مراکز رشد به حمایت‌های ویژه نیاز دارند

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: از آنجایی که راه اندازی کسب و کار برای عضو هیئت علمی و فارغ التحصیل رشته علوم فنی و مهندسی نیازمند سرمایه زیادی است لذا این رشته‌ها در همه دنیا و مراکز رشد مورد حمایت‌های ویژه قرار می‌گیرند.

به گزارش گروه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، زهرا امام جمعه عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در برنامه «گفتگوی علمی» درباره ظرفیتها و چالشهای مراکز رشد دانشگاهی گفت: مراکز رشد دانشگاهی یکی از مهمترین بخشهای دانشگاه هستند که بین دانشگاه و صنعت پیوند برقرار می‌کنند.

وی افزود: تا قبل از احداث این مراکز، دانشگاه‌ها به شکل سنتی از صنایع پروژه می‌گرفتند و خودشان اقدام به تولید و ارائه خدمت خاص نمی‌کردند و ارتباط اعضای هیئت علمی با صنایع هم فقط از طریق اخذ پروژه از صنایع بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهارکرد: از آنجایی که راه اندازی کسب و کار برای عضو هیئت علمی و فارغ التحصیل رشته‌های علوم فنی و مهندسی نیازمند سرمایه بسیار زیادی است به همین دلیل هم این رشته‌ها در همه دنیا و مراکز رشد مورد حمایت‌های ویژه قرار می‌گیرند.

امام جمعه، عملکرد ایران در ایجاد رشته‌های بین رشته‌ای (تلفیقی از رشته‌های علوم انسانی و علوم فنی مهندسی) را ضعیف خواند و افزود: در حال حاضر شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد بیشتر جنبه فنی مهندسی دارند تا سایر جنبه‌ها.

رئیس پردیس ارس دانشگاه تهران با اشاره به حمایت‌های طبقه بندی دانشگاه تهران از مراکز رشد گفت: پارک علم و فناوری هر سال با کمک معاونت پژوهشی دانشگاه تهران فراخوان ایده می‌دهد و هسته‌های رشد شکل می‌گیرد.

«هسته رشد» متشکل از یک یا چند عضو هیئت علمی، الزاماً یک یا چند دانشجوی در حال تحصیل و چند نفر فارغ التحصیل دانشگاهی است که ایده خود را ارائه کرده و بعد هم از ایده خود دفاع می‌کنند و امتیاز می‌گیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه ۳۰ درصد از ایده‌های مطلوب مورد حمایت مالی قرار می‌گیرند افزود: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران همزمان با انجام عملیات هسته رشد، آموزش‌های مربوط به تجاری سازی را هم به اعضای هسته ارائه می‌کند.

امام جمعه ادامه داد: در مرحله بعدی و پس از فرآیند داوری، ۳۰ درصد از هسته‌ها وارد مرحله تجاری سازی می‌شوند و میزان حمایت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه پارک‌های علم و فناوری به دو نوع دانشگاهی و استانی تقسیم بندی می‌شوند افزود: استقرار در پارکهای استانی هیچ نیازی به عضو هیئت علمی بودن ندارد و از نظر تأمین مالی هم وضعیت بهتری دارند زیرا وابسته به دولت هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1085218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =