یکی از کارکردهای برجام عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است

سفیر پیشین ایران در ایتالیا گفت: سیاست عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از سوی برخی کشورهای عرب منطقه را می توان کپی برداری از برجام قلمداد کرد و شاید به عبارتی بتوان گفت یکی از کارکردهای برجام عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بوده است.

ابوالفضل ظهره وند سفیر پیشین ایران در ایتالیا در گفتگو با ایسکانیوز در خصوص ابعاد منطقه ای و بین المللی سیاست عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی منطقه با رژیم صهیونیستی، اظهار داشت: این کشورهایی که روابط خود را با رژیم صهیونیستی علنی کردند پیشتر هم با رژیم روابط داشته و دارند اما ما باید ماهیت آنها را بررسی کنیم و ببینیم که چه اشتراکاتی بین آنها و رژیم صهیونیستی و آمریکا وجود دارد.

وی گفت: این کشورها امنیت خود را برونزا تعریف کردند و اکثر آنها رژیم هایی هستند که در تعارض با بدنه اجتماعی خود هستند و به نوعی رابطه ای بالادستی و پایین دستی و توتالیتری در آن کشورها ایجاد شده و آنچه مشخص است اینکه این رژیم‌ها در دوره معاصر نمی‌تواند به بقای خود ادامه دهند مگر با پشتیبانی خارجی.

سفیر پیشین ایران در ایتالیا تصریح کرد: یا این حکومت ها برخاسته از دل مردم هستند که چنین چیزی را در کشورهای اطراف خودمان نمی بینیم یا آنکه وابسته به خارج هستند که این وابستگی آنها هم بسیار عیان است.

ظهره وند ادامه داد: به برخی از کشورهای همسایه از جمله کویت، قطر، امارات و برخی دیگر به دلیل موقعیت اقتصادی و نوع جغرافیای سیاسی که از آن برخوردار هستند نمی‌توان عنوان حکومت را اطلاق کرد، در واقع آنها چند خاندان هستند که به دلیل ثروت زیادشان بر مسند قدرت نشسته اند و از حمایت خارجی‌ هم برخوردارند و بنابراین در چنین کشورهای بحث دموکراسی و امثال آن مطرح نیست.

وی افزود: اینکه چرا در این مقطع برخی کشورهای عرب منطقه با رژیم صهیونیستی سیاست عادی‌سازی روابط را پیش گرفته اند، فکر می کنم به این دلیل است که آمریکا و غرب نیاز به فعال کردن نقش اسرائیل در منطقه دارند و البته اینکه غربی ها دیگر همچون گذشته نمی توانند لشکرکشی کرده و از طریق اقدام نظامی به نتایج دلخواه خود برسند.

سفیر پیشین ایران در افغانستان با اشاره به اینکه سیاست عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از سوی برخی کشورهای عرب منطقه را می توان کپی برداری از برجام قلمداد کرد، افزود: شاید به عبارتی بتوان گفت یکی از کارکردهای برجام عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بوده است.

ظهره وند تصریح کرد: به تعبیر دیگر آنها با بزرگ کردن تهدید ایران علیه منطقه باعث شدند که آمریکا، غرب و رژیم صهیونیستی با ارائه آدرس غلط به افکار عمومی، ایران را تهدید امنیت منطقه نمایش دهند. 

وی ادامه داد: وقتی بسیاری از بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه‌ هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد این به چه معنا میتواند باشد؟ آیا واقعا برنامه هسته‌ای ایران تا این میزان از تهدید را برای منطقه و جهان دارد؟

سفیر پیشین ایران در افغانستان گفت: بنابراین شما می بینید که کشورهای مختلف منطقه را همگرا می کنند تا یک کار هماهنگ را علیه ایران و به زعم آنها در جهت تامین امنیت منطقه انجام دهند.

ظهره وند اظهارکرد: امروز رژیم صهیونیستی با یک درهم تنیدگی امنیتی و سیاسی با کشورهای منطقه آمده اند تا یک پروژه ایجابی را در برابر جمهوری اسلامی ایران شکل دهند.

وی تاکید کرد: زمانی که در داخل عده‌ای مدام میل به غرب را مطرح می کنند ناخودآگاه پیام های اشتباهی به سمت خارج از کشور مخابره می‌شود.

سفیر پیشین ایران در ایتالیا خاطرنشان کرد: این رفتار برخی در داخل باعث می شود که افکار عمومی بگویند که اگر ایران مدعی است که رژیم‌صهیونیستی غده سرطانی در منطقه به حساب می آید چرا برای آمریکا و غربی که حامیان آن رژیم هستند سنگ به سینه میزند؟

ظهره وند ادامه داد: امروز ما شاهد هستیم  آنها با مجموعه ای از اقدامات مختلف چهره نجس اسرائیل را تطهیر می‌کند و از طرف دیگر ایران را به عنوان یک تهدید امنیتی و هیولایی برای کشورهای منطقه تبدیل می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این سیاست عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را می‌توان در قالب فشار حداکثری علیه ایران قلمداد کرد یا خیر؟ اظهار داشت: به اعتقاد من چنین چیزی نیست و این را باید نشان دهنده تغییر بازی آمریکایی‌ها در منطقه بدانیم.

سفیر ییشین ایران در افغانستان گفت: موقعیت ایران در منطقه باعث شده که آمریکایی‌ها همچون گذشته دیگر نتوانند به صورت مستقیم در این منطقه حضور داشته و به سرکوب مخالفانشان بپردازند و برای آنکه ایران را وادار به مذاکره با خود کنند پروژه‌ای پیچیده ترتیب می‌دهند که از جمله آنها عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، ترور شهید حسن فخری زاده، ورود یک ناو هسته‌ای به منطقه غرب آسیا و مواردی از این دست است که نشان از بازی بزرگ و پیچیده ای علیه جمهوری اسلامی ایران دارد.

ظهره وند بیان کرد: رژیم‌های کوچک این منطقه به طور غیر مستقیم به کنترل کشورهای غربی در می آیند، در واقع برخی از این کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را دیگر نمی توان کشورهای عرب به حساب آورد چرا که سرمایه های هنگفت غربی موجب ارتقا و چرخیدن چرخ صنعت آنها است.

وی با بیان اینکه نظام سرمایه داری غرب در اکثر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس تسلط دارد و تنها صورتکی از از آنها باقی مانده است، گفت: ما باید بیشتر متوجه کشورهای تاثیرگذار عرب منطقه از جمله سودان، مصر، الجزایر، عراق و برخی دیگر باشیم.

سفیر پیشین ایران در ایتالیا در خصوص روابط میان ایران و غرب تصریح کرد: کماکان از نظر من شعار مرگ بر امریکا پاشنه آشیل طرف غربی به حساب می‌آید و نباید عده‌ای در داخل مباحثی از جمله تنش زدایی، مذاکره، گفتگو و صلح با طرف‌ غربی را مطرح کنند.

ظهره وند افزود: سیاست فشار علیه ایران تا فروپاشی آمریکا، از سوی سیاستمداران کاخ سفید پیگیری می شود و آنها هم تا آخرین نفس خود علیه ما تلاش می کنند و اقدامات مختلفی را انجام خواهند داد.

وی بیان کرد: طرف مقابل تمام تلاش خود را در ابعاد مختلف انجام می‌دهد تا ایران بر سر میز مذاکره در خصوص موضوعات جامع هسته‌ای، منطقه، حقوق بشر و دفاعی وارد گفتگو شود. 

این دیپلمات پیشین ایران در پاسخ به این سوال که آیا اقدامات اخیر طرف مقابل در قالب پیشبرد سیاست عادی‌سازی روابط کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی را می توان ناشی از تعلل دستگاه دیپلماسی ایران قلمداد کرد یا خیر؟ اظهار داشت: سیاست خارجی ایران متاثر از رویکرد دولت های یازدهم و دوازدهم است و طبیعی است که رویکرد آنها هم خروجی غیر از آنچه که امروز می‌بینید نمی‌توانست داشته باشد.

ظهره وند تصریح کرد: رهبری انقلاب هم به درستی اشاره داشتند که اگر شما مذاکره‌کننده خوبی هستید ابتدا در داخل مذاکره کنید و مشکلات تان را حل کنید چراکه موضوع سیاست خارجی نباید مسئله جناحی و جریانی باشد در حالیکه اینها کاملاً با رویکردی جریانی به سیاست خارجی می پردازند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه مسئولین دولتی حتی حاضر نشدند شفافیت را در سطح نخبگان رعایت کرده و با تیم مذاکره کننده قبلی وارد گفتگو شوند و احیانا نظرات مشورتی آنها را هم لحاظ کنند، در واقع نه تنها برای افکار عمومی اهمیتی قائل نشدند و توضیحی ارائه نکردند بلکه حتی با نخبگان و تیم مذاکره کننده قبلی هم صحبتی انجام ندادند.

کد خبر: 1085077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =