مجامع بین‌المللی هم ترور شهید سلیمانی را محکوم کردند/ توجیه رذیلانه تروریست‌های آمریکایی

تروریست‌های آمریکایی در حالی ترور شهید سلیمانی را با نظریه «کشتار هدفمند» توجیه کردند که برای کشتن سران القاعده و داعش نیز همین موضوع را عنوان کردند و این در حالی است که شهید سلیمانی سال‌هاست به مبارزه با عناصر تروریستی آمریکا در منطقه پرداخته و به الگوی آزادی‌خواهان دنیا تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حدود یک سال از ترور شهید سردار قاسم سلیمانی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب می‌گذرد. تروری که به دست تروریست‌های آمریکایی با دستور رئیس ایالات متحده صورت گرفت آن‌هم در کشوری که توسط سردار دلها از استعمار تروریست‌های داعش نجات یافت.

ایران در این مدت از لحاظ سیاسی برای محکومیت این جنایت اقداماتی در سطح بین‌المللی انجام داده است، همچنین با حمله موشکی به پایگاه نظامی آمریکا در عراق پاسخی قاطع در برابر تجاوز آمریکا داده است؛ اما کارشناسان حقوق بین‌الملل معتقدند همچنان در مجامع بین‌المللی می‌توان این موضوع را دنبال کرد.

ولی الله نوری در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان اینکه ترور شهید سردار قاسم سلیمانی را از ابعاد مختلف می‌توان مورد بررسی قرار داد، گفت: حقوق بین‌المللی یکی از منظرهایی است که می‌توان ترور سردار سلیمانی را از طریق آن بررسی و پیگیری کرد. 

وی با اشاره به نقش عراق و آمریکا در ترور شهید سلیمانی، گفت: ایشان با دعوت رسمی مقامات دولتی عراق وارد خاک این کشور شد، در نتیجه مسئول حفاظت از شخص دعوت شده، دولت میزبان است.  اگر از برخی از شبهات که آیا مسئولان عراقی در جریان ترور بودند یا خیر نیز بگذریم، نقش عراق در تامین سلامت شهید سلیمانی به عنوان مهمان خارجی (جدا از شخصیت نظامی وی) غیر قابل انکار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد ادامه داد: دولت آمریکا نظریه «قتل هدفمند» را سال‌هاست که به بهانه دفاع از حقوق شهروندان خود اجرایی می‌کند. مسئولان آمریکایی در این نظریه معتقد هستند که اگر فردی یا گروهی برای شهروندان آمریکایی خطر قریب الوقوع ایجاد کند یا قبلا به شهروندان این کشور آسیب وارد کرده باشد، آمریکا به خود اجازه می‌دهد که این افراد را مورد هدف قرار دهد.

وی اضافه کرد: آمریکا و رژیم غاصب صهیونیست از نظریه «قتل هدفمند» برای کشتار سران القاعده و داعش استفاده می‌کردند؛ اما متاسفانه آمریکا در توجیه ترور شهید قاسم سلیمانی که خود در راه مبارزه با تروریست سالها تلاش کرد نیز از این نظریه استفاده کرده است.

به گفته نوری، آمریکا برای توجیه افکار عمومی جهان بیان کرد که سردار سلیمانی را ترور کردیم چراکه وی قصد داشت به کنسولگری‌های آمریکا در کشورهای منطقه حمله کند. بماند که هیچ زمانی نتوانستند مدارک و مستندی برای اثبات این ادعا به مجامع  بین‌المللی ارائه دهند.

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: اصل کشتار هدفمند در زمان صلح که جنگی بین ۲ کشور در جریان نیست از نظر حقوق بشر زیر سوال و مردود است. اگر ۲  کشور درگیر جنگ باشند و یکی از کشورها سران نظامی کشور مقابل را مورد حمله قرار دهد جزء قواعد جنگ محسوب می‌شود اما در شرایط غیر جنگی نقض حقوق بشر است و ترور اشخاص نام دارد.

وی مطرح کرد: در حال حاضر گزاشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره اعدام‌های فرا قانونی، نظریه  کشتار هدفمند را محکوم کرده است و حتی پیرامون ترور شهید محسن فخری زاده نیز اعلام کرد این حرکت یک اعدام غیر قانونی فرا مرزی است.

نوری کشتار هدفمند آمریکایی را نوعی تروریست دولتی دانست و گفت: مجامع بین‌المللی مانند عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر نیز این نظریه آمریکایی را محکوم کرده‌اند.

این استاد گروه حقوق بین‌الملل دانشگاه آزاد شهرکرد با اشاره به حمله موشکی ایران به پایگاه  نظامی آمریکا در  عین الاسد عراق عنوان کرد: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران درباره این حمله به نوعی از همین استدلال آمریکایی استفاده کرد و گفت در مقابل اقدام تروریستی آمریکا، ایران اقدام نظامی و دفاع مشروع انجام  داده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ایران برای پیگیری ترور شهید حاج قاسم سلیمانی در سطح بین‌الملل می‌تواند از مجمع عمومی سازمان ملل متحد یا شورای حقوق بشر پیگیری کند و همزمان موضع‌گیری سیاسی مناسب نیز داشته باشد.

نوری با بیان اینکه ایران شکایت رسمی از آمریکا را در مجامع بین‌المللی نمی‌تواند مطرح کند، گفت: ایران شکایت رسمی از آمریکا را نمی‌تواند به دیوان کیفری بین‌المللی ارائه دهد چراکه صلاحیت ایران به دلیل عضو نبودن، در دادگاه‌های عمومی و بین‌المللی تائید نشده  است. 

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: ایران باید با تقویت رسانه‌های خود از ابزار افکار عمومی جهان نیز استفاده بهینه را ببرد و بتوانند برای جهانیان توضیح دهد که باوجود پذیرش مسائل هسته‌ای و برجام از سوی ایران، آمریکا همچنان اقدام به ترور شخصیت‌ها و دانشمندان هسته‌ای کشور می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1085126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =