وجود شهید سلیمانی عامل ثبات ژئوپلتیک خاورمیانه و میراثش افول قدرت آمریکا است

شهید حاج قاسم سلیمانی دارای نبوغ سیاسی، نظامی و نقشی موثر در امنیت کشور و منطقه بود که با عقیم‌کردن سلطه‌جویی صهیونیست عملکردش در تاریخ باقی خواهد ماند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ همین روزهاست که یک سال تمام بشود. یک سال از جمعه‌ای که ساعت ۱:۲۰ بامدادش فرزندان این آب و خاک غمی از جنس فقدان پدر و فرزندان شهید بار دیگر طعم یتیمی را چشیدند، می‌گذرد. در آستانه اولین سالگرد ترور ظالمانه فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، سردار شهید قاسم سلیمانی و هم‌رزمانش هنوز دستی قلب ملت ایران و آزادی‌خواهان را از این داغ می‌فشارد. ۱۳ دی ماه سال گذشته، به دستور ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا اتومبیل‌های حامل سردار سلیمانی، ابومهدی المهندس و یارانشان در خروج از فرودگاه بغداد مورد حمله قرار گرفتند.

از اهداف شوم این ترور می‌توان به جان بخشیدن به تروریسم در منطقه و تضعیف محور مقاومت اسلامی اشاره کرد. آن‌چه بعد از شهادت سردار سلیمانی رخ دهد، تعیین می‌کند جبهه مقاومت متکی به فرد است یا تفکر. حفظ قدرت در منطقه و مقابله با تروریسم نشانگر آن خواهد بود که آن‌چه از خون سلیمانی‌ها برای این سنگر می‌ماند، چند خط خاطره دلسوز و چند قطره اشک است یا کتابی از تفکرات آزادی‌خواهانه و ضد صهیونیست که باید به آن عمل شود.

جلال درخشه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار رشید اسلام شهید سلیمانی و هم‌رزمانش گفت: شهید سلیمانی را باید یک استراتژیست تمام عیار در هر دو بعد سیاسی و نظامی، نه‌تنها برای ایران بلکه برای منطقه قلمداد کرد. استراتژیستی که تلاش‌ها و مجاهدت‌هایش علاوه بر اینکه منجر به نابودی داعش و تروریسم در منطقه شد، به شکل‌گیری یک نیروی نظامی هدفمند، قوی و آینده‌دار انجامید.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با تقدیر از چندین سال تلاش شهید سلیمانی برای مجد و عظمت ایران اسلامی، افزود: پیروزی انقلاب و تجربه بیش از چهار دهه جمهوری اسلامی، راهبردهای امنیتی، سیاسی و نظامی قدرت‌های بزرگ را در منطقه برهم زد و به شکل‌گیری یک نظم مردمی مبتنی بر مقاومت در برابر سلطه‌گران در میان ملل منطقه منتهی شد. چنین نظمی نتایج گسترده‌ای را به دنبال داشته و خواهد داشت.

وی در ادامه آخرین تلاش غرب برای ایجاد یک نظام امنیتی جدید و شکل‌دهی به جغرافیای سیاسی در منطقه را، گسترش جنگ‌های داخلی و تضعیف حاکمیت ملی کشورهای منطقه دانست و داعش را ابزار این تلاش برای از بین بردن مقاومت اسلامی معرفی کرد.

درخشه با تشبیه تروریسم به یک ماشین جنگی اظهار کرد: شهید سلیمانی نقش اساسی در توقف ماشین جنگی داعش را ایفا کرد و نه‌تنها راهبردهای آمریکا و رژیم صهیونیست و برخی از کشورهای عربی در منطقه را عقیم گذاشت؛ بلکه به تثبیت گفتمان مقاومت اسلامی از طریق تولید قدرت نوینی در منطقه کمک اساسی کرد. امروزه در منطقه می‌توان عملکرد مقاومت اسلامی را یک جریان قوی از حیث عملی و یک دکترین نظامی و امنیتی موثر از حیث نظری در میان ملل برشمرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با تاکید بر نقش بنیادین شهید سلیمانی در حفظ امنیت منطقه، بیان کرد: باید از شهید سلیمانی به عنوان برجسته‌ترین شخصیت شکل‌دهنده به امنیت و ثبات منطقه‌ای در ۲ دهه گذشته یاد شود. اگر مجاهدت‌های حاج قاسم نبود، قطعا ژئوپلتیک(جغرافیای سیاسی) منطقه به شکل دیگری رقم می‌خورد و امروز شاهد خاورمیانه‌ای بودیم که بیگانه برایش نقشه ترسیم کرده بود و نه ملت ها!

وی درباره نقش سردار سلیمانی در لبنان، سوریه و عراق تصریح کرد: اصلی‌ترین نقش در دفاع از حاکمیت کشورهای منطقه را شهید سلیمانی ایفا کرد، چرا که گسترش درگیری‌ در آن‌ها به ضرر تمام ملت‌های مسلمان و تضعیف ظرفیت‌هایشان در مقابل تجاوزگری قدرت‎های غربی و صهیونیست بود.

درخشه تاکید کرد: اهمیت ایفای نقش در سایر کشورهای مسلمان آنجا روشن می‌شود که بدانیم تروریسم منطقه، از چندین کشور جهان از غرب تا شرق در این منطقه گرد هم آمده و از حمایت‌های گسترده از سوی کشورهای غربی در زمینه سرویس‌های اطلاعاتی، لوجستیک و نظامی برخوردار بودند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در تبیین نتایج عملکرد سردار سلیمانی در سال‌های خدمتش گفت: پنج دستاورد حاج قاسم سلیمانی برای ایران و منطقه در تاریخ باقی خواهد ماند  

۱. عقیم گذاشتن طرح آمریکا، صهیونیست و برخی کشورهای عربی در شکل‌دهی به جغرافیای سیاسی نوین در منطقه

۲. نابودی یا تضعیف تمام گروه‌های تروریستی منطقه

۳. حفظ حاکمیت کشورهای منطقه

۴. تثبیت موقعیت مقاومت اسلامی

۵. گسترش قابل توجه نفوذ استراتژیک ایران در منطقه و در نتیجه افزایش قدرت در برابر سایر تهدیدها

درخشه راه شهید سلیمانی را در میان مبارزان، نیروهای مقاومت اسلامی و همه آزادی خواهان پایدار و استوار پیش بینی کرد و افزود: بنیانی که سردار سلیمانی شکل داد قطعا در آینده سیاسی و امنیتی منطقه، نقش موثری ایفا خواهد کرد.

حمله به پایگاه عین‌الاسد شگفتی دهه‌های اخیر منطقه است

درخشه ضمن ضروری دانستن انتقامی هم‌ردیف و معادل با ترور شهید سلیمانی، خاطرنشان کرد: اگرچه اقداماتی که تا امروز تحت عنوان انتقام انجام شده را باید گام اول دانست؛ اما لازم به ذکر است حمله به پایگاه عین‌الاسد شروع عصر جدیدی در منطقه و جهان تلقی می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) درباره حمله انتقام‌جویانه ایران به عین‌الاسد گفت : در سه دهه اخیر و به دنبال سیاست‌های آمریکا پایه یک جانبه‌گرایی هیچ دولتی حتی به صورت لفظی جرات تهدید آمریکا را نداشت. با نگاهی به تاریخ روابط بین‌الملل و سیاست‌های آن می‌بینیم پس از جنگ جهانی دوم و فروپاشی شوروی، در دهه‌های متمادی هیچ کشوری در دنیا جرات نکرده بود مقابل قدرت نظامی آمریکا ایستادگی کند و آن را به چالش بکشد؛ چه برسد که بخواهد پایگاه نظامی‌اش را بمباران کند.

وی حمله به پایگاه نظامی عین‌الاسد را یک شگفتی در مناسبات نظامی و امنیتی جهان برشمرد و تاکید کرد: توجه کنیم در شرایطی که قدرت آمریکا بر جهان سایه انداخته اینکه کشوری بتواند نظم آمریکا در منطقه را به چالش بکشد و به مقابله نظامی با آن برخیزد، معادل شکستن هیبت و هیمنه قدرتی است که سالهاست در جای جای جهان جا خوش کرده است. حمله به عین الاسد خط بطلانی بر هفت دهه قدرت آمریکا کشید و دفتر جدیدی در قدرت و امنیت منطقه باز کرد که کشورهای غربی در سطور آن جایی ندارند.

درخشه در پایان با اشاره به اهمیت پایداری و حفظ قدرت محور مقاومت، سه ویژگی سردار سلیمانی را عامل محبوبیت این شهید در دل مردم دانست و گفت: مردمی بودن، فروتنی و اخلاص در عمل برای هر کاری، حاج قاسم سلیمانی را نامدار و عاقبت به خیر کرد. پاداشی هم که خداوند به او داد، از شهادتش تا مهرش در دل ها مصداق همین ویژگی‌ها است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1085213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =