وضعیت کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها خوب نیست

دَرودی در رادیو گفت‌وگو اذعان کرد: دانشجویان همت و انگیزه کافی برای این کار ندارند و به نظر می‌رسد که دلیل آن میزان مطالعات پائین دانشجویان باشد.

به گزارش گروه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، مقصود دَرودی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویان در برنامه گفتگوی فرهنگی در رابطه با کرسی‌های آزاد اندیشی عنوان کرد: در تمام جوامع و کشورها، شاهد دوگانگی‌هایی هستیم که در عرصه‌های مختلف وجود دارد. برخی از این دو قطبی‌ها واقعی و برخی کاذب هستند.

وی افزود: اگر بخواهیم دچار رشد و تعالی شویم، باید این قطب‌ها را در کنار هم قرار دهیم و از تضارب آراء و ماحصل که بین قطب‌ها، شکل می‌گیرد، رشد و تعالی صورت بگیرد. بعضا این دو قطبی‌ها ممکن است خیر و شر و گاهی صحیح و صحیح تر باشد.

دَرودی اضافه کرد: برای موضوعات مختلف دروس اجباری و اختیاری داریم، اما برای موضوعی مانند تفکر نقادانه و سنجش گرایانه اندیشی هیچ آموزشی به دانشجویان ارائه نمی‌شود کهاین مسئله در مقطع دبیرستان، راهنمایی هم همین طور است.

وی معتقد است اصول تفکر نقادانه، که بخشی از آن دوری از تعصب، هیجانات و عدم قبیله گرایی در اندیشیدن است باید در مدارس آموزش داده شود.

دَرودی بیان کرد: علوم تجربی به دانش آموزان آموزش داده می‌شود، درباره ریاضیات، زبان عربی و انگلیسی صحبت می‌کنیم اما درباره اندیشیدن و مبانی آن صحبت نمی‌کنیم.

وی افزود: نوع مواجه با آموزش این مسئله متفاوت است و باید کرسی‌های آزاد اندیشی در مدارس برگزار شود و می‌بایست تمرین عملیاتی صورت بگیرد.

دَرودی به مسئله تخریب اشاره کرد و گفت: گاهی افراد فضای کرسی‌های آزاد اندیشی را به مذاکره سوق می‌دهند و به جای اینکه ایرادت منطقی بگیرند به تخریب و تحقیر می‌پردازند. و این موضوع به دلیل آن است که هنوز فرهنگ گفت و گو و آزاد فکری بین ما بوجود نیامده است.

وی افزود: هر زمان عنصر منفعت را در اندیشیدن دخیل شد، بی شک یا به نتیجه منجر نمی‌شود یا ماحصل آن خوب نخواهد بود.

دَرودی درباره شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویان توضیح داد: بسیج دانشجویی از سال ۱۳۶۷ طبق فرموده رهبر کبیر انقلاب اسلامی، تاسیس شد. سیستم ما صرفا نظارت پسینی است. فعالیت در این شورا به چهار سطح، ناظر بر موضوع مسئله محوری دسته بندی شده است. مسائل در سه سطح استانی، شهرستانی و کشوری روی میز می‌گذاریم و یکی از کارکردهای شورای تبیین، اولویت بندی مسائل است. پس از اولویت بندی، اصطلاحا از فهرست مسائل به نظام مسائل می‌رسیم که فهرست مسائلی است که براساس اولویت بندی‌ها چیده شده است. پس از آن کنش‌ها و عملیات‌هایی ناظر بر مسائل تعریف می‌شود که این مسائل، می‌بایست چگونه پیگیری شود. که روش‌های مختلفی دارد و این مسائل در حوزه‌های مختلفی وجود دارند.

دَرودی عنوان کرد: اکنونی یکی از مسائل روز ما در بسیج دانشجویی در شورای تبیین مواضع بسیج کشوری، مسئله کروناست. و از سویی سعی می‌شود که تقسیم مسائلی داشته باشیم و گفتمان سازی تخصصی را محور کار خود قرار دهیم.

وی با بیان اینکه وضعیت کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها خوب نیست، گفت: مهمترین دلیل آن در زمان فعلی، ناظر بر مسئولین نمی‌دانم. هر چند که دارای ایراداتی نیز هستند. اما مهمترین ایراد آن را در دانشجویان می‌بینم که همت و انگیزه کافی را برای این کار ندارند و به نظر می‌رسد که دلیل آن میزان مطالعات پائین دانشجویان است. متاسفانه دانشجویان به نسبت دهه‌های قبل سطحی شده‌اند که آسیب‌های آن در آینده ملاحظه خواهیم کرد.

دَرودی خاطرنشان شد: از مهمترین دلایل سطحی شدن دانشجویان، کمیت گرایی و رسانه است. متاسفانه رسانه‌ای شدن به معنای بد و غلط آن، دانشجویان کشور را سطحی کرده است. اگر دانشجویان به فکر حل مسائل باشند، یکی از روش‌هایی خواهد بود که آنها را از سطح بودن نجات خواهد داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1085220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =