ابداع فناوری ضد کلاهبرداری با استفاده از فیلم‌های کهنه

محققان سنگاپوری برای مقابله با تقلب و کلاهبرداری یک فناوری جدید را با استفاده از فیلم‌های کهنه مورد استفاده برای عکاسی ابداع کرده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از نیواطلس، محققان می‌گویند این فناوری از دقت زیادی برای تأیید اصالت محصولات مهم و ارزشمند مانند جواهرات، محصولات الکترونیک گران قیمت، مواد دارویی و غیره برخوردار است.

فناوری یادشده که دیپ کی نام دارد، مبتنی بر استفاده از فیلم‌های قدیمی دوبعدی کهنه و نیز الگوریتم هوش مصنوعی است. دوام بالای این فناوری و دقت منحصر به فرد از جمله مزیت‌های دیگر آن محسوب می‌شود.

فناوری دیپ کی مبتنی بر الگوهایی موسوم به پی یو اف است که شناسه فیزیکی منحصر به فردی برای غیرممکن کردن کپی برداری محسوب می‌شود و در حال حاضر در برخی از فرایندهای مبارزه با جعل و دستکاری مانند ایمن سازی ریزپردازنده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برچسب‌های پی یو اف اگر چه پیچیده و ضد جعل هستند، اما در برابر بی ثباتی‌های زیست محیطی پایدار نیستند و فرایند تأیید هویت از طریق آنها با طی مدت زمانی قابل توجه صورت می‌گیرد. برای ارتقای کیفیت، دوام و ثبات این برچسب‌ها از نوعی جوهر چسبناک که به سطح فیلم‌های قدیمی اضافه می‌شود، استفاده می‌گردد. الگوهای جدیدی که به این شیوه شکل می‌گیرند به سادگی قابل بازتولید و بازطراحی به منظور استفاده مکرر هستند.

سپس از این الگوهای تازه با استفاده از میکروسکوپ الکترونیکی تصویربرداری می‌شود و یک نرم افزار هوش مصنوعی در عرض چند دقیقه الگوی شکل گرفته را تحلیل، طبقه بندی و اعتبارسنجی می‌کند و محصول نهایی برچسبی با الگوی خاص و غیرقابل جعل است.

کل این فرایند تنها ۳.۵ دقیقه طول می‌کشد و بررسی اصالت محصولی که بدین شیوه ضد جعل شده نیز به تنها ۲۰ ثانیه زمان نیاز دارد. محققان امیدوارند محصولات مبتنی بر این فناوری ضد جعل در آینده نه چندان دور روانه بازار شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1085184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =