سامانه جامع طرح‌های تحقیقاتی علوم پزشکی کشور رونمایی شد

سامانه جامع طرح‌های تحقیقاتی علوم پزشکی کشور دربرگیرنده اطلاعات طرح‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌های دانشگاه‌ها و موسسات علوم پزشکی کشور رونمایی شد

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ سامانه جامع طرح‌های تحقیقاتی علوم پزشکی کشور دربرگیرنده اطلاعات همه طرح‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌های مصوب، خاتمه یافته دانشگاه‌ها و موسسات علوم پزشکی کشور است که توسط مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طراحی و پیاده‌سازی و رونمایی شد.

این سامانه مذکور در آدرس https://rpis.research.ac.ir برای استفاده در اختیار عموم پژوهشگران، دانشجویان و مردم قرار گرفته است. در حال حاضر بیش از ۲۱۰ هزار طرح تحقیقاتی و پایان‌نامه‌ دانشگاه‌های علوم پزشکی و موسسات وابسته در این سامانه قرارگرفته، قابل جستجو، مشاهده و بازیابی است.

ایجاد بانک ملی و کشوری از طرح‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌های دانشگاه‌ها و موسسات علوم پزشکی کشور و ایجاد بستر و زیرساخت لازم برای اجرای دقیق قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی مصوب از جمله اهداف هدف معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از طراحی و اجرای سامانه جامع طرح‌های تحقیقاتی علوم پزشکی کشور است.

همچنین فراهم‌سازی امکان مشابهت‌یابی عناوین و متن پروپوزال‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌ها و نیز گزارش نهایی آنها و صرفه‌جویی و مدیریت هزینه‌ها در پژوهش‌ها از طریق جلوگیری از انجام طرح‌ها و پایان‌نامه‌های تکراری از دیگر اهداف طراحی و اجرای این سامانه است.

از دیگر اهداف این سامانه می توان به اطلاع‌رسانی عناوین و موضوعات در دست انجام طرح‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌های علوم پزشکی کشور و پایش، رصد و مدیریت عالی طرح‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌های دانشگاه‌ها و موسسات علوم پزشکی کشور اشاره کرد.

از هر طرح تحقیقاتی، اجزای طرح شامل عنوان، نام مجری و پژوهشگران، چکیده، کلیدواژگان، کد مصوب کمیته اخلاق طرح و تاریخ‌های تصویب و اتمام در سامانه وجود دارد و دیده می‌شود.

اطلاعات این سامانه سحرگاه هر روز بروزرسانی می‌شود. بدین‌ترتیب اطلاعات مندرج در سامانه حداکثر ۲۴ ساعت با اصل اطلاعات مربوطه در سامانه‌های دانشگاهی فاصله دارد.

کاربردها و موارد استفاده از سامانه جامع طرح‌های تحقیقاتی علوم پزشکی کشور متعدد و متنوع است.

یکی از کاربردهای اصلی سامانه، استفاده از آن برای مشابهت‌یابی طرح‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌ها برای جلوگیری و پرهیز از انجام کارهای تکراری در پژوهش است. از طرف دیگر از این سامانه برای بررسی رعایت موارد اخلاقی در موارد سرقت علمی و ادبی طرح‌ها، پایان‌نامه‌ها و گزارش نهایی طرح‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌ها استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1085269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =