«قهرمان»، تکرار یک شکست یا اتفاقی در سینمای اصغر فرهادی؟

اصغر فرهادی به مثابه آثار قبلی خود در فیلم «قهرمان» نیز با فرانسوی‌ها همکاری کرده است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، فیلم جدید اصغر فرهادی نیامده توجه‌ها را به سمت خود جلب کرده است. فیلمی که به گفته نائب رئیس فروش و بازاریابی کمپانی ممنتو (سرمایه‌گذار فیلم اصغر فرهادی) فیلمنامه فوق‌العاده‌ای دارد و به بسیاری از مسائل روز و معاصر جوامع مدرن می‌پردازد. اگر این جذابیت به اندازه فیلم قبلی فرهادی یعنی «همه می‌دانند» باشد نباید انتظار زیادی داشت. زیرا این فیلم که با هزینه ۱۲ میلیون دلاری در اسپانیا ساخته شده بود، نه تنها از سوی این کشور به اسکار فرستاده نشد بلکه فروش آن کمتر از سرمایه اولیه‌اش شد.

*انتظاراتی که از فرهادی برآورده نشد!

یعنی آن فیلم چیزی در حدود ۱۰ میلیون دلار فروش داشت که چنین اتفاقی برای فرهادی و فیلم او امتیاز منفی محسوب می‌شد. اما خبرهایی رسیده که فیلم اصغر فرهادی یعنی «قهرمان» در شیراز به پایان فیلمبرداری خود رسیده است و چند تن از بازیگران این فیلم نیز معرفی شده‌اند. از نکات جالب این فیلم حضور بازیگران مطرح ایرانی مثل محسن تنابنده و امیر جدیدی در کنار بازیگران شیرازی است. این چنین به نظر می‌رسد که اصغر فرهادی از بازیگران بومی هم برای فیلم خود بهره برده که باید در فیلم دید چگونه این کار بروز و ظهور پیدا خواهد کرد.

*همیشه پای فرانسوی‌ها در میان است!

در مورد فیلم قهرمان گفته می‌شود که کمپانی Memento Films International عهده‌دار فروش جهانی این فیلم شده است. شاید جالب باشد که بدانیم این کمپانی عهده‌دار سرمایه‌گذاری سه فیلم قبلی اصغر فرهادی نیز بوده است. یعنی فیلم‌های «گذشته»، «فروشنده»، «همه می‌دانند» توسط این کمپانی حمایت شده‌اند. حالا نکته مهم‌تر آنکه نام «قهرمان» در بین اسامی فیلم‌هایی که توسط مرکز ملی سینما و انیمیشن فرانسه Centre national du cinéma et de l'image animée قرار دارد. یعنی این فیلم با بودجه این مرکز ساخته خواهد شد. بودجه‌ای که تحت عنوان کمک به سینمای جهان وجود دارد. اما چطور چنین چیزی ممکن است؟ باید گفت هر ساله کارگردانان مختلفی پروژه‌های خود را به بخش «کمک به سینماهای جهان» فرانسه ارائه می‌کنند تا از کمک‌های آن بهره‌مند شوند. گویا اصغر فرهادی نیز از این کمک‌ها بی‌نصیب نمانده و فیلم جدید او یعنی قهرمان این بودجه را دریافت کرده است. البته این پروژه‌ها باید توسط کمپانی فرانسوی ارائه شود تا بودجه به عنوان ضامن تولید در اختیار کمپانی قرار بگیرد. نکته اینجاست که فیلم اصغر فرهادی توسط کمپانی Memento Films International «ممنتو» به این مرکز معرفی شده است. همان کمپانی که طبق آنچه گفته شد از سه اثر قبلی این کارگردان ایرانی حمایت کرده است.

*تقابل قهرمان با کرونا

فیلم قهرمان اصغر فرهادی خارج از تمام گمانه‌زنی‌هایی که در مورد آن شده تا بر پرده سینما نیاید نمی‌توان نتیجه گیری درستی از آن داشت. زیرا اثر سینمایی باید دیده شود تا بر اساس دیده‌ها قضاوتی شکل بگیرد. از این رو برای نگاه دقیق‌تر باید تا آمدن قهرمان صبوری کرد. اما اصغر فرهادی نیز به عنوان یک کارگردان ایرانی مطرح در دنیا کارنامه‌ مهمی دارد. وی با فیلم «جدایی نادر از سیمین» به شهرتی جهانی رسید. از آن پس با فیلم‌هایی چون «فروشنده»، «همه می‌دانند» و «گذشته» ادامه داد.

بر اساس این گزارش اصغر فرهادی اولین حضور سینمایی‌اش با فیلم «ارتفاع پست» اتفاق افتاد. او در این فیلم در کنار ابراهیم حاتمی‌کیا بود ولی خیلی زود توانست در سینمای ایران مطرح شود. حالا نیز این کارگردان ایرانی طبق آنچه گفته شد فیلمبرداری فیلم جدید خود را به پایان برده است. حال باید دید این کارگردان ایرانی به همراه حامیان فرانسوی‌اش چطور در دوران کورونا به فروش اثر خودشان خواهند رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1085172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =