انتقاد رئیس جمهور جیبوتی از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

رئیس جمهور جیبوتی اقدام برخی کشورهای عربی در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را نقض آشکار طرح صلح عربی دانست.

به گزارش گروه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، «اسماعیل عمر گوئله» رئیس جمهور جیبوتی گفت که عادی‌سازی روابط بین برخی کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی در تضاد با طرح صلح عربی است.

شبکه الجزیره قطر چهارشنبه شب گزارش داد که رئیس جمهور جیبوتی در واکنش به این عادی‌سازی‌ها گفت: «عادی‌سازی روابطی که برخی از کشورهای [عربی] با اسرائیل می‌کنند، مخالف ابتکار عمل صلح کشورهای عربی است».

در طرح صلح عربی که به ابتکار پادشاه سابق سعودی مطرح شده، کشورهای عربی شرط کرده‌اند که در صورت تشکیل کشور فلسطین بر اساس طرح دو دولتی، حاضر خواهند بود «موجودیت اسرائیل» را به رسمیت شناخته و روابط خود با این رژیم را عادی‌سازی کنند.

طی ماه‌های گذشته کشورهای امارات عربی متحده، بحرین و سودان و اخیرا مغرب به توجه به این طرح، روابط خود را با رژیم تل‌آویو عادی ‌سازی کردند.

او همچنین گفت: «ما مخالف سیاسی کردن بنادر در منطقه شاخ آفریقا هستیم و باید از این بنادر به دور از تنش‌ها و درگیری‌ها استفاده شود».

رژیم‌های عربی حوزه خلیج فارس از سال ۲۰۱۵ با ثروت‌های هنگفت خود به دنبال سرمایه گذاری در سواحل دریای سرخ هستند؛ از این رو، در سایه تلاش این دولت‌ها برای شکار پایگاه‌های استراتژیک در جیبوتی، اریتریا، سومالی و حتی یمن، تعداد بنادر دریایی و پایگاه‌های نظامی جدید در این نواحی افزایش یافته است.

این در حالی است که به گفته کارشناسان، موقعیت استراتژیک جیبوتی در دریای سرخ و تنگه باب المندب همچنین باعث شده تا رژیم صهیونیستی با امضای مواقت نامه‌های متعدد و صرف هزینه‌های بالا جیبوتی را به نوعی به حیاط خلوت خود در منطقه تبدیل کند به نحوی که طی ۲۰ سال گذشته نه تنها هیچ تهدیدی از سوی این کشور متوجه رژیم صهیونیستی نبوده است، بلکه این کشور به نوعی حافظ منافع اسرائیل در منطقه بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1085216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =