عمر جنگ اقتصادی رو به پایان است/ نیازی به ترحم دنیا نداریم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما باید هر چه زودتر آتش تحریم را خاموش کنیم، گفت: البته ما نیازمند ترحم کسی در دنیا نیستیم و نیاز به ترحم نداریم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز(پنجشنبه) در مراسم افتتاح طرح‌های ملی و پروژه‌های پتروشیمی وزارت نفت در استان‌های ایلام ، همدان و ارومیه، اظهار کرد: امروز سراسر ایران در این دوران تحریم اقتصادی به یک کارگاه عظیم و بزرگی که همه در آن حضور دارند، تبدیل شده است.

روحانی گفت: وقتی صنعت عظیم پتروشیمی را در کشور مشاهده می‌کنیم قدرت ایران را می‌بینیم که این ملت بزرگ در همه زمینه‌ها از جمله در زمینه صنعت کارهایی کرده که کسی نمی‌تواند این ملت را تحت تسلیم قدرت خود کند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: پروژه‌هایی که امروز افتتاح می‌شود، قدرت ملی کشور است که ظهور و بروز پیدا می‌کند و ما در این مدت شاهدیم سراسر کشور در دوران تحریم اقتصادی به یک کارگاه عظیم خودباوری تبدیل شده و همه در آن شرکت دارند. همه دست به دست هم دادند تا امروز شاهد افتتاح این پروژه‌های عظیم باشیم.

وی با اشاره به دلایل لغو سفر استانی خود به استان ایلام گفت:مدت‌ها قبل قرار بود به این استان سفر کنیم که متاسفانه شاهد شیوع ویروس کرونا در کشور بودیم. دولت آماده همکاری در خصوص پروژه‌های استان ایلام است. مردم ایلام حق بزرگی بر گردن مردم ما دارند این مردم عزیز در جنگ هشت ساله ایستادگی کردند و در این سال ها نیز خدمتگزار زائرین ابا عبدالله الحسین بودند بنابراین هر کاری برای این مردم عزیز کنیم کم است.

روحانی با اشاره به افتتاح طرح پتروشیمی در استان آذربایجان غربی گفت: خیلی خوشحالیم که توانستیم به وعده ای که سال ۹۲ به مردم آذربایجان غربی و به ویژه شهر ارومیه برای احیای دریاچه ارومیه دادیم، تا پایان سال عمل کنیم.

رئیس جمهور در ادامه با تبریک فرا رسیدن میلاد باسعادت حضرت عیسی مسیح (ع) گفت: تولد حضرت عیسی یک معجزه بزرگ از جانب خداوند بود و به تعبیر قرآن او کلام الله بود که وجودش پر از برکت برای مردم جهان تا قیامت خواهد بود. حضرت مسیح یکی از انبیایی است که در قیام امام زمان (ع) در کنار ایشان حضور دارند.

وی بیان کرد: این پنجشنبه یکی از پنجشنبه های زیبای ما بود که در آن بیش از یک میلیارد یورو افتتاح پروژه داشتیم. این افتتاح در شرایط جنگ اقتصادی رخ داد  که باید به همه فعالان و فرماندهان جنگ اقتصادی تبریک بگویم.  این طرح ها به دست فرزندان ایران ساخته شده و بیش از ۷۰ درصد از تجهیزات مورد استفاده نیز داخلی است که افتخار بزرگی برای ما و ضربه بزرگی به استکبار جهانی است که می خواست این روزها ایران تعطیل و همه کارخانه ها بسته باشد و در تصور  خیال خام شان می خواستند مردم در صف های طولانی برای گرفتن نان و مواد ضروری زندگی بایستند که با خواست خداوند چنین چیزی در سه سال جنگ اقتصادی رخ نداد.

رئیس‌جمهور گفت: اگر این جنگ هم ۳۰ سال به طول بینجامد باز هم مردم ما می‌ایستند گرچه به اعتقاد من عمر این جنگ به سر آمده است و  آن کسی که فرماندهی شرورانه این جنگ را به دست گرفته بود در هفته های آخر عمر سیاسی خود به سر می برد و این ملت برای همیشه تاریخ زنده و سربلند می ماند. همانگونه که در طول تاریخ سربلند بوده است.

روحانی گفت: مردم ما می‌دانند که دشمنان هدف های بسیاری را دنبال می کردند اما  بخش نفت و بانک دو هدف اصلی دشمنان بود و در جنگ اقتصادی هدف بمباران روزانه دشمن قرار گرفت اما این سرافرازان به خوبی در این دو حوزه ایستادند و در سال ۹۹ تا پایان سال ۱۷ طرح پتروشیمی را افتتاح خواهیم کرد که امروز دهمین طرح آن افتتاح شد و در ماه های پیش رو ۷ طرح باقی مانده افتتاح خواهد شد.

رئیس جمهور گفت: ۳۸ پنجشنبه در کنار هم جمع شدیم و افتتاح های بزرگی داشتیم و این روند تا پایان سال ادامه خواهد داشت. پتروشیمی جزو صنایعی بود که مورد تحریم های شدید دشمنان قرار گرفت و حتی مدیران این صنعت نیز تحریم شدند اما این عزیزان ایستادگی و مقاومت کرده و خم به ابرو نیاوردند.  اینگونه تحریم ها برای تحریم‌شدگان از سوی شروری مانند ترامپ یک افتخار است و مانند گلوله ای است که در زمان جنگ تحمیلی از طرف صدامیان شلیک و به بدن رزمندگان اصابت می کرد. البته این جراحت به زودی و به کمک مردم شفا پیدا خواهد کرد و ما به نقطه باعظمت تری برای شکوفایی ایران عزیزمان می رسیم.

وی ادامه داد: یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم و وزارت نفت این بود که ما توانستیم پتروشیمی را از لحاظ وزنی و هم از لحاظ ارزشی به دو برابر آنچه قبل از سال ۹۲ بوده برسانیم. اگر دولت هیچ کار دیگری نکرده باشد در این ۸ سال و در این دوره تحریم و جنگ جز اینکه پتروشیمی را به دو برابر افزایش داده باشد این خود کار بزرگی است. تولید پتروشیمی از ۵۶ میلیون تن در سال آینده به ۱۰۰ میلیون تن یعنی حدود دو برابر می رسد و از لحاظ ارزشی نیز از ۱۱ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

روحانی گفت: در فولاد نیز به تولید دو برابر رسیده ایم و اینها همه از افتخارات این دولت است که موجب شده دشمنان از ما بسیار عصبانی باشند. دشمنان ما همچنین از اینکه آب، برق، گاز را برای اقشار کم درآمد و کم مصرف مجانی کرده ایم فوق العاده عصبانی هستند. ده ها برنامه تشکیل دادند و اعلام کردند این کار شدنی نیست. این کار در دنیا نشده پس چطور است که در ایران قرار است انجام شود. ما در این دولت به خودکفایی هایی رسیده‌ایم که قابل توجه است. در همین وزارت نفت تا پیش از این دولت، گازوئیل وارد می‌کردیم اما حالا صادر می کنیم همچنین بنزین وارد می‌کردیم اما امروز صادر کننده هستیم، از سوی دیگر در فصول سرد سال در مشقت زیادی برای تامین گاز بودیم و برای تامین گاز مورد نیاز دست به واردات می‌زدیم اما امروز به جای اینکه وارد کنیم با همکاری مردم حتی صادر نیز می‌کنیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: این دولت ریل‌گذاری برای دولت بعد را انجام داده است، شما در پتروشیمی می‌بینید وقتی ما حرف می زنیم نمی گوییم سال ۱۴۰۰ یا سال ۹۹ بلکه برای سال ۱۴۰۴ نیز برنامه ریزی داریم. و همچنین حرف از سال ۱۴۰۶ می زنیم که این نشان می دهد ما برنامه ریزی داریم. دولت در زمینه کشاورزی، صنعت و خدمات و به ویژه دولت الکترونیک و شرکت های دانش بنیان و البته بخش سلامت کارهای عظیمی کرده و ریل را برای سال‌های بعد نیز گذاشته و راه و مسیر مشخص است.

وی گفت: مردم عزیز ما می دانند برای اینکه صنعتی در کشور ما فعال شود در ابتدا باید مواد اولیه را داشته باشیم زیرا اگر مواد اولیه نباشد و بخواهیم از کشور دیگر مواد اولیه را وارد کنیم آن کشور می‌تواند هر روز برای ما مقرراتی را وضع کند. واردات مواد اولیه و تولید آن در کشور بسیار متفاوت است، خوشبختانه امروز مجتمع های پتروشیمی افتتاح می شود که مواد و خوراک آن در داخل کشور و توسط وزارت نفت تامین خواهد شد. خوشبختانه در عرصه تکنولوژی متناسب با علم جهان پیش می‌رویم و در این پروژه‌ها توانستیم ۷۰ درصد آنها را خودمان در داخل کشور بسازیم و من مطمئنم این میزان از تولید داخلی در سال آینده به حدود ۸۰ درصد خواهد رسید.

روحانی بیان کرد: امروز بخش بزرگی از آنچه مورد نیاز ماست به دست فرزندان این سرزمین در شرکت های دانش بنیان تولید می شود و شما امروز می بینید در بحث کرونا و در بحث شوینده نیاز به خارج از کشور نداریم همچنین در تامین وسایل بهداشتی، ونتیلاتور، آی سی یو، همه اینها در داخل تامین می شود.

رئیس جمهور گفت: در یک سال گذشته می بینیم با وجود مشکلات فراوانی که در پی شیوع کرونا در کشور به وجود آمد دولت توانست بیش از ۲ هزار تخت آی سی یو جدید را افتتاح کند. بحمدالله در تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت هستیم. مساله دیگری که مطرح می شود بحث بازار است. آن چیزی که برای انجام کاری مشوق شماست بازار فروش است. این بازار است که تولیدکننده را دعوت به سرمایه گذاری و کار می‌کند خوشبختانه در بخش پتروشیمی بازار داخلی خوبی داریم و اینکه در غرب کشور مجتمع های پتروشیمی را ایجاد کردیم دلیل این است که بازار در کنار ماست و ما به مرزها برای صادرات نزدیک هستیم.

وی با اشاره به تحریم های گسترده دشمنان تصریح کرد: دشمن با ایجاد محدودیت در بخش نفت خواست درآمدهای ارزی ما را کاهش دهد. همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند اولین کار در تحریم این است که ما اثر آن را از بین ببریم  و کار دوم برداشتن تحریم است. شما می بینید دولت در قدم اول برای اینکه بتواند اثر تحریم را بردارد یکسری محصولات صادراتی را به جای نفت جایگزین کرد که یکی از این محصولات پتروشیمی بود. پتروشیمی که یک روزی برای ما دو میلیارد دلار درآمد داشت و در آغاز این دولت حداکثر ارزش آن ۱۱ میلیارد دلار بود در سال آینده ارزش این محصول به ۲۵ میلیارد دلار می رسد که این نشان می دهد ما با محصولات دیگر محدودیت فروش نفت را جایگزین کردیم و این خود یعنی از بین بردن اثر تحریم.

روحانی تحریم را محصول مشترک کار صهیونیسم، ارتجاع منطقه و تندروهای آمریکا دانست و گفت: ما باید توطئه دشمنان را بشکنیم و نباید بگذاریم این طراحی که ظالمانه علیه ملت ما انجام داده اند، ادامه یابد. شما اگر جایی آتش ایجاد شود اولین کاری که می کنید این است که اثر آن را کم می‌کنید یعنی تجهیزات و اموالی که دارید را از آن محیط خارج می کنید و بعد شروع به خاموش کردن آتش می‌کنید، ما باید هر چه زودتر آتش تحریم را خاموش کنیم البته ما نیازمند ترحم کسی در دنیا نیستیم و نیاز به ترحم نداریم. آنچه مهم است این است که اگر آمریکا دست از تحریم بردارد یعنی جنایت خودش را متوقف کرده است.

وی ادامه داد: البته توقف تحریم به نفع دنیاست و توافق هسته ای نیز به نفع تمام کشورهای جهان است بنابراین ما با تمام توان در سایه کم اثر کردن تحریم به دنبال نابودی این تحریم هستیم که در این مسیر همه باید دست در دست هم دهیم و قوای سه گانه و ارکان کشور با پیروی از رهنمودهای رهبری که راهگشای ماست کار را پیش ببریم، من به مردم عزیزمان نوید می دهم که تا پایان سال و سال آینده روز به روز شرایط معیشت، سلامت، تولید و شکستن تحریم بهتر خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1085261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =