دانشگاهی کشور هم قطعا نخبگان نقش تعیین‌کننده‌ای دارند و باید این مکتب را تبیین کنند، درحالی‌که اگر این اتفاق محقق نشده و صرفا به‌عنوان «مکتب حاج قاسم» بسنده کنیم، کم‌کم شاهد خواهیم بود که این عنوان، به یک اسم خنثی تبدیل می‌شود و بعد از آن هر کسی می‌تواند این مکتب را به خود نسبت دهد؛ به همین دلیل ما باید این مکتب را تبیین کرده و مختصات آن را برای جامعه به روشنی نهادینه کنیم تا در این صورت هرگاه کسی ادعا کرد که طرفدار مکتب حاج‌قاسم است، مخاطب به‌راحتی بتواند نسبت او را با این مکتب بسنجد. مهم‌ترین وظیفه ما تبیین این مکتب به‌شمار می‌رود. مختصات مکتب حاج‌قاسم سلیمانی باید تکرار شود تا درنهایت نهادینه شود و تنها در این صورت است که عیار ادعای افراد در نسبت‌شان با مکتب این شهید توسط خود مردم مشخص خواهد شد.»

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه به‌مناسبت اولین سالگرد شهادت حاج‌قاسم سلیمانی تصریح کرد: «ما یک هفته از 13 تا 18 دی‌ماه را به‌عنوان هفته بزرگداشت شهید قاسم سلیمانی و مکتب مقاومت نام‌گذاری کرده‌ایم؛ چراکه 13 دی‌ماه سالروز شهادت و 18 دی‌ماه هم سالروز تدفین این شهید به‌شمار می‌رود و از این رو تصمیم گرفتیم به‌جای یک روز، یک هفته را به این مهم اختصاص دهیم؛ البته در نظر داریم تا در سال‌های آینده هم این بازه زمانی را با برگزاری برنامه‌های مختلف حفظ کنیم و به شکل ویژه به این یک هفته نگاه کنیم.»

 از برگزاری دادگاه‌های نمادین تا درخواست از شورای عالی انقلاب فرهنگی برای نام‌گذاری هفته مکتب مقاومت

جهان‌بین تصریح کرد: «در طول یک هفته بزرگداشت شهید حاج‌قاسم سلیمانی فعالیت‌های ویژه‌ای در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی انجام خواهد شد که یکی از آنها برگزاری دادگاه‌های نمادین عاملان و آمران ترور شهیدقاسم سلیمانی است و در نظر داریم تا چندین دادگاه را با محوریت دانشجویان و اساتید رشته حقوق و به‌ویژه حقوق بین‌الملل برگزار کنیم. جلسه‌ای را نیز به‌صورت مجازی و با حضور اساتید برخی از دانشگاه‌های مهم عراق و اساتید واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌کنیم که در آن سخنرانان مختلف به تبیین ابعاد این مکتب می‌پردازند. یکی دیگر از برنامه‌های ما هم مربوط به جشنواره «از حماسه تا حماسه» است که این جشنواره دربرگیرنده هفت حماسه از دفاع مقدس تا 22 بهمن است که یکی از حماسه‌هایی که در این جشنواره گنجانده شده، حماسه شهادت و تشییع جنازه تاریخی شهید قاسم سلیمانی است. تا همین امروز نزدیک به 55 هزار پست توسط دانشجویان، اساتید و کارمندان ذیل همین جشنواره در فضای مجازی منتشر شده و حتما تعداد زیادی محتوا با موضوع حاج‌قاسم سلیمانی هم منتشر خواهد شد.»

او با بیان اینکه برگزاری کارگاه مکتب مقاومت هم از دیگر برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی به‌مناسبت هفته بزرگداشت شهیدقاسم سلیمانی خواهد بود، اظهار داشت: «برای 600 استاد درس وصایا کارگاه دانش‌افزایی با این موضوع را خواهیم داشت و با توجه به اینکه هرکدام از این اساتید به‌طور متوسط 200 دانشجو دارند، در عمل 120 هزار دانشجو به تنهایی مخاطب این نگاه خواهند بود و ان‌شاءالله با همکاری و همراهی نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی از ظرفیت اساتید گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی نیز برای تبیین ابعاد مختلف مکتب قاسم سلیمانی بهره ببریم.»

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «پیش‌تر اساتید و دانشجویان در دانشگاه هنرهای اسلامی استاد فرشچیان آثار نقاشی را با موضوع این شهید طراحی کرده بودند و در نظر داریم تا به‌مناسبت هفته بزرگداشت این شهید، کتاب آن را رونمایی کنیم. همچنین حضور سفیران فرهنگی و ورزشی را نیز در منازل شهدای مدافع حرم در کشور خواهیم داشت و در آن برخی از قهرمانان ورزشی تیم‌های دانشگاه آزاد اسلامی در قالب سفیر فرهنگی و ورزشی به خانواده شهدای مدافع حرم ادای احترام می‌کنند. از سوی دیگر تشکل‌های دانشجویی ما میزگردهایی را نیز با موضوع مکتب قاسم سلیمانی برگزار می‌کنند و امیدواریم مجموع این فعالیت‌ها کمک کند تا بتوانیم این مکتب را بیش از پیش تبیین کنیم.»

جهان‌بین اظهار داشت: «در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان نیز فعالیت‌هایی صورت گرفته و قرار است زندگینامه و مختصات مکتب حاج‌قاسم سلیمانی در قالب کتابی منتشر شود، همچنین سوگواره‌ای نیز توسط همین واحد دانشگاهی در حوزه هنر و ادبیات در حال پیگیری است تا براساس آن دلنوشته‌ها، اشعار، متون و... در این باره تولید شود و حتما بعد از انجام مراحل داوری منتشر خواهد شد.»

او خاطرنشان کرد: «نامه‌ای از سوی دانشگاه آزاد اسلامی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می‌کنیم و درخواست‌مان این است که بازه زمانی 13 تا 18 دی‌ماه را به‌عنوان هفته بزرگداشت حاج‌قاسم سلیمانی و مکتب مقاومت نام‌گذاری کنند.»

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی درباره نام‌گذاری ایام هفته بزرگداشت شهید قاسم سلیمانی گفت: «حاج‌قاسم سلیمانی و دفاع از نظام انقلابی، حاج‌قاسم سلیمانی و ولایت فقیه، حاج‌قاسم سلیمانی و استمرار اندیشه و عمل امام راحل در اندیشه و عمل رهبر انقلاب، حاج‌قاسم و فداکاری برای مردم، حاج‌قاسم سلیمانی و نرم‌افزار مقاومت و حاج‌قاسم؛ قهرمان ملی نام‌هایی است که برای هرکدام از روزهای این هفته انتخاب شده است.

انتهای پیام/

منبع: فرهیختگان

کد خبر: 1085070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =