سریال آدرس‌دهی غلط؛ این قسمت واکسن کرونا وFATF

پس از موافقت رهبر معظم انقلاب با درخواست رئیس جمهور برای تمدید زمان بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، شاهد فضاسازی‌ و جوسازی حامیان تصویب این لوایح استعماری(CFT وپالرمو) هستیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز) امید گراوند نوشت: پس از موافقت رهبر معظم انقلاب با درخواست رئیس جمهور برای تمدید زمان بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، شاهد فضاسازی‌ و جوسازی حامیان تصویب این لوایح استعماری(CFT وپالرمو)  هستیم. این جریان سعی دارد با کمرنگ نشان‌دادن ناکارآمدی‌های دولت و بی‌توجهی به بدعهدی غربی‌ها، تمام مشکلات کشور بخصوص مسائل اقتصادی را به زلفFATF  گره بزند تا با تحت فشار قراردادن مجمع تشخیص مصلح نظام زمینه تصویب این لوایح را فراهم سازد. این در حالیست که همین جماعت و جریان، قبل از تفاهم‌نامه برجام  بارها حل مشکلات کشور را منوط به امضای آن می‌دانستند و بانگ برمی‌آوردند که برجام حتی مشکل آب خوردن مردم را هم حل خواهد کرد، غافل از اینکه این امام‌زاده کور می‌کند که شفا نمی‌دهد.

جریان سازشکار و واداده در برابر غرب که هنوز زاییده‌های قبلی‌اش را بزرگ نکرده است این بار با فرافکنی در پی القای آن است که مشکل خرید واکسن کرونا را هم به‌FATF مرتبط کند؛ در همین راستا علی ربیعی سخنگوی دولت نپیوستن بهFATF را عامل ایجاد مشکل در خرید واکسن دانسته و گفته است که انتقال پول برای خرید واکسن کرونا بنابر قوانین تحریم و قواعدFATF با مشکل مواجه شده است.

همچنین علی مطهری در توییتی نوشته است به خاطر این که در لیست سیاهFATF قرار داریم نتوانستیم پنجاه میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت برای هشت میلیون ایرانی را منتقل کنیم و سهمیه ایران باطل شد. مجمع تشخیص مصلحت نظام باید پاسخگو باشد.

برای بررسی صحت و سقم این ادعاها و دریافت یک درک درست از ارتباط مشکل در خرید واکسن کرونا وFATF، ذکر موارد زیر ضروری به نظر میرسد:

۱. ابتدا به بررسی  این موضوع می‌پردازیم که اگر ایران لوایح سی اف تی و پالرمو را تصویب کند آیا از لیست سیاه خارج می‌شود؟ برای پاسخ به این پرسش کافیست بدانیم که بر اساس گزارش گروه ویژه اقدام مالی، برای خروج ایران از لیست سیاه لازم است ۹ اقدام انجام شود. تصویب این لوایح تنها یکی از این اقدامات ۹گانه است که ایران باید انجام دهد و صرفا با تصویب سی‌اف‌تی و پالرمو ایران از لیست سیاه خارج نخواهد شد. همچنین بدلیل اختلاف بنیادین بین مبانی و تعاریف ایران با بانیان ایجاد این کنوانسیون‌ها  حتی در صورت تصویب این لوایح، موارد دیگر انگونه که آمریکا و دیگر اعضایFATF می خواهند مرتفع نخواهد شد. از طرفی با حضور کشورهایی همچون رژیم صهیونیستی بعنوان عضو دائم گروه ویژه اقدام مالی و از آنجا که اتخاذ تصمیمات در این نهاد بین‌الدولی، اجماعی است بنابراین خروج ایران از لیست سیاه حتی با تصویب سی‌اف‌تی و پالرمو هیچ چشم انداز روشنی ندارد و تنها تعداد درخواست‌های این نهاد از ایران کاهش پیدا می‌کند.

۲. موضوعFATF، سال ۹۵ به بهانه عدم همکاری بانک‌های اروپایی با ایران مطرح شد؛ این درحالی بود که ایران قبل از تشدید تحریم‌های آمریکا در سال ۹۰، در لیست سیاهFATF قرار داشت اما روابط بانکی به طورعادی در جریان بود و در بعضی موارد نیز تجارت ایران افزایش یافت. بنابراین عامل اصلی همکاری نکردن بانک‌ها با ایران تشدید تحریم‌های ایالات متحده بوده و دلیل این موضوع هم این است که دولت تدبیر و امید! نتوانست در برجام، تحریم‌های بانکی علیه کشورمان را بردارد و بعد ازبرجام ساختار تحریم‌های ثانویه آمریکا هنوز پابرجاست و بانک‌های غربی به دلیل ترس از تحریم‌های ثانویه‌ آمریکا با طرف ایرانی کار نمی‌کنند.

۳- عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی در تاریخ ۲۸ آذربا انتشار یک پست در اینستاگرام با اشاره به تمدید مهلت بررسی لوایح پالرمو وCFT  در مجمع تشخیص مصلحت نظام بنا به درخواست دولت و تائید مقام معظم رهبری، نوشت: «توجه داشته باشیم، عدم تعیین تکلیفFATF  می‌تواند در نبود تحریم‌ها مانعی برای سیستم بانکی کشور در انجام مبادلات بانکی بین‌المللی باشد.»؛ یعنی حتی رییس کل بانک مرکزی دولت حسن روحانی هم تایید کرده است که اگر ایران استانداردهایFATF را در شرایط نبود تحریم( نه وجود تحریم) رعایت نکند برای مبادلات بانکی دچار مشکل می‌شود پس در شرایطی که ما تحت تحریم‌های ظالمانه آمریکا هستیم اجرای استانداردهایFATF نوعی خودتحریمی است؛ چراکه در صورت تصویب لوایح سی‌اف‌تی و پالرمو و اجرای استاندارهای این نهاد عملا قدرت دور زدن تحریم‌ها از ایران گرفته خواهد شد. همچنین باید به این نکته توجه کرد کهFATF ابزاری برای تحریم در اختیار ندارد، بلکه با تسلط بر نظام مالی و بانکی کشور قدرت اثرگذاری تحریم‌های آتی را بیشتر می‌کند.

با این اوصاف اگر مشکل در خرید واکسن برای ایران وجود دارد عامل اصلی آن تحریم‌های ضدبشری، غیرانسانی و ظالمانه آمریکاست  که در همین خصوص عبدالناصر همتی در پاسخ به سوالی درباره موانع خرید واکسن کرونا، فشار آمریکایی‌ها بر بانک‌های مختلف اروپایی را مانع اصلی دانسته و گفته «آمریکا آنها را از کار با ایران ترسانده و جریمه‌های بسیار سنگینی را علیه آنها تحمیل کرده‌ است، بانک مقصد در صورتی حاضر است پول را دریافت کند که مجوز اختصاصی و موردی توسط آمریکا صادر شود و تمام مراحل انتقال پول به صراحت در آن ذکر شود»

بنابراین واضح است که ربط دادن موضوع خرید واکسن کرونا به FAFT   نوعی آدرس غلط دادن به مردم و انحراف اذهان و افکار عمومی از عملکرد ضعیف دولت آقای روحانی، چه در دیپلماسی و ناتوانی در رفع تحریم‌ها   و چه در حل مشکلات داخلی است و در پایان باید خطاب به این جماعت گفت که

تو به تقصیر خود افتادی از این در محروم                    از که می‌نالی و فریاد چرا می‌داری

* امید گرواند کارشناس اقتصادی

کد خبر: 1085105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =